Gratis piano bladmuziek voor beginners + tips

Als je start met noten leren dan moet je piano bladmuziek voor beginners hebben.

Dat is echter niet de eerste stap, je zult eerst het verschil tussen de noten moeten weten en snappen waar je mee bezig bent.

Na deze stap begrijp je beter wat de noten betekenen en snap je ook waarom je doet wat je moet doen.

Dat maakt dat je en stuk gemotiveerder aan de slag gaat, maar ook dat je de piano bladmuziek voor beginners sneller oppakt.

In dit artikel wijs ik je op een paar hele belangrijke aandachtspunten bij het aanleren van noten. Ook leg ik je uit hoe je met akkoorden je speelkwaliteiten nog verder kan vergroten.

En last but not least, ik geef je gratis piano bladmuziek voor beginners zodat je gelijk van start kunt gaan.

piano bladmuziek voor beginners

Is bladmuziek wel iets voor jou?

De reden dat ik met deze vraag begin, is omdat het voor veel mensen vanzelfsprekend is om met piano bladmuziek voor beginners te starten als ze piano willen leren spelen.

Je moet toch noten kunnen lezen om een goede pianist te worden?

Dat is dus niet het geval.

Als beginner is het niet noodzakelijk om noten te kunnen lezen. Hoewel het van origine wel zo was, zie je steeds meer beginnende pianisten op een andere manier piano leren spelen.

Er zijn zelfs vergevorderde pianisten die nog steeds geen bladmuziek spelen, omdat ze de andere manier van leren makkelijker, leuker en mooier vinden. Ook als ze het eenmaal kunnen.

Het wil niet zeggen dat je nadien niet alsnog noten kunt leren lezen en bladmuziek spelen.

Er is namelijk een groot nadeel voor jou als beginner als je met noten wilt leren piano spelen.

De donkere kant van piano bladmuziek voor beginners

Als je de beginners methode volgt waarin je als eerste noten leert lezen, dan krijg je daarvoor een studieboek.

In dit studieboek staan notenbalken met daarop de noten. Dit is wat je dan moet doen:

  • Je moet begrijpen wat de noten betekenen (nadenken)
  • Tevens is het belangrijk dat je begrijpt welke toetsen voor welken noten staan
  • Je moet ondertussen je vingers op de juiste toetsen leggen
  • Je moet ook een goede zithouding hebben
  • Ondertussen is het belangrijk dat je meetelt om het juiste ritme aan te houden

Voor veel mensen betekend dit het begin van het einde. Het kost erg veel doorzettingsvermogen om dit goed onder de knie te krijgen, en dat zonder dat je ook maar een mooi deuntje er uit weet te persen.

En dat terwijl piano leren spelen vooral leuk moet zijn en moet draaien om waar je als beginnende pianist van droomt: Muziek maken!

Geen noten leren en toch piano kunnen spelen?!

Hiervoor heb je dus geen piano bladmuziek voor beginners nodig. Wat je wel nodig hebt is kennis over akkoorden.

Een akkoord is het tegelijk of na elkaar aanslaan van drie of meer toetsen.

Daarvoor moet je wel weten wat de toetsen op het klavier betekenen, je moet dus wel weten hoe elke toets genoemd wordt.

De reden dat het leren van akkoorden veel beter is voor beginners, is omdat de meeste liedjes gebaseerd zijn op akkoorden. Stel je houdt van popmuziek, dan hoef je maar enkele akkoorden te kunnen spelen om al vele liedjes te kunnen meespelen.

Daarvoor heb je dus niet vaardigheid nodig van het noten kunnen lezen. Het is zelfs zo dat als je eenmaal goed de akkoorden kan spelen, het zelf schrijven van liedjes (componeren) makkelijker gaat.

De liedjes worden er zelfs beter van!

Maar ook als klassiek meer je ding is heb je veel aan het leren van akkoorden.

Je ziet dan veel sneller hoe een stuk is opgebouwd en herkend welke akkoorden de basis zijn van iedere passage.

Dat zorgt er voor dat je grote delen van het stuk in korte tijd kunt spelen, wat natuurlijk veel sneller gaat dan wanneer je iedere noot op zich moet instuderen.

Video over deze methode

Bekijk ook de video waarin uitgelegd wordt hoe je piano kunt leren spelen met behulp van akkoorden:

Ik heb toch piano bladmuziek voor beginners nodig!

Misschien dat bovenstaande helemaal niet voor jou geldt. En dat je precies weet wat je wilt.

Je wilt op basis van noten leren piano spelen, en daarvoor heb je piano bladmuziek voor beginners nodig.

Ik kan me die passie heel goed voorstellen.

Er zijn namelijk ingewikkelde klassieke stukken waarbij je niet zonder het aanleren van noten kan. Als je die wilt spelen, is bladmuziek kunnen spelen een vereiste.

Daarom help ik je ook hiermee graag verder.

Waar je wel even om moet denken is dat niet alle gratis bladmuziek hetzelfde is. Je kunt er veel van vinden op het internet, als je goed zoekt.

Ik verderop in dit artikel een mooi lijstje voor je gemaakt.

Een groot aandachtspunt bij piano bladmuziek voor beginners is dat er van het zelfde liedje verschillende varianten in omloop zijn.

Voor beginners is het belangrijk dat ze bladmuziek hebben waarbij de noten op de bovenste notenbalk maar één melodielijn heeft.

Dit betekend namelijk dat je met je rechterhand maar één toets tegelijk hoeft in te drukken. Zo kan je het rustig leren om later door te groeien naar meerdere toetsten tegelijk aanslaan.

Ook bij bladmuziek akkoorden

Om het jezelf niet te moeilijk te maken kun je er voor kiezen om piano bladmuziek voor beginners uit te zoeken waarin ook akkoorden verwerkt zijn.

Je hoeft dan met je linkerhand niet óók alle noten te spelen.

De akkoorden zijn een terugkerend iets in elk stuk wat je speelt, waardoor je met je linkerhand vaak het zelfde moet spelen. Dit zorgt er voor dat het spelen met je linkerhand op den duur een automatisme wordt.

95% van de stukken die je speelt zijn samengesteld met deze 14 akkoorden. De overige 5% zijn óf stukken met varianten op deze akkoorden, óf het zijn hele ingewikkelde klassieke stukken.

Tips bij noten leren lezen

Als je muzieknoten voor de piano wilt leren aan de hand van piano bladmuziek voor beginners, dan is het erg makkelijk dat je eerst alleen de rechterhand hiervoor hoeft in te zetten.

De linkerhand speelt immers de bijbehorende akkoorden.

Het helpt enorm als je er voor zorgt dat het stuk voor jezelf een bekend stuk is. Dat je het dus kan zingen en weet hoe de wijs er van gaat.

Je weet dan precies hoe lang een toon moet klinken, en of je de juiste toonhoogte te pakken hebt.

Weet je niet hoe een nummer hoort te klinken, dan is de kans groot dat je hem verkeerd speelt zonder dat je het door hebt.

Voorbeeld van gratis piano bladmuziek voor beginners

Hieronder vind je een voorbeeld van goede piano bladmuziek voor beginners.

Het is een oud engels volkslied genaamd Greensleeves, misschien ken je het wel. De noten voor de linkerhand zijn er in weggelaten, en in plaats daarvan vind je er de bijbehorende akkoorden voor terug.

De rechterhand hoeft maar een paar noten te spelen, wat uitstekend werkt voor beginners die noten willen leren spelen.

Daarnaast is dit een makkelijk liedje voor beginners omdat het simpel gehouden wordt. Je hoeft vaak maar één toets naar rechts te gaan om het goed te doen.

piano-bladmuziek-voor-beginners

Gratis piano bladmuziek voor beginners

Tot slot hieronder nog een opsomming van websites waar je gratis piano bladmuziek voor beginners kunt vinden.

  • Easysheetmusic.com - Hier kun je zo'n 100 makkelijker te spelen stukken vinden: klassiek, populair, boogie & blues, opera en film bladmuziek. Maximaal 3 downloads per dag.
  • 8notes.com - Deze website bied zo'n 380 stukken klassieke bladmuziek en volksmuziek op verschillende niveaus.
  • Op Pianokinderliedjes.nl vind je eenvoudige piano bladmuziek voor beginners van meer dan 60 kinderliedjes.
  • Rowy.net is een database van meer dan 550 volledige pianopartituren van klassieke stukken.
  • Freepianosongs.blogspot.com heeft 1000+ stukken bladmuziek van hedendaagse pop & klassiekers
  • Bladmuziek-akkoorden.nl: Akkoordenschema’s (geen notenschrift) van verschillende bekende nummers.

Ik hoop dat je er je voordeel mee kan doen en je snel het piano spelen onder de knie hebt, ook al ben je nooit uitgeleerd 😉

Goede boeken met bladmuziek voor beginners

Soms is het beter om gewoon een paar euro aan een goed boek uit te geven. 

Een boek is fijn omdat je het in je handen kan houden, overal makkelijk mee naar toe kan nemen en er aantekeningen in kan maken. 

Een voorbeeld van goede boeken met bladmuziek voor beginners is de reeks van Alfred's Piano Methode

Als je op de link klikt zie je mijn review van deze methode. 

Daarnaast kan je gaan voor de boeken van Toets en Spel, waar twee delen van zijn. 

Hier zijn een aantal goede reviews over te vinden vanwege het gemak waar ze mee werken. 

Bekijk hier de boeken van Toets en Spel op Bol.com >> 

Piano bladmuziek met begeleiding van Cor Bakker

Misschien ken je Cor Bakker wel, de bekende Nederlandse professionele pianist. 

Hij komt vaak op TV en doet ook veel samenwerkingen met andere bekende artiesten. 

Het leuke is dat Cor ook verschillende pakketten met liedjes heeft waarbij hij ieder liedje helemaal voorspeelt op video en waarbij je de bladmuziek kan uitprinten. 

Op die manier kan je op een hele leuke maar vooral leerzame interactieve manier nieuwe nummers leren spelen van misschien wel de bekendste pianist van Nederland. 

Ik kan je dit van harte aanraden omdat je op deze manier hele grote sprongen in je pianospel maakt. 

Via de link hieronder kan je alle liedjes pakketten bekijken.  

Hulp van Profpianist Cor Bakker?

cor bakker pianolessen

Cor Bakker is misschien wel de bekenste pianist van Nederland. Het leuke is dat je nu ook liedjes van hem kan leren inclusief alle bijbehorende bladmuziek. Bekijk z'n liedjespakketten en ontdek hoe het is om net als duizenden anderen van zijn enorme ervaring te kunnen profiteren.