Verspil geen tijd en geld aan leren piano spelen

Wil je leren piano spelen? Dan zit je hier goed want ik ga je er alles over uitleggen.

Er zijn namelijk een paar belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden.

Als je dat niet doet, kun je bijvoorbeeld voor de verkeerde lesmethode kiezen en ben je veel langer bezig met leren piano spelen dan nodig is.

De kans is dan ook veel groter dat je vroegtijdig afhaakt, en dat zou erg jammer zijn van het geld en de tijd die je er in gestoken hebt.

Zorg er daarom voor dat je je goed laat informeren! In dit artikel ontdek je alles wat je moet weten als je in de beginfase zit van leren piano spelen.

Let’s go!

leren piano spelen

Met welk instrument moet je leren piano spelen?

Als je wilt leren piano spelen is het belangrijk dat je daarvoor een goed instrument gebruikt.

Het grappige is dat een goed instrument voor iedereen weer anders is. Het hangt er namelijk van af wat jij voor ogen hebt.

Dit zijn voorbeelden van wat je met leren piano spelen zou willen bereiken:

  • In een bandje spelen als toetsenist
  • Jezelf begeleiden bij het zingen
  • Anderen begeleiden bij zang
  • De moeilijkste klassieke stukken kunnen spelen
  • Zelf muziek componeren
  • Zelf muziek produceren

Om maar eens wat te noemen…

Zoals je ziet kan je er veel kanten mee op.

Maar om dat te bereiken zul je wel moeten investeren in een piano. Dit kan een klassieke akoestische piano zijn, maar ook een elektrische piano of zelfs een keyboard.

Ja, je kunt ook op een keyboard piano leren spelen. Qua leerproces is dit voor beide instrumenten het zelfde.

Wat lijkt je leuk om te spelen?

Vooral als je als doel hebt om in een band mee te gaan spelen dan is een keyboard een goede keuze. Keyboards zijn namelijk veel handzamer als piano’s en ook zitten er leuke geluidseffecten op die je prima in een band zou kunnen gebruiken.

Er zijn piano docenten die een keyboard of een elektrische piano niets vinden voor mensen die net beginnen met leren piano spelen.

Dat komt vanwege het verschil in de gevoeligheid van de toetsen.

Zo is het bij een akoestische piano zo dat je door het aanslaan van een toets, een hamer in de piano in werking stelt. Deze slaat vervolgens tegen een snaar waardoor een bepaalde klank ontstaat.

Het is dan ook zo dat hoe harder je de toets indrukt, hoe harder de hamer tegen de snaar slaat en hoe harder het geluid zal zijn dat je te horen krijgt.

De houten zangbodem van een akoestische piano zorgt dan nog voor een extra versterking van het geluid.

Dit alles heeft een keyboard of digitale piano niet.

Daarbij wordt het geluid elektronisch geproduceerd. De speakers van het instrument laten het geluid horen wat jij aan toetsen indrukt.

Laat je niet weerhouden

Er zijn dus piano docenten die vinden dat je het gevoel van een akoestische piano direct moet leren aanvoelen. Je moet volgens hen gelijk leren hoe je harder en zachter kunt spelen, zonder dat je aan een volume knopje hoeft te draaien.

Met een keyboard krijg je dat niet voor elkaar.

Zelf vind ik dat een beetje onzin. Daardoor ontneem je veel mensen de mogelijkheid om piano te leren spelen. Niet iedereen heeft het budget, de ruimte en de zin om een dergelijk groot apparaat als een akoestische piano aan te schaffen.

Het is namelijk een hele investering, en dan moet je goed weten wat je wilt en wat je doet.

Welk instrument past het beste bij je?

Als je gaat leren piano spelen, dan moet je daarvoor een instrument vinden die bij jou en je budget past.

Van relatief goedkoop naar duur heb je de volgende muziekinstrumenten om te leren piano spelen:

  • Keyboard
  • Digitale piano
  • Akoestische piano
  • Vleugel piano

Keyboard

keyboard

Keyboard

Bij een keyboard heb je geen aanslag gevoeligheid. Als je een toets aanslaat, dan voelt dit behoorlijk licht. Zo lang je de toets ingedrukt houdt, blijft er een bepaalde toon die bij die toets hoort, klinken.

Als je de toets loslaat, hoor je de toon ook niet meer.

Daarnaast klinkt een keyboard ook niet zo mooi als een echte akoestische piano. Dat komt natuurlijk omdat het een elektronisch apparaat is, maar ook omdat een keyboard niet speciaal gemaakt is om een piano na te bootsen.

Er zitten namelijk nog veel meer geluidseffecten op. Kijk maar eens naar de hoeveelheid knopjes die een keyboard bevat.

En dat is ook direct de charme van een keyboard. Je kunt onder het spelen een compleet orkest laten horen als je dat wilt.

Je koopt een goed keyboard al vanaf een paar honderd euro. Denk er als beginner om dat je niet één koopt met te veel functies, dat leid alleen maar af van het leren piano spelen.

Digitale piano

Een digitale piano is er speciaal voor gemaakt om zo veel mogelijk een akoestische piano na te bootsen.

De digitale piano’s in het wat duurdere segment hebben ook aanslag gevoeligheid, net als bij een akoestische piano.

Daarnaast heeft deze piano net zo veel toetsen als een akoestische piano, namelijk 88. Bij een keyboard heb je de keuze tussen 61 of 76 toetsen.

Een digitale piano geeft je dus de mogelijkheid om ook hele hoge en lage tonen te kunnen spelen. Deze toetsen heb je echter alleen nodig als je klassieke stukken speelt en als je net begint met leren piano spelen dan ben je daar zeker nog niet aan toe.

Het is ook maar de vraag of je die kant uit wil!

Verder is het voordeel van een digitale piano ten opzichten van een akoestische dat je met een koptelefoon op kan oefenen.

Daardoor zijn andere mensen niet verplicht met je mee te luisteren. Vooral als je in een gehorig huis woont of graag in de late uurtjes oefent is dit wel erg handig.

Een digitale piano kost tussen de 500 en de 5000 euro ongeveer.

Akoestische piano

akoestische piano

Akoestische piano

Als je er het budget en de ruimte voor hebt, en je vind de klanken van een akoestische piano het mooiste, dan moet je voor deze variant gaan.

Voor echte piano liefhebbers gaat er niets boven het mooie warme geluid en de akoestiek van een akoestische piano. Je voelt de trillingen door de piano heen en het is een waar genot om onder je vingers te hebben.

Ook de uitstraling van een akoestische piano is hetgeen waar veel mensen voor vallen. Er zijn er zelfs die er één in huis hebben, enkel voor de sier…

Er zijn natuurlijk ook wel een paar nadelen. Zo moet je de piano minstens eenmaal per jaar laten stemmen en ook moet er zo nu en dan onderhoud gepleegd worden vanwege de mechaniek die er in zit.

Alles wat beweegt kan immers slijten?

Hier heb je bij de elektronische varianten geen last van, die zijn wat dat betreft onderhoudsvrij.

Een akoestische piano van goede kwaliteit begint vanaf 4000 euro en gaat tot over de 100.000 euro.

Vleugel piano

vleugel piano

Vleugel piano

Een vleugel piano is niet het meest voor de hand liggende instrument waar beginners pianoles op volgen.

Bij de ‘gewone’ akoestische piano staat de klankkast recht op, zodat de piano mooi tegen een muur aan kan staan en zo weinig mogelijk ruimte in beslag neemt. De snaren lopen dan van boven naar beneden, verticaal.

Bij een vleugel piano lopen de snaren horizontaal en ligt de klankkast ook plat. Dit maakt dat deze piano veel meer ruimte inneemt.

De onderkant van de klankkast is echter wel vrij van de grond (de vleugels staat op poten) waardoor het geluid vrij weg kan komen aan de onderkant. Aan de bovenkant zit vaak ene klep die open gezet kan worden.

Hierdoor kan het geluid nog beter versterkt worden, waardoor dit een ideale piano is om te gebruiken voor concerten.

Een vleugel piano begint vanaf ongeveer 10.000 euro en gaat door tot in de tonnen.

Wat is het beste moment om les te nemen?

Voor leren piano spelen is het belangrijk dat je motivatie hebt en tijd om te oefenen.

Dat betekend niet eens per week een paar uur, maar iedere dag een kwartier tot een half uur. Je mag wel eens een dag overslaan, maar een goed ritme is wel belangrijk om de vaart er in te houden.

Wat je vaak ziet is dat beginners een half uurtje per dag spelen en eens in de week een les van een half uur tot een uur hebben.

Als je verder gevorderd bent dan moet je ook meer gaan oefenen, maar kun je met minder lessen af. Eens in de twee weken bijvoorbeeld.

Dit klinkt allemaal behoorlijk intensief, maar als je piano leren spelen echt leuk vind, is het natuurlijk geen straf.

Wat is de beste leeftijd om te beginnen?

Ik zou niet eerder met pianolessen starten dan wanneer kinderen ongeveer zeven jaar zijn. Een uitzondering kan nog eens op zesjarige leeftijd of zelfs iets eerder beginnen.

Zo vroeg je kind op pianoles doe je echter alleen wanneer het kind zelf duidelijk aangeeft dat het graag piano wil leren spelen.

Je kunt dit herkennen doordat hij of zij bijvoorbeeld zelf al liedjes kan spelen, zonder dat er nog een les gevolgd is. Of als je kind steeds achter de piano kruipt en het leuk vind om er mee bezig te zijn.

Overigens is er geen noodzaak om eerst noten te leren lezen of een ander instrument te kunnen bespelen voordat je op pianoles kan.

Dit geldt ook voor de mensen die al wat ouder zijn. Er is geen leeftijdsgrens voor leren piano spelen.

Wat je juist vaak ziet bij pianoles voor ouderen is dat zij een hele goede motivatie hebben en ook de tijd nemen om dagelijks te oefenen. Natuurlijk is het over het algemeen zo dat jonge mensen sneller kunnen leren dan ouderen van dagen.

Maar juist vanwege de goede motivatie worden de beginselen van het piano spelen vaak snel opgepakt door oudere beginners.

Dit is waar het om gaat

Wat je niet moet vergeten – en dit geld voor alle beginners – is dat het draait om het plezier van het muziek maken.

Je hoeft niet heel erg goed zijn in leren piano spelen om er toch veel plezier aan te beleven. Je kunt al heel snel hele leuke liedjes spelen, hoewel dit wel te maken heeft met de lesmethode die je volgt.

Wat is de beste lesmethode bij leren piano spelen?

Als je gaat leren piano spleen is de lesmethode erg belangrijk voor snelle vorderingen.

Er is namelijk een lesmethode die erg degelijk is, dit noem ik de traditionele manier van leren piano spelen. Hierbij leer je bladmuziek spelen, en daarvoor moet je eerst noten leren lezen.

Er is ook een manier die nog niet zo lang gebruikt wordt, en die vooral gericht is op het zo snel mogelijk kunnen spelen.

Plezier staat hierbij voorop, wat ook blijkt uit het feit dat je direct kunt kiezen welke liedjes je wilt gaan oefenen. Je zit bijvoorbeeld niet vast aan kinderliedjes of klassieke stukken.

Bij deze laatste methode ga je leren piano spelen op basis van akkoorden.

Je kunt dus leren spelen op basis van:

  1. Bladmuziek
  2. Akkoorden

Ik zal voor beide lesmethoden uitleggen hoe het werkt, zodat je een eigen voorkeur kan ontwikkelen.

Leren piano spelen met bladmuziek

Bij deze methode is het de bedoeling dat je eerst leert noten lezen.

Daarvoor moet je eerst de theorie in duiken en dingen gaan onthouden. Hoe werken de noten? Wat zijn de betekenissen van de verschillende noten? Wat betekenen de andere notities op de notenbalk?

Dat soort zaken leer je dan.

Vervolgens ga je het geleerde in de praktijk brengen. Je gaat oefenen om de juiste toetsen aan te slaan die bij de noten horen. Vervolgens ga je dit leren toe te passen op een makkelijk liedje.

Zoals je ziet kost dit erg veel tijd en inspanning, en voordat je je eerste liedje kan spelen is er al heel wat tijd verstreken. Het liedje wat je oefent is vaak niet wat de meeste mensen leuk vinden, want het is belangrijker dat het liedje niet al te moeilijk is.

Als je deze methode eenmaal beheerst, kun je bladmuziek spelen. Je moet echter wel ieder stuk weer helemaal vanaf nul beginnen met instuderen, vooral als je nog maar net begonnen bent met leren piano spelen.

Leren piano spelen met akkoorden

Akkoorden zijn een setje van 3 of meer toetsen die bij elkaar horen. Je kunt ze tegelijk aanslaan (makkelijk) of vlak na elkaar (moeilijker).

Het mooie is dat bijna alle liedjes uit akkoorden bestaan.

Je speelt met je linkerhand de akkoorden en met je rechterhand een melodie. Samen vorm je zo een liedje. Deze methode van leren piano spelen is veel makkelijker dan met behulp van bladmuziek.

Het grote voordeel is namelijk dat je direct al achter de piano begint, ook als beginner. Je kunt in een veel korter tijdsbestek je eerste liedje spelen, en dat is dan ook nog eens een liedje wat je zelf uitgekozen hebt.

In dit filmpje wordt uitgelegd hoe leren piano spelen op basis van akkoorden precies werkt:

Verschillende manieren van pianolessen volgen

Al je aan de gang wilt met leren piano spelen dan heb je daarvoor verschillende opties.

Je kunt bijvoorbeeld naar een muziekschool gaan en daar eens een les mee draaien om te zien of het wat voor je is.

De lessen worden vaak in groepjes gegeven en je hebt een vast stramien van lessen volgen. Je moet er dus wel voor zorgen dat je iedere keer aanwezig bent.

Een muziekschool is niet goedkoop, meestal betaal je voor een jaarabonnement zo rond de 1000 euro.

Een andere optie is privé pianoles.

Deze manier van les krijgen zorgt er voor dat alle aandacht op jouw ontwikkeling is gericht. Je kunt bij de docent afspreken, of de docent komt naar jouw huis. Het is echt maatwerk, wat heel prettig kan zijn.

Het is hierbij van belang dat het goed klikt tussen jou en de docent. Ook moet het binnen je budget passen, want zoals vaker is maatwerk niet goedkoop. Als een docent 30 euro per uur kost en je krijgt iedere week een uurje les, dan ben je voor een jaar een dikke 1500 euro kwijt.

Natuurlijk ben je ook in dit geval afhankelijk van iemand anders en zul je telkens een nieuwe afspraak moeten maken en hier tijd voor moeten inplannen.

Een voordelige manier van les krijgen

Maar er is nog een andere manier van leren piano spelen en die is in meerdere opzichten best voordelig.

Ik heb het over online pianolessen.

Je kunt bij deze lessen zowel terecht als je piano wilt leren spelen, maar ook als je keyboard wilt leren spelen. En omdat de lessen online gevolgd worden kun je aan de slag waar en wanneer het jou uitkomt.

Daar komt bij dat de prijzen van goede online lessen nog steeds veel minder kosten dan een muziekschool of privé docent.

Zelf ben ik een groot fan van de online pianolessen van Steven Pruis.

Hij geeft namelijk les op de makkelijke methode met behulp van akkoorden. Maar je krijgt in zijn programma ook de gelegenheid om noten te leren lezen als je dat zou willen.

Het is een heel uitgebreid lesprogramma en erg interactief. Kijk anders zelf even op zijn website, dan kun je zien wat het allemaal inhoud: