Alles wat je moet weten over piano akkoorden + 6 studietips

piano akkoordenAls je alles over piano akkoorden wilt leren, dan zit je hier goed!

In dit artikel ga ik uitleggen wat piano akkoorden zijn en waarom je ze moet aanleren.

Ook zal het verschil met het leren spelen van noten aan de orde komen.

Het hoeft natuurlijk geen of/of te zijn, maar er zitten wel voor- en nadelen aan wat je als eerste gaat leren spelen.

Als je met akkoorden piano leert spelen zal er een nieuwe wereld voor je open gaan waar ik je graag in wil begeleiden.

Weet dat alles wat je vanaf het begon moet leren niet altijd even makkelijk is.

Maar het mooie van piano akkoorden is dat je grote stappen kan maken in korte tijd, lees dus snel verder!

Wat zijn piano akkoorden?

Als je piano leert spelen, dan kan dat op verschillende manieren.

De ouderwetse manier is die van noten leren lezen, maar dan moet je een lange weg gaan voordat je een beetje een leuk deuntje kan spelen. Hierover later meer in dit artikel.

De andere manier van leren spelen is met piano akkoorden.

Als je met piano akkoorden leert spelen, kun je nog steeds allerlei kanten op. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de volgende muziekstijlen:

  • Jazz
  • Funk
  • Klasiek
  • Pop
  • Reggae

Bij het aanleren van akkoorden kun je beginnen met één hand, en daarna overgaan op twee handen. Je kunt er anderen mee begeleiden, bijvoorbeeld bij het zingen of in een band, maar je kunt er ook mee componeren, dus zelf nieuwe liedjes bedenken.

TIP: Wil je makkelijk en snel met piano akkoorden leren spelen? Met deze goede online pianolessen gaat je dat zeker lukken >>

Het grote voordeel van met akkoorden piano leren spelen is dat je al in korte tijd je eerste liedje kan pelen.

akkoorden piano

Hoe sla je een piano akkoord aan?

Als je een akkoord aanslaat, dan doe je dat met 3 of meer toetsen tegelijk. Een akkoord zijn dus 3 of meer klanken die als het ware bij elkaar horen.

Je kunt niet zomaar zelf een akkoord bedenken, die zijn al vast gelegd. Het zijn dus niet 3 willekeurige toetsen en klanken, maar het zijn klanken die mooi bij elkaar klinken.

Om de piano akkoorden te kunnen herkennen en van elkaar te onderscheiden, heeft ieder akkoord zijn eigen naam gekregen.

Ook daar zit weer een logica in, want ieder akkoord is genoemd naar de bastoon die er in zit verwerkt. Als je bijvoorbeeld een C akkoord hebt, dan is de bastoon van dit akkoord een C.

Maar er is nog meer onderscheid in de piano akkoorden waar ik nu dieper op in zal gaan.

Onderverdeling van de piano akkoorden

Als je met akkoorden piano leert spelen, dan zul je al snel merken dar akkoorden zijn die vooral vrolijk klinken en akkoorden die wat zwaarder, droeviger klinken.

Deze verschillende soorten akkoorden worden ook wel Majeur en Mineur akkoorden genoemd.

Om het verschil tussen deze akkoorden te begrijpen, zal ik er wat dieper op in moeten gaan. Ik zal in mijn voorbeeld weer gebruik maken van het C-akkoord.

Majeur akkoord

Als je kijkt naar het C Majeur akkoord, dan zie je dat deze bestaat uit de volgende noten: C, E en G. 

Tussen de noten C en E zitten 3 tonen, dit wordt een grote terts genoemd, of een grote terts drieklank.

Mineur akkoord

Kijken we vervolgens naar het C Mineur akkoord, dan bestaat deze uit de noten C, Es en G. 

Tussen de noten C en Es zitten ook 3 tonen, maar deze afstand van elkaar is kleiner dan bij het majeur akkoord. Daarom wordt dit een kleine terts genoemd, of een kleine terts drieklank.

Verschillende manieren van piano akkoorden spelen

Je kunt de piano akkoorden ook nog op verschillende manieren spelen.

Zo kun je de drie (of meer) klanken van een akkoord tegelijk aanslaan, dan wordt dit een blokakkoord genoemd.

Maar je kunt ze ook na elkaar aanslaan, dus om de beurt.

In dat geval wordt het een gebroken akkoord of arpeggio genoemd.

Als je een snaarinstrument als een piano vergelijkt met een blaas instrument, dan zie je dat je bij blaasinstrumenten alleen gebroken akkoorden kan creëren.

Bij snaarinstrumenten zijn blokakkoorden ook een mogelijkheid, waardoor de gemaakte muziek veel ‘voller’ klinkt en al snel meer ‘body’ heeft.

toetsen aanslaan

Piano akkoorden versus Noten leren

Als je piano spelen met piano akkoorden vergelijkt met piano spelen vanaf bladmuziek (Dus met noten) dan vallen er een paar dingen op.

Ten eerste is het zo dat als je met noten leert spelen, je veel langer bezig bent voordat je je eerste liedje kan spelen.

Het is dus gewoon moeilijker om aan te leren.

Daarnaast is het zo dat als je met noten speelt, je voor ieder nietuw stuk weer helemaal van voren af aan moet beginnen met instuderen.

De noten staan in een andere volgorde en dat moet je je weer eigen maken.

Als je met piano akkoorden leert spelen, dan duurt het maar even of je kunt je eerste liedje spelen.

Er zijn namelijk maar een beperkt aantal akkoorden die je moet leren.

En dat terwijl ieder liedje uit maar 3 of 4 verschillende akkoorden bestaat.

De akkoorden zijn de basis van ieder liedje.

Je speelt met je linkerhand deze akkoorden terwijl je met de rechterhand de melodie speelt.

En als je zingt, is dat de melodie en hoef je alleen nog maar de akkoorden te spelen op de piano.

Wordt met akkoorden piano spelen niet saai?

Als alle liedjes maar uit een paar akkoorden bestaan, wordt het dan niet wat eentonig?

Een terechte vraag.

Nu is het zo dat je behalve tussen de verschillende akkoorden ook binnen een akkoord variatie aan kan brengen.

Je kunt de tonen binnen akkoord tegelijk aanslaan, of na elkaar, zoals ik ook heb uitgelegd bij de blokakkoorden en de gebroken akkoorden.

Daarnaast kun je nog omkeringen maken of de akkoorden gespreid aanslaan.

Deze laatste twee varianten zijn voor gevorderden en zal ik dan nu ook niet behandelen.

Het is meer om aan te geven dat er echt nog superveel mogelijkheden zijn als je eenmaal de basis onder de knie hebt.

En omdat die basis zo makkelijk is, werkt met akkoorden piano leren spelen veel sneller en kun je eenvoudiger nieuwe liedjes aanleren.

Helemaal als je het vergelijkt met bladmuziek.

TIP: Wil je makkelijk en snel met piano akkoorden leren spelen? Met deze goede online pianolessen gaat je dat zeker lukken >>

6 Tips hoe je met akkoorden piano kan leren spelen

Hieronder vind je verschillende tips om met akkoorden piano te leren spelen.

Je kunt daarmee direct aan de slag gaan als je wilt, of je kunt er mee bepalen of je op de goede weg bent tijdens je pianolessen.

Hier komen ze!

1. Leer eerst de veelgebruikte akkoorden

Hoewel er niet heel veel akkoorden zijn, kun je het beste eerst de akkoorden leren die het meeste gebruikt worden.

Er zijn veel liedjes die dezelfde akkoorden gebruiken, omdat ze goed bij elkaar passen. Het zijn vaak ook de makkelijkere akkoorden, welke bestaan uit drieklanken.

De akkoorden met meer klanken kun je dan later aanleren, zodat je eerst flink wat progressie maakt en er plezier aan beleefd om het te leren.

2. Dit zijn de meest gebruikte piano akkoorden

De drieklank akkoorden die het meeste gebruikt wordt in liedjes zijn de akkoorden die vanuit de toonladder C komen.

De toonladder C ziet er zo uit: C D E F G A B

Als je deze tonen gebruikt om akkoorden mee te maken, dan weet je zeker dat je goed zit voor het merendeel van de pop- en rocknummers.

3. Maak het jezelf makkelijk

Door het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken om te oefenen, is de drempel om er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan minder hoog.

Als het even kan moet er dus altijd een piano klaar staan om te kunnen bespelen.

Je kunt nog een stapje verder gaan: Print de akkoorden die je wilt leren uit of teken ze uit en hang ze op de piano.

Gewoon, met een plakbandje ofzo.

Je kunt dan iedere dag even tijd nemen om ze te oefenen.

Dit hoeft echt niet lang, je hoeft ze iedere dag maar één of twee keer te oefenen.

Als je ze een beetje kent, verander dan de volgorde. Hussel alles door elkaar tot je de piano akkoorden goed kan spelen.

4. Zorg dat het vanzelf gaat

Wat je echt moet leren is dat je zonder naar de toetsen hoeft te kijken de akkoorden kunt spelen.

Dit ‘blind’ spelen zal je enorm helpen als je een nieuw liedje gaat leren.

Je vingers gaan dan als vanzelf de toetsen vinden die bij de akkoorden horen.

Natuurlijk gaat dit niet vanzelf en maak je in het begin veel fouten, maar hoe meer je dit oefent, hoe makkelijker het zal gaan.

Het is vooral ook makkelijk al je meerdere akkoorden achter elkaar moet spelen.

5. Zet je vingers in de juiste positie

Om piano akkoorden goed aan te slaan, moet je je vingers op ene bepaalde manier gebruiken.

Dit is niet altijd even makkelijk omdat de afstand tussen de toetsen een bepaalde flexibiliteit van je vingers vraagt.

Dit is de meeste gebruikte combinatie van vingers:

  • Duim
  • Middelvinger
  • Pink

Of:

  • Duim
  • Wijsvinger
  • Pink

Hoe beter je dit onder de knie hebt, hoe sneller je een liedje kan spelen. Overigens hangt de vingerzetting die je gebruikt ook af van het akkoord wat je daarna moet spelen.

6. Weet hoe een akkoord klinkt

Als je weet welke tonen bij een bepaald akkoord horen, dan kun je deze ook sneller in je hoofd omzetten naar de toetsen die er bij horen.

Ook heb je sneller door of je een liedje goed speelt of dat je nog fouten maakt en kun je jezelf makkelijker corrigeren.

Daarnaast wordt het zelf bedenken van nieuwe liedjes ook makkelijker als je in je hoofd de klanken al kan horen die bij bepaalde akkoorden horen.

Belangrijke video over piano akkoorden

Op deze pagina verteld René Knops hoe je het beste piano akkoorden kunt leren spelen.

Hoe beter je de akkoorden kunt spelen, hoe makkelijker (en natuurlijk leuker) het piano spelen wordt.

Klik op de onderstaande afbeelding om er meer te weten over te komen!