4

Wil je keyboard spelen? Dit MOET je weten:

keyboard spelenWil je leren keyboard spelen? Of ben je gewoon benieuwd wat er bij komt kijken als je er mee gaat beginnen?

In dit artikel ga ik je alles vertellen over de ins en outs van keyboard spelen.

Er zijn namelijk een aantal zaken waar je om moet denken bij het aanleren en bij de aanschaf van een keyboard.

Wat je niet moet vergeten is dat het in essentie allemaal heel simpel is. Maak het jezelf dus niet te moeilijk.

Je koopt een keyboard en je gaat er op oefenen. Hoe meer je oefent, hoe beter je wordt.

Maar je het kan wel zo zijn dat je je geld verkeerd besteed, en als je dat wilt voorkomen dan is het slim om je in te lezen en verder te kijken dan je neus lang is.

Waarom je zou kiezen voor keyboard spelen

Misschien heb je wel een keyboard gekregen of nog één op zolder staan. Of je hebt iemand anders zien keyboard spelen en nu wil je dit zelf ook gaan leren.

Maar waarom zou je je tijd steken in leren keyboard spelen?

Je kan bijvoorbeeld ook voor een ander muziekinstrument kiezen, of iets dichter bij huis, voor een piano kiezen.

Nou, er zijn een paar voordelen aan een keyboard in vergelijking met een piano:

  • Een keyboard neemt veel minder ruimte in
  • De kosten van een keyboard zijn stukken lager
  • Een keyboard is relatief makkelijk te leren bespelen
  • Er zitten veel meer functies op een keyboard

Vooral dat laatste punt is wat mij (en velen met mij) trekt in een keyboard. Al die knopjes en schuifjes zijn een uitdaging op zich en het is leuk om er achter te komen wat je er precies mee kan doen.

Zo kun je een compleet orkest met je mee laten spelen of een beat aanzetten tijdens het keyboard spelen.

Vaak zitten er ook functies op als het opnemen van wat je speelt en de klanken omzetten in geluiden van andere muziekinstrumenten als een orgel of een akoestische piano.

Het klinkt al snel heel wat!

Toch zijn de basisvaardigheden die je moet leren voor keyboard spelen hetzelfde als bij piano leren spelen.

Waarom is keyboard spelen dan toch leuker of makkelijker dan piano spelen?

Kijk, al die opties die er op zitten zorgen er voor dat zelfs een heel eenvoudig liedje al snel veel meer ‘body’ krijgt en professioneler klinkt. Dat maakt dat je sneller het idee hebt dat je ook echt wat kan wat weer motiveert om vaker te oefenen.

keyboard functies

De verschillen tussen piano, keyboard en synthesizer

Er zijn genoeg mensen die het verschil niet weten tussen een piano, een synthesizer en een keyboard.

Of zich daar telkens in vergissen.

Om vanaf nu geen blunders meer te maken zal ik je voor eens en voor altijd vertellen hoe het zit 😉

De piano

originele piano

Akoestische piano

Het keyboard en de synthesizer zijn beide van de originele piano afgeleid.

En dan heb ik het over de akoestische piano.

Dit is een instrument dat zonder stroom werkt. De klanken worden gemaakt doordat de toetsen in verbinding staan met hamers die op snaren slaan.

Telkens als je een toets indrukt, slaat de hamer op een bepaalde snaar die dan een bepaalde klank maakt.

Omdat een akoestische piano 88 toetsen heeft kun je een hele grote verscheidenheid aan verschillende klanken laten horen, van heel hoog tot heel laag.

Het keyboard

Een keyboard is een elektronisch muziekinstrument, je hebt er dus stroom voor nodig.

Met een keyboard kun je veel andere muziekinstrumenten imiteren. Daarnaast zitten er ook nog allerlei andere geluiden in een keyboard die je kan laten horen.

In de meeste gevallen kun je een keyboard verbinden met een computer. Ook kun je vaak de muziek die je maakt met het keyboard opnemen. Daardoor ontstaat de mogelijkheid om in een later stadium je muziek te bewerken.

Omdat de keyboard steeds geavanceerder worden zijn ze ook steeds beter in staat om hem als een akoestische piano te laten klinken.

Een keyboard

Een keyboard

De synthesizer

Waar bij een keyboard alle geluiden voorgeprogrammeerd zijn, kun je bij een synthesizer de geluiden zelf maken.

Dit vraagt wel een stukje vaardigheid van de gebruiker.

Je moet behoorlijk oefenen wil je er echt mooie geluiden uit tevoorschijn kunnen toveren. Als je dit eenmaal kan is het een ideaal instrument om in een band te gebruiken.

Ook kun je hem goed gebruiken als je bijvoorbeeld een DJ bent die zijn muziek helemaal zelf maakt inclusief de melodieën.

Een synthesizer is niet echt geschikt om als beginner keyboard spelen op te leren.

synthesizer

Een Synthesizer

Overeenkomsten tussen piano en keyboard spelen

Als je kijkt naar het klavier van de piano en het keyboard, dan zie je dat de toetsen precies het zelfde zijn.

De toetsen worden ook hetzelfde benoemd en moeten op dezelfde manier bespeeld worden.

Omdat je bij een piano een mechanisme in werking zet, een hamer die tegen een snaar slaat, voelt dit anders dan wanneer je een toets van een keyboard aanslaat.

Je voelt een bepaalde tegendruk bij de toets van de piano door dit mechanisme.

Toch hebben de meer geavanceerde keyboards hier wat op gevonden; Er is tegendruk op de toetsen, dit worden gewogen toetsen of aanslaggevoeligheid van de toetsen genoemd. Zo voelen deze keyboards hetzelfde aan als een akoestische piano.

Daarnaast heeft een piano meestal meer toetsen dan een keyboard.

Een keyboard mis dan de hele hoge en hele lage tonen. Maar de meeste mensen (en vooral beginners) gebruiken deze tonen toch niet omdat die alleen voorkomen in moeilijke (klassieke) muziekstukken.

Zelfde lessen gebruiken voor keyboard spelen leren

Omdat er zo veel overeenkomsten zijn tussen een piano en een keyboard, is keyboard spelen leren bijna identiek als bij een piano.

Je kunt dezelfde oefeningen doen en ook de liedjes die je leert kun je op beide instrumenten leren.

Dit is wat je in het begin moet leren en wat hetzelfde gaat:

  • Vingerzetting – hoe zet je je vingers op de toetsen
  • Kennis van de toetsen – weten waar de goede toetsen zich bevinden
  • Speelvaardigheid – Gewend raken aan de toetsen en ze bijna blindelings kunnen vinden

Dit maakt dat je net zo goed pianoles kan volgen waardoor het veel makkelijker is om goede keyboard lessen te vinden.

De beste keyboardlessen die je kan volgen

Zelf ben ik een groot fan van de online pianolessen van Steven Pruis van PainPro.

Met deze lessen is Keyboard spelen leren een eitje, je hoeft namelijk niet naar een muziekschool.

Lees hier mijn Piano Pro review >>

Je kunt de lessen helemaal in je eigen tempo volgen want je zit niet vast aan een tijdstip of een plaats waar je moet zijn voor de lessen. Je volgt zegewoon via internet of je print alle lessen uit.

Veel van het lesmateriaal is in de vorm van video’s die je moet bekijken en naspelen.

Klik op de link hieronder om naar kortingspagina van de lessen te gaan.

direct naar de kortingspagina

Meest gestelde vragen over keyboard spelen

Hieronder staat een lijstje met vragen die vaak gesteld worden over keyboard spelen, inclusief de antwoorden 😉

Is noten leren lezen een vereiste?

In eerste instantie kun je heel ver komen met alleen het leren spelen van akkoorden.

De lessen van PianoPro zijn hier ook in eerste instantie op gebaseerd. Daarnaast kun je heel veel leren door het op gehoor naspelen van liedjes.

Uiteindelijk kun je er voor kiezen om noten te leren lezen, maar het is in deze lessen dus geen vereiste.

Op welke leeftijd kun je beginnen met keyboard spelen?

Wat je vaak ziet is dat kinderen beginnen met keyboard spelen als ze ongeveer 7 jaar zijn.

Overigens is er geen bovengrens, er zijn mensen van 80 die ook keyboard spelen. Als je het leuk lijkt om te doen moet je er gewoon aan beginnen!

Zijn er verschillen tussen piano- en keyboardles?

Vaak geven pianodocenten ook keyboardles.

Dit komt omdat de lessen enorm op elkaar lijken, of zelfs precies het zelfde zijn. Vooral als je nog maar net begint met spelen is er geen verschil in de lessen, behalve dat de lesmethode kan verschillen.

Maar dat geldt dan voor zowel een piano als het keyboard.

Kun je met een keyboard in een band spelen?

Ja, dat is heel goed mogelijk. Je wordt dan de toetsenist van de band genoemd.

Het leuke van in een band spelen is dat je je keyboard heel goed leert kennen omdat je altijd de best passende klanken moet laten horen. Je wordt er creatief en inventief van!

Kan je een computer op een keyboard aansluiten?

Ja, in de meeste gevallen wel.

Je moet er even om denken dat er een uitgang aanwezig is op het keyboard waar je de juist kabel in kan pluggen die je verbind met de computer.

Vaak gaat het om een USB uitgang. Vergeet niet dat je wel een programma (software) op je computer moet hebben om de gemaakte muziek mee te kunnen bewerken.

Welk keyboard kan ik het beste kopen?

Hier heb ik al eens een artikel over geschreven.

Naar het artikel over keyboard kopen >>

Je hebt genoeg keuze, voor ieder budget is er wel een oplossing!

Click Here to Leave a Comment Below 4 comments