101 tips voor een piano kopen

piano kopenEen piano kopen doe je niet zomaar even.

Ten eerste kan een piano behoorlijk veel geld kosten en ten tweede moet je ook weten wat je wilt.

Nu is dit voor een gevorderde pianist misschien wat makkelijker te bepalen als voor een beginner.

Maar voor beide geldt dat ze wáár voor hun geld willen hebben en niet achteraf spijt willen hebben van hun aankoop.

Dit kun je voorkomen door je goed op de hoogte te laten stellen van wat er allemaal te krijgen is als je een piano kopen gaat.

Zelf heb ik in een winkel altijd het idee dat ze me een bepaalde kant op willen praten omdat een bepaald product meer marge voor ze oplevert.

Met dit artikel geef ik je mijn onafhankelijke ervaring en mening over hoe ik tegen het kopen van een piano aankijk.

Doe er je voordeel mee!

Een nieuwe piano kopen

Als eerste ga ik met je doornemen waar je om moet denken als je een nieuwe piano kopen gaat.

Je moet daarbij om de volgende punten denken:

  • Pianomerk
  • Digitaal of akoestisch
  • Eigenschappen
  • Aanslaggevoeligheid

Door hier even goed in te duiken zul je met veel meer plezier van je piano kunnen genieten. Ook ga je zo geen piano kopen waar je na een jaar alweer op uit gekeken bent.

Je bespaard jezelf er dus veel geld en gedoe mee 😉

Digitale Piano’s Vergelijken

Wat is het beste piano merk?

Hier is natuurlijk geen antwoord op te geven zonder dat iemand zijn persoonlijke voorkeur en mening er bij geeft.

Want wanneer is een merk goed?

Je hebt natuurlijk A-merken en B-merken zoals bij alles. Maar als een B-merk wat jou betreft nou mooi genoeg klinkt en er ook mooi uit ziet, waarom zou je er dan aan voorbij gaan?

Als je minder uitgeeft, kun je ook meer geld besteden aan onderhoud, of eerder een andere piano kopen.

Daarom zal ik je nu eerst mijn mening en ervaring geven, dan moet jij maar zien wat je er mee doet.

Voorkeur ontwikkelen

Als je een piano kopen gaat moet je eerst weten wat je lekker vind spelen. Je hebt niets aan een piano die er mooi uit ziet maar niet mooi klinkt of waardeloos speelt.

Dan wordt je helemaal niet gemotiveerd om er op te gaan spelen.

Zorg er daarom voor dat je verschillende piano’s kunt bespelen. Dit kan in een piano winkel of op een muziekschool waar ze verschillende piano’s hebben staan.

Je hoeft hier helemaal niet goed voor te kunnen spelen, het gaat vooral om hoe de aanslag van de toetsen aanvoelt en hoe de piano klinkt.

Mocht je hier onzeker over zijn dan kun je eventueel iemand anders vragen om er voor jou op te spelen.

Meestal is het zo dat de hele lage en hele hoge tonen bij een goede piano heel zuiver klinken en bij een piano van een B-merk wat minder. Let daar dus vooral op.

A-merken

Zelf heb ik een grote voorkeur voor de volgende merken (in willekeurige volgorde) die ik zelf als A-merken beschouw:

  • Casio
  • Roland
  • Yamaha
  • Korg
  • Kurzweil

Deze merken zijn erg bekend in piano-land. Meestal is het zo dat hoe bekender het merk is, hoe meer kwaliteit je voor je geld krijgt.

Maar ook ieder A-merk heeft piano’s in verschillende prijsklassen en dus van verschillende kwaliteit.

Toch kun je vaak beter een kwaliteitsmerk kopen dan een B-merk, al was het maar voor de restwaarde.

yamaha piano

Digitale of akoestische piano kopen?

Of je voor digitaal of voor akoestisch gaat hangt eigenlijk van de volgende twee aken af:

  1. Smaak
  2. Budget

De één vind een akoestische piano de enige echte piano terwijl een ander een digitale piano ook fantastisch vind.

Kwestie van smaak

Qua smaak heb je het dan over het verschil tussen klank, beleving en uitstraling.

Een akoestische piano heeft natuurlijk een klankkast, terwijl het geluid van een digitale piano elektrisch wordt geproduceerd.

Hoewel de digitale piano’s steeds beter worden in het nabootsen van een akoestische piano, kan een geoefende pianist horen of het om een akoestische variant gaat of niet.

Daarnaast zorgt een klankkast er ook voor dat de geluiden door de hele piano trillen en dat voel je bij een digitale piano natuurlijk niet.

Qua uitstraling heeft een akoestische piano vaak veel meer body als de digitale variant.

Het is maar waar je van houdt.

Digitale Piano’s Vergelijken

Als het om de centen gaat

Bij veel pianisten speelt het te besteden budget ook een grote rol als ze een piano kopen gaan.

Bij zowel de aankoop als het onderhoud ben je dan met een digitale piano goedkoper uit. Ze zijn gewoon minder duur en bijna onderhoudsvrij.

Je moet ze natuurlijk wel goed behandelen zoals zo nu en dan even goed afstoffen, maar meer komt er meestal niet bij kijken.

Een akoestische piano daarentegen moet minimaal ieder jaar gestemd worden en ook moet hij zo nu en dan nagekeken worden (kan bij een stembeurt). Hier zijn uiteraard kosten aan verbonden. Hoewel ze niet buitensporig hoog zijn is het wel iets om rekening mee te houden.

Ik kan immers niet in je portemonnee kijken 😉

Laat je niet voor de gek houden

Wat ik je tot slot nog mee wil geven is dat er ook veel piano’s vanuit China geïmporteerd worden.

Dit zijn kwalitatief gezien niet de beste piano’s hoewel ze er van de buitenkant wel goed uitzien. Daar komt bij dat ze vaak Europese en dan vooral Duits klinkende namen hebben. Dan lijkt het net of het wél kwaliteit is.

Verdiep je dus eerst even in het merk voordat je tot aanschaf overgaat.

Welke eigenschappen moet de piano hebben?

Als je een piano kopen gaat is het uiterlijk natuurlijk belangrijk.

Bij de meeste mensen komt de piano behoorlijk in het zicht staan (geen wonder, je bent er trots op 😉 ) dus hij moet wel bij de rest van het interieur passen.

Voor de meeste piano’s geldt dat ze of zwart, of wit of een houtskleur hebben.

Daarnaast zijn er piano’s die een moderne uitstraling hebben of juist heel erg klassiek met meer ronde vormen.

Maar naast het uiterlijk zijn de technische eigenschappen minstens zo belangrijk om op te letten bij de aankoop.

eigenschappen piano

Gewicht van de piano

Een akoestische piano is een stuk zwaarder dan een digitale piano. Een keyboard of stage piano is daarnaasrt nog weer lichter.

Het gewicht is vooral van belang als je de piano wilt kunnen verplaatsen omdat je bijvoorbeeld de ruimte voor meerdere doeleinden wilt gebruiken.

Of je wilt met de piano op reis kunnen omdat je soms een optreden hebt of op verschillende plekken woont en leeft.

De klank van de piano

Vooral in het geval van een digitale piano of een keyboard moet je er zeker van zijn dat je het geluid dat instrument produceert mooi vind.

Vooral als je er piano mee wilt leren spelen is het fijn als het ook echt als een piano klinkt en niet te ‘blikkerig’.

Om dit te kunnen beoordelen is het belangrijk dat je goed weet hoe verschillende akoestische piano’s klinken.

Het aantal toetsen op de piano

Voor een piano is het aantal toetsen van 88 de standaard.

Er zijn akoestische piano’s met meer toetsen, maar dan heb je het echt over een concertpiano die erg duur is.

Vooral digitale piano’s en keyboards willen nog wel eens minder toetsen hebben. Als je goed piano wilt leren spelen is het belangrijk dat je instrument voldoet aan wat standaard is.

Ga dus een piano kopen met 88 toetsen, ook als het een keyboard of digitale piano betreft.

Digitale Piano’s Vergelijken

Wel of geen pedalen

Bij een akoestische piano zijn pedalen meestal standaard aanwezig, hoewel het aantal nog wel eens wil variëren.

Bij een digitale piano en een keyboard zijn pedalen vaak een extra.

Waar je om moet denken is of het instrument een aansluiting voor pedalen heeft en als je pedalen er bij krijgt of koopt, of die ook daadwerkelijk goed hun werk doen op jouw instrument.

Met pedalen kun je namelijk extra gevoel leggen in je pianospel. Misschien zegt je dat op dit moment nog niets,maar na een tijdje is het wel fijn om deze functie op je piano te hebben.

Kwaliteit van de speakers

Als je een digitale piano kopen gaat (of een keyboard) dan komt het geluid uit speakers.

De kwaliteit van deze speakers is nogal uiteenlopend.

Vooral als je zelf een pietje precies bent qua geluid, is het aan te raden om direct voor goede kwaliteit speakers te gaan. Misschien hoor je in het begin het verschil in geluid nog niet, maar naarmate je op steeds meer verschillende piano’s hebt gespeeld ga je je ergeren als het geluid maar matig is.

speakers piano

Piano kopen met aanslaggevoeligheid

Waar je om moet denken bij een niet-akoestische piano is dat de toetsen zo veel mogelijk aanvoelen als waren ze wél van een akoestische piano.

De toetsen van een akoestische piano hebben namelijk ene bepaalde aanslaggevoeligheid.

Dat wil zeggen dat hoe harder je de toets aanslaat, hoe harder de bijbehorende toon klinkt. Dit komt doordat een akoestische piano met hamers en snaren werkt. Net als bij een gitaar is het zo dat hoe harder de snaar wordt aangeslagen, hoe meer geluid er vrij komt.

Bij bijvoorbeeld een digitale piano kan dit elektronisch geregeld worden.

Keyboard kopen?

Ook keyboards kunnen deze functie hebben, hoewel dit veel minder vaak voor komt bij dit instrument.

Het beste is om direct met een instrument te leren spelen dat aanslaggevoelige toetsen heeft. Daarom kun je beter een piano kopen die wat meer kost mét deze functie dan een goedkopere zonder.

Als je namelijk leert spelen zonder deze aanslaggevoeligheid, mis je een stukje gevoel wat je in de muziek kan leggen.

Naar Aanslaggevoelige Keyboards

Tweedehands piano kopen

Er zijn gelukkig ook genoeg tweedehands piano’s te verkrijgen. Je hoeft dus niet persé voor nieuw te gaan.

Er zijn dan ook veel vooral beginnende pianisten die toch voor een tweedehands exemplaar kiezen. En dat is ook niet zo gek als je naar de prijzen kijkt:

  • Beginners piano nieuw kopen: Rond de €2000,-
  • Gevorderde piano nieuw kopen: Tussen de €5.000,- en de €15.000,-
  • Piano van topkwaliteit: Startend vanaf ongeveer €20.000

Deze bedragen hebben de meeste mensen niet op de plank liggen om uit te geven aan een hobby als piano spelen. Was het maar zo 😉

Laat vooral je verstand spreken als je een tweedehands piano koop en niet zozeer je hart. Vooral als je voor tweedehands kiest kun je beter voor een gerenommeerd merk gaan dan een onbekend merk.

Als je een gevorderde piano koopt, dan weet je zeker dat je daar de eerste jaren nog niet op uitgekeken hoeft te zijn.

Prijzen

Deze piano’s kun je tweedehands in goede staat kopen van  zo’n 75 tot 25 procent van de nieuwprijs.

Het is toch fijn als iemand anders de afschrijving alvast voor je heeft betaald…

Hieronder zal ik je nog wat tips geven voor als je een tweedehands piano kopen gaat zodat je beslagen ten ijs kan komen.

buffetpiano

Grootte van de piano

Hoe groter de klankkast van een akoestische piano is, hoe meer ruimte de piano inneemt, maar ook hoe mooier de klanken vaak zijn.

Natuurlijk is het een kwestie van smaak, maar dit geldt voor de meeste mensen.

De grootte van de klankkast van een staande piano (de zogenaamde buffetpiano) wordt meestal vooral door de hoogte bepaald. Hoe hoger de piano, hoe groter immers ook het klankbord kan zijn.

De juiste klanken

Zorg dat je weet hoe een piano moet klinken als je bij een tweedehands exemplaar gaat kijken. Dat hij onlangs gestemd is wil nog niet alles zeggen.

Soms zijn de onderdelen in de piano zo ver versleten dat het gewoon niet meer recht getrokken kan worden met het stemmen.

Ook hebben de verschillende piano’s verschillende soorten geluid. Dit heeft met de bouwwijze van de piano te maken maar ook met de gebruikte materialen.

Een versleten piano kopen…

Je zult de eerste niet zijn die met een versleten piano blijft zitten.

Een piano kan er aan de buitenkant nog zo mooi uit zien, hij kan van binnen helemaal versleten zijn. Dit kan te maken hebben met onderhoud dat niet of nauwelijks is uitgevoerd, maar ook met ouderdom:

  • Vaak kun je het al wel zien aan toetsen die erg veel slijtage vertonen
  • Soms zit er roest op de snaren
  • Soms zit er veel speling op de bewegende delen in de kast van de piano.

Als je zelf niet weet hoe een goede piano er uit hoort te zien of hoort te spelen, neem dan iemand mee die daar wél verstand van heeft.

Vochtigheid is een no-go

Ik had het zojuist al over roest op de snaren, dit wordt veroorzaakt doordat er te veel vocht in de ruimte aanwezig is waar de piano heeft gestaan.

De vochtigheid kan ook in andere onderdelen van de piano trekken waardoor het geheel niet meer kan functioneren zoals het hoort.

Zie je dus vochtkringen op de buiten- of binnenkant van de piano, laat hem dan vooral staan.

Hoe goedkoop hij ook mag zijn 😉

Leeftijd van de piano

Tot slot wil ik je nog meegeven dat de leeftijd van de piano helemaal niets zegt.

Een oude piano kan in een veel beter onderhouden staat zijn dan een nieuwere piano.

En een hele oude piano is niet persé veel meer geld waard dan een hele jonge piano. Ook al is het ene heel bekend merk! Wie weet welk onderhoud de piano nodig heeft wat wel eens heel duur uit kan pakken.

Als beginnende pianist kun je beter voor een jongere piano kiezen omdat je dan de grootste kans hebt dat hij in goede staat is.

versleten piano

Extra aankooptips

Voor de meeste mensen is de prijs van een piano bepalend voor welk model ze kiezen.

En omdat de prijzen nogal uiteen kunnen lopen is een piano kopen niet altijd even makkelijk. Want hoe bepaal je nou wat een piano precies waard is?

Mocht je een beperkt budget hebben maar toch voor een goed en daarom meestal duurder merk willen gaan, kijk dan ook naar tweedehands piano’s.

Waar veel tweedehands piano’s worden aangeboden is op Marktplaats.nl.

De prijs van een tweedehands piano is niet altijd even makkelijk te bepalen, daar moet je enige marktkennis voor hebben.

Dus als je van plan bent om flink wat geld aan een tweedehands piano uit te geven, laat je dan niet leiden door slechts je gevoel.

De verkoopprijs van een particuliere verkoper is vaak gebaseerd op wat hij of zij er zelf voor betaald heeft. Dat wil niet zeggen dat de piano dat op dit moment ook nog steeds waard is…

Duurdere piano’s

Er zijn piano’s die tussen 100 en 1.000 euro kosten, maar de prijs kan ook variëren van 1.000 tot 10.000 en zelfs oplopen tot over de 100.000 euro.

Natuurlijk gaan de duurdere piano’s ook veel langer mee, omdat de kwaliteit veel hoger is.

Vraag bij het kopen van een nieuwe piano of een occasion bij een pianohandelaar altijd om een garantie periode. Doorgaans heeft een nieuwe piano standaard een garantie van 5 jaar.

Om klanten aan zich te binden zijn er pianoverkopers die een inruilgarantie hanteren.

Je krijgt dan gegarandeerd het aankoopbedrag van de piano terug als je de piano na een bepaalde tijd bij hen inruilt voor een andere.

Extra’s bij een piano bedingen

Bij een (akoestische) piano kopen moet je niet bang zijn om er wat extra zaken bij te bedingen.

Hierbij kun je aan de volgende zaken denken:

  • De piano laten stemmen (bij aankoop, maar ook de eerstvolgende keer/keren)
  • Onderhoudsbeurt
  • Ordinaire korting op de aankoop prijs
  • Pianokruk
  • Metronoom
  • Bladmuziek

Een verkoper in de winkel wil ook gewoon een piano aan je verkopen.

Er zit altijd nog wel wat onderhandelingsruimte in de verkoopprijs en soms is het voordeliger voor de verkopende partij om er gratis wat accessoires bij te doen dan iets van de verkoopprijs af te halen.

Digitale Piano’s Vergelijken