Zo kun je snel en makkelijk bladmuziek leren lezen

Bladmuziek leren lezen is geen hogere wiskunde.

Dit notenschrift zorgt er voor dat je als pianist weet welke toetsen je moet aanslaan, hoe lang de toon moet doorklinken en welke combinaties van noten je moet maken.

Eigenlijk is bladmuziek een taal die je laat spreken door de piano.

Jij als degene die de piano bedient, vertaalt de noten in muziek die je met behulp van de piano laat horen.

Bladmuziek leren lezen is niet alleen handig om piano mee te kunnen spelen, maar ook als je wilt zingen of een ander instrument wilt bespelen.

Eerlijk gezegd kun je als rasechte muzikant niet zonder.

In dit artikel ontdek je hoe bladmuziek leren lezen makkelijk kan worden gemaakt en hoe je daarmee op de piano uit de voeten kan.

Ook zal ik een alternatief aanstippen voor bladmuziek leren lezen waarmee je nog veel sneller (en leuker) piano leert spelen.

bladmuziek leren lezen

De basis van bladmuziek leren lezen

Als je gaat bladmuziek leren lezen, dan zijn de notenbalken met daarop de noten van het stuk niets anders dan de klanken die je moet horen, maar dan op papier.

Als een noot op de notenbalk hoger is gezet, dan is de toon die je uit de piano moet horen ook hoger. Noten die juist lager op de notenbalk staan, geven een lagere toon van de piano weer.

Iedere noot die je in de notenbalk ziet staan is een toon van de piano die je kunt laten klinken door een bepaalde toets van het klavier.

Het is de kunst om jezelf aan te leren welke toon bij welke toets hoort.

Dit doe je door in de eerste plaats de theorie van de toetsen te leren, en in de tweede plaats door veel te oefenen.

Hoe langer je oefent, hoe makkelijker het wordt om de noten op de notenbalk te herkennen en er de juiste bijbehorende toets voor aan te slaan.

Snel bladmuziek leren lezen

Er zijn ezelsbruggetjes die er voor zorgen dat bladmuziek leren lezen makkelijker wordt en sneller kan gaan.

Eén daarvan is om goed in je hoofd te prenten waar op de notenbalk de centrale C wordt afgebeeld. Vervolgens moet je niet meer vergeten waar deze centrale C op het klavier te vinden is.

Dit is je uitgangspunt.

Als je dan een noot in het boek ziet staan die 3 posities hoger op de notenbalk staat dan de centrale C, dan kun je daar snel de toets bij zoeken op de piano. Namelijk de toets die 3 toetsen meer naar rechts zit dan de centrale C op het klavier.

Als je dit trucje voor iedere noot gebruikt, kun je vooral in het begin grote stappen maken en snel bladmuziek leren lezen.

Waar je om moet denken is dat een notenbalk bestaat uit streepjes waarbij de noot zowel óp een streepje kan staan als tússen twee streepjes. Eén positie hoger is dus van tussen twee streepjes naar op het bovenste van de twee streepjes.

Op het klavier is dit één toets verder naar rechts, waarbij ook de zwarte toetsen moeten worden meegenomen in de telling.

Is bladmuziek leren lezen makkelijk?

Nee.

Tenminste, bladmuziek leren lézen zou je aardig snel onder de knie kunnen krijgen. Je weet dan theoretisch wat de noten inhouden en wat de andere tekens die voorkomen op de notenbalk betekenen.

Maar als je dit in de praktijk op de piano wilt kunnen toepassen, gaan daar maanden van oefenen aan vooraf.

Je zult moeten leren om met beide handen tegelijk te spelen. Als je dat eenmaal met eenvoudige bladmuziek kan, kun je alleen nog maar makkelijke kinderliedjes spelen.

Wil je verder, dan zul je nog meer met bladmuziek moeten oefenen.

Het is gewoon niet eenvoudig om direct de juiste toets aan te slaan die je op papier ziet staan. Daarnaast moet je ook het goede ritme van toetsen aanslaan aanhouden en moet je bij snellere delen in een stuk ongezien de juiste toetsen vinden.

Bladmuziek leren lezen moet geen ‘moeten’ worden. Piano spelen doe je voor je plezier, en als dat op den duur ver te zoeken is, dan is de kans groot dat je afhaakt.

Een alternatief voor bladmuziek leren lezen

Als je wel graag piano wilt leren spelen, maar je ziet op tegen bladmuziek leren lezen, dan is er gelukkig een alternatief.

Veel mensen hebben helemaal geen weet van dit alternatief, omdat ze denken dat je alleen piano kunt spelen door het leren lezen van noten.

Het geheim van deze methode zit hem in het aanleren van akkoorden.

In dit filmpje wordt uitgelegd hoe je met akkoorden veel eenvoudiger piano kunt leren spelen:

Waarom deze methode zo goed werkt

Als je met akkoorden piano leert spelen dan hoef je niet elk stuk apart in je hoofd te stampen.

95% van alle pianomuziek (pop, rock, soul, jazz, klassiek) bestaat uit akkoorden. Het aantal akkoorden die het meest gebruikt worden is 14.

Als je deze 14 akkoorden dus leert spelen, kun je veel liedjes gewoon naspelen.

Sterker nog, als je met akkoorden piano leert spelen, is het veel makkelijker om zelf liedjes te gaan schrijven.

Akkoorden zorgen er voor dat wat je speelt, meer ‘body’ krijgt, je slaat namelijk in één keer drie of meer toetsen aan, of direct na elkaar.

Dit geeft een mooie volle klank die er voor zorgt dat het lijkt alsof je al een aardig stukje piano kan spelen, terwijl je nog maar net begonnen bent.

Daarnaast zorgen akkoorden er voor dat je niet ieder stuk van A tot Z helemaal opnieuw moet leren. Als je de akkoorden eenmaal kan spelen, dan kan je de basis van ieder lied spelen.