In 5 stappen met akkoorden leren piano spelen

Als je door akkoorden leren piano wilt kunnen spelen, ben je hier aan het goede adres.

Akkoorden maken het spelen namelijk een stuk makkelijker en het is ook niet bijzonder moeilijk te leren.

Het is een kwestie van weten hoe het moet en vervolgens oefenen.

Als je door akkoorden leren piano gaat spelen, kun je in korte tijd al complete liedjes spelen.

Ga er dus snel mee aan de slag en laat jezelf en je familie versteld staan van wat je in korte tijd hebt geleerd!

akkoorden leren piano

5 tips om snel piano akkoorden te leren

In dit artikel ga ik je een aantal tips geven waardoor je snel en zonder veel moeite je eerste liedjes leert spelen met behulp van akkoorden.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel tijd je al in pianolessen gestoken hebt, maar akkoorden leren is toch één van de dingen die je als eerste moet oppakken.

Als je eenmaal een paar verschillende akkoorden kunt spelen, zijn complete liedjes ook binnen handbereik.

En als je eenmaal een liedje kan spelen werkt dat zo verslavend dat je niet meer wilt stoppen met oefenen.

Het gekke is dat veel beginnende pianisten juist met bladmuziek starten.

Waarschijnlijk komt dat vanwege de onbekendheid van akkoorden, of omdat ze een docent hebben die van de oude stempel is. Met akkoorden leren piano spelen is voor sommige leraren van de oude stempel namelijk vloeken in de kerk.

Het gaat mij er echter niet om wat gebruikelijk is, maar wat er voor zorgt dat iemand zo veel mogelijk plezier heeft in het spelen.

En voor velen kunnen de akkoorden daar een goede uitkomst aan bieden! Laten we dus maar snel beginnen.

Akkoorden leren piano tip 1: Meest voorkomende akkoorden

Begin met het leren van de meest voorkomende akkoorden en je kan al 80% van wat je voor de meeste liedjes moet kunnen spelen.

Dit is veel beter dan op eigen houtje beginnen met piano spelen, want dan schuilt er al snel het gevaar dat je het jezelf verkeerd aanleert.

En om het jezelf achteraf alsnog goed aan te leren kost dan veel meer moeite en tijd.

Ik heb een overzicht voor je waar deze akkoorden opstaan. Je kunt de pdf hier downloaden (geen e-mail adres benodigd).

Daarin vind je de meest voorkomende majeur akkoorden en de meest voorkomende mineur akkoorden.

Dit is het verschil:

  • Mineur: Zijn droevig klinkende akkoorden
  • Majeur: Zijn vrolijk klinkende akkoorden

Door deze in een liedje af te wisselen kun je het gevoel er in brengen, net als je dat kan door harder en zachter te spelen.

Akkoorden leren piano tip 2: Vergeet de melodie

Elk liedje heeft zijn eigen melodie. Dat is waar je het liedje aan kan herkennen en dat maakt het liedje anders dan andere.

Als je iedere melodie gaat leren die er is, dan ben je dus erg lang bezig, want dan moet je alle liedjes afzonderlijk van elkaar gaan oefenen.

Met akkoorden leren piano spelen ben je veel efficiënter bezig. Je kunt namelijk dezelfde akkoorden voor verschillende liedjes gebruiken.

Het is daarom erg belangrijk dat je je helemaal richt op het leren spelen van akkoorden en je niet laat verleiden om toch melodieën te gaan leren spelen.

Je zal merken dat het erg leuk is om ineens heel veel verschillende liedjes te kunnen spelen, zonder dat je uren hebt moeten oefenen op een specifieke toonladder of muziekregel.

Als je de akkoorden kent kun je er de volgende dingen mee doen:

  • Muziekstukken zelf schrijven
  • Onderdeel uitmaken van een band
  • Jezelf begeleiden bij wat je zingt
  • Synchroon spelen met liedjes van de radio

Zoals je kunt lezen is dat niet niks en zeker een goed uitgangspunt om voor te gaan oefenen.

Misschien heb je wat bevestiging nodig om te kunnen geloven wat ik je vertel.

In het volgende filmpje wordt telkens gebruik gemaakt van dezelfde akkoorden, zonder dat het saai klinkt of onprofessioneel.

De heren gebruiken vier akkoorden om allerlei bekende nummers mee te laten horen, luister zelf:

Akkoorden leren piano tip 3: Gebruik de akkoorden door elkaar

Ik liet je je in de eerste tip zien welke akkoorden je het beste als eerste kan leren.

Daarin kun je ook zien dat er verschillende akkoorden zijn: De Mineur en Majeur akkoorden.

Door deze akkoorden in de liedjes steeds af te wisselen kun je een liedje erg mooi laten klinken en er afwisseling in aanbrengen.

Overigens is er nog meer afwisseling die je kan aanbrengen. De voorbeelden in de pdf zijn nog maar het begin. Het is niet perse nodig, maar je kunt daar ook nog weer de moeilijkere varianten van leren.

Je hebt bijvoorbeeld akkoorden met drie en met vier noten. Daarnaast zijn er nog de intervallen waarbij je twee toetsen aanslaat.

In totaal kun dus met drie verschillende akkoorden leren piano spelen.

De basis is echter het belangrijkste, daarmee kom je echt al heel ver.

Akkoorden leren piano tip 4: Akkoorden leren herkennen

Vooral in het begin met akkoorden leren piano spelen is het lastig om de akkoorden in liedjes te herkennen.

Dan hoor je bijvoorbeeld een liedje op de radio, zoek je hem terug op Youtube en weet je niet welke akkoorden er gebruikt worden. Kun je hem nóg niet naspelen…

Op het internet is er een website die de akkoorden voor je uit een liedje kan halen.

Je kunt daarbij zowel gebruik maken van een zelfgemaakt liedjes, als een liedje wat je op Youtube hebt gevonden.

In dat laatste geval hoef je alleen maar een Youtube-link in het systeem te gooien en hij tovert zo alle akkoorden voor je tevoorschijn.

Het leuke is dat zelfs de mensen die erg onhandig zijn met internet hiermee overweg kunnen, het is namelijk erg gebruiksvriendelijk.

Dit is de website waar je het kan vinden en gebruiken: http://chordify.net/

Akkoorden leren piano tip 5: Stop met goede voornemens

Het kan goed zijn dat je op dit moment erg graag met akkoorden piano wilt leren spelen.

Maar dat je denkt dat je eerst nog een andere piano of keyboard moet kopen omdat je huidige niet goed genoeg zou zijn. Of dat je eerst nog meer over akkoorden wil komen te weten.

Of dat je pas gaat beginnen met oefenen op een moment dat er verder niemand thuis is.

Dit zijn natuurlijk allemaal goede voornemens, maar de beste tijd om te beginnen met oefenen is NU.

Als je blijft wacht met het starten met piano spelen, dan wordt de kans steeds groter dat je nooit gaat beginnen. Je zit op dit moment vol enthousiasme, maak daar dan ook gebruik van.

Start bijvoorbeeld met gratis pianolessen en maak korte metten met dat uitstel gedrag van je!

Veel succes als je door akkoorden leren piano gaat spelen. Je zult binnen de kortste keren de mooiste liedjes mee kunnen spelen, dat garandeer ik je!