Ontdek of jij óók blij wordt van online gitaarles; Alle voor- en nadelen op een rij!

Een vrouw die op de grond gitaar aan het spelen isWil je weten of online gitaarles iets voor je is?

Ben je er nog niet helemaal over uit of dit wel bij je past en of het geen weggegooid geld gaat zijn?

In dit artikel ga ik je helpen de keuze te maken om wel of niet voor online gitaarlessen te kiezen.

Zelf vind ik naast het spelen op de piano het bespelen van een gitaar ook fantastisch.

Daarnaast weet ik hoe het is om lessen via internet te volgen.

Ik ga mijn persoonlijke ervaringen met je delen en ga alle voor- en nadelen bij langs.

Lees dus snel verder om deze lastige keuze eens en voor altijd uit je hoofd te krijgen!

Het grootste voordeel van online gitaarles

Dat is de prijs.

Echt, goedkoper dan online gitaarles ga je geen lessen volgen die aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • De lessen volgen elkaar logisch op
  • Je krijgt een tevredenheid garantie
  • De lessen zijn in duidelijke stappen opgedeeld
  • Je kan vragen stellen aan een gediplomeerde en ervaren gitaardocent
  • De lesstof wordt niet ‘over de muur gegooid’ (red je er maar mee) – je wordt niet aan je lot overgelaten

TIP: Wil je direct goed en snel online gitaar leren spelen? Ga dan aan de slag met Gitaarles van Koen >>, je zult in no-time je eerste liedjes spelen!

De kosten van een muziekschool of privédocent

Kijk maar eens naar wat gitaarlessen kosten die je bij een muziekschool volgt.

Of als er een gitaardocent bij jou langs komt om je gitaarles te geven aan huis.

In het meest gunstige geval ben je 5 euro per uur kwijt voor privé lessen.

Maar dan heb je te maken met iemand die het er even bij doet. En natuurlijk is dat ook aan de kwaliteit van de lessen te merken.

Voor een privédocent is 25 euro een mooi bedrag, hoewel er oom zijn die meer dan 100 euro per uur vragen.

Stel dat je iedere twee weken een les neemt, dan ben je per jaar als snel €625,- kwijt.

Ook muziekscholen zijn niet goedkoop, daar betaal je tegen de 100 euro per maand voor gitaarlessen.

Dat is dus meer dan €1000,- per jaar(!).

De kosten van online gitaarles

Bij online gitaarles kan je op een veel lager bedrag rekenen.

Natuurlijk is de ene online gitaarcursus de andere niet. Zo heb je beginners en gevorderden cursussen.

Maar je kan rustig uitgaan van een bedrag rond de 100 euro per cursus.

Als beginner hoef je dus zeker niet meer dan €100,- uit te geven aan kwalitatieve lessen mét persoonlijke ondersteuning.

En daar kun je dan écht wel een jaar mee vooruit, sterker nog, bij de juiste keuze van online gitaarles krijg je gewoon jarenlang toegang tot de cursus (en vaak ook nog met updates).

Waarom geen gratis gitaarles online via Youtube?

Ik hoor het je denken;

Maar ik kan toch ook gewoon gitaarles online via Youtube volgen?

Dat is gratis, ik kan zo veel filmpjes kijken als ik wil en ik kan ze bekijken wanneer ik wil!

Yes, kun je doen.

Maar waarom denk je dat er toch zo veel mensen in gitaarles investeren?

Omdat je er veel sneller van leert spelen!

Dit is waarom veel mensen het niet redden met enkel Youtube filmpjes kijken (of daar niet eens aan beginnen):

  • Je krijgt geen persoonlijke ondersteuning – specifiek voor jouw situatie
  • Filmpjes spreken elkaar soms tegen waardoor je niet meer weet wat je moet doen
  • Er zit geen logische lijn in de lesstof, filmpjes worden door elkaar bekeken
  • Hierdoor kan je zomaar belangrijke kennis en vaardigheden missen
  • Je leert er minder snel mee gitaar spelen, waardoor veel mensen vroegtijdig afhaken
  • En daardoor denken ze dat gitaar leren spelen niets voor hen is (wat natuurlijk superjammer is)

Schiet jezelf niet in je voet

Het kan dus zomaar zijn dat je door het bekijken van Youtube filmpjes jezelf enorm tegenwerkt.

Wat zou het intens jammer zijn dat je daardoor het idee krijgt dat gitaar spelen niet aan jou besteed is en dat je er geen ‘aanleg’ voor hebt.

Want met de juiste gitaarlessen kan echt iedereen met de juiste drive gitaar leren spelen.

Nee, niet iedereen wordt een rockster of bekende gitarist.

Het gaat er om dat je zelf liedjes kan spelen en daar plezier in hebt.

Ik weet zeker dat dit voor iedereen die een gitaar kan vast houden is weggelegd, dus ook voor jou.

Een gitaar waar een schooltas voor staat met bladmuziek er in

Andere voordelen van gitaarles via internet

Naast het financiële gewin wat je er mee hebt kan je ook andere voordelen uit online gitaarles halen.

En dan vergelijk ik het vooral met gitaarles bij een privédocent of bij een muziekschool.

Dit zijn de voordelen die je hebt bij gitaarles online:

  • Je kan in je eigen tempo de lessen volgen
  • Je houdt jarenlange toegang tot de gitaarlessen
  • Als je met vragen zit kan je die op ieder moment stellen
  • Je hebt in veel gevallen een niet-goed-geld-terug garantie
  • Je kan de gitaarlessen volgen waar en wanneer je maar wilt
  • Als je een keer geen tijd hebt kan je het op een ander moment weer inhalen
  • Je verspilt geen tijd aan reizen en andere onproductieve bezigheden (wachten op andere cursisten bijvoorbeeld…)

Je bent dus volledig onafhankelijk van anderen en hebt toch het voordeel van persoonlijke begeleiding. 

Dat in combinatie met de prijs die je er voor betaald maakt dat online gitaarles voor veel mensen een hele welkome oplossing is. 

De nadelen van online gitaarles volgen

Hoewel ik een groot voorstander ben van online muzieklessen volgen, wil ik toch eerlijk met je zijn. 

Want er zitten inderdaad ook nadelen aan gitaarles online volgen.

Tenminste, dit hangt af van hoe jij als persoon in elkaar steekt. 

Dit zouden nadelen voor je kunnen zijn:

  • Je hebt geen face tot face ‘real-life’ contact met je gitaardocent
  • Je hebt geen stok achter de deur in de vorm van een fysieke afspraak met je docent
  • Je hoeft je niet te verantwoorden, wat voor sommige mensen wel nodig is om door te zetten

Gelukkig worden dit soort zaken in een goede online leeromgeving opgevangen door een grote online community. 

Op die manier heb je toch veel contact met anderen en kan je eventueel ook fysiek met anderen afspreken.

Bestaat er ook online gitaarles voor gevorderden?

Ja dat is er zeker!

Misschien heb je wel eens gehoor van Tabs. 

Dit is een interactieve manier om gitaar te leren spelen, voor zowel beginners als gevorderden. 

Voor de gevorderden is er de ProTabs

Je kan dan direct meespelen op je gitaar terwijl je de videoclip ziet én je ziet de akkoorden en songteksten voorbij komen. 

Online gitaarles voor gevorderden is op deze manier nog niet eerder vertoond, en alles is dan ook auteursrechtelijk beschermd bij GitaarTabs. 

Als dit je wel wat lijkt kan je hier gratis een proefaccount aanmaken

Wat volgens mij de beste online gitaarles is

Mocht je nog maar net bezig zijn met gitaar leren spelen of nog helemaal moeten beginnen, dan zijn er online gitaarlessen die er echt bovenuit springen. 

De beste online gitaarles kan je wat mij betreft het beste krijgen met Gitaarles van Koen.

Een tijdje terug heb ik er al eens een review over gemaakt, en daarin kan je precies teruglezen wat deze online cursus zo geweldig maakt. 

Eigenlijk vinkt hij alle punten af waaraan goed lessen moeten voldoen zoals:

  • Een community
  • Uitstekende klantenservice
  • En een niet-goed-geld-terug-garantie (van een maand!) 

Check ook mijn online gitaarles review

In deze online gitaarles review van Gitaarles van Koen kan je precies teruglezen wat je ervan kan verwachten. 

Tot in detail heb ik uitgezocht hoe de cursus werkt.

Ik kan niet anders zeggen dan dat Koen hier een staaltje kwaliteit heeft neergezet waar de concurrentie nog een puntje aan kan zuigen. 

Lees het zelf maar even, dan kom je er wel achter. 

Met liedjes gitaar leren spelen

In de lessen ga je vrijwel direct met liedjes gitaar leren spelen. 

Dat is ook direct de drijvende kracht achter het succes van de online lessen. 

Je gaat niet eerst urenlang met theorie bezig maar duikt direct de praktijk in, met een gitaar in je handen. 

Voor je het weet kan je je eerst liedje op je gitaar spelen, je zult je vrienden en familie verstelt doen staan. 

Dit heeft natuurlijk alles te maken met de manier waarop je gitaar leert spelen van Koen. 

Leren gitaar spelen zonder notenleer

gitaarles van koenJe gaat namelijk niet met notenleer aan de slag, maar er wordt gebruikt van een andere veel effectievere manier. 

Daardoor maak je veel sneller progressie wat de motivatie natuurlijk ten goede komt. 

Mocht je dus online gitaarles willen gaan volgen, bekijk dan even Gitaarles van Koen

Ik weet zeker dat je er geen spijt van krijgt, Koen weet wel hoe hij zijn enthousiasme op je over moet brengen 😉

Mocht je nog vragen hebben over online gitaar leren spelen of over de cursus van Koen, stel dan gerust al je vragen hier onder!

Ja, ik wil goed en snel gitaar leren spelen!