Welke toetsinstrumenten zijn er en wat zijn de voor- en nadelen?

Als je piano wilt leren spelen dan kan dit op verschillende toetsinstrumenten.

Welke toetsinstrumenten dit zijn wordt in dit artikel beschreven. Binnen de groep toetsinstrumenten vallen een behoorlijk aantal muziekinstrumenten, dus daar ben je niet zomaar klaar mee.

Natuurlijk is het ook belangrijk om per toetsinstrument te weten wat je er precies mee kan.

Al met al is het een behoorlijk lang artikel geworden.

Mocht je interesse gewekt zijn door een bepaald toetsinstrument, dan kun je daar beginnen met lezen, en eventueel doorklikken.

toetsinstrumenten

Het kan zijn dat er zo nu en dan wat dieper op de werking van het betreffende toetsinstrument wordt ingegaan. Dit kan voor sommige mensen wat te technisch worden, maar het is wel belangrijk om te weten hoe een bepaald toetsinstrument in elkaar zit voordat je er op gaat spelen.

Je weet dan ook beter waarom het instrument doet wat het doet.

We zullen beginnen met het beantwoorden van de vraag: Wat is een toetsinstrument?

Als je dit eenmaal weet dan kun je ze zelf ook makkelijker gaan herkennen mocht je er één tegenkomen. Het is sowieso goed om je voor te bereiden mocht je van plan zijn om piano te gaan leren spelen en je wilt er zelf een toetsinstrument voor aanschaffen.

Vergeet trouwens niet om goede pianoles te volgen, het leerproces gaat dan vele malen sneller dan wanneer je zelf gaat lopen prutsen.

Wat is een toetsinstrument?

Elk toetsinstrument heeft een klavier. Een klavier is een toetsenbord, waarbij niet elk toetsinstrument evenveel toetsen heeft.

Een klavier dat hoort bij de toetsinstrumenten die hieronder worden benoemd hebben witte en zwarte toetsen, waarbij er per octaaf zeven witte toetsen zijn en vijf zwarte.

De toetsen zijn zó gemonteerd dat de meest linkse toets de laagste toon laat horen en hoe verder je naar rechts gaat, hoe hoger de tonen worden.

Een meer gedateerde synthesizer kan de toetsen overigens net andersom hebben, dus witte toetsen in plaats van zwarte en zwarte in plaats van witte.

Afmetingen

Ook de grootte van de verschillende toetsinstrumenten kan variëren. Zo heb je toetsinstrumenten die je makkelijk mee kan nemen in een tas, maar ook die niet eens in een normale huiskamer kunnen staan.

Bij een klein toetsinstrument kun je bijvoorbeeld denken aan een klein keyboard, en bij een groot toetsinstrument aan een orgel, vooral die in de kerken staan zijn soms immens groot.

Als je als eerste aan een piano denkt bij een toetsinstrument is dat niet zo gek.

Een piano is een bekend fenomeen, en er zijn veel mensen die er één in huis hebben staan.

Toch is een piano niet alleen een toetsinstrument, maar ook snaarinstrument en een slaginstrument.

Door een toets aan te slaan van een piano, wordt via een mechanisme een hamer bedient die vervolgens tegen een snaar slaat.

Dit veroorzaakt een klank, en de klanken samen worden muziek.

Toetsinstrumenten waar je piano op kunt (leren) spelen

Nu je weet wat toetsinstrumenten zijn, zal hieronder per instrument aangegeven worden wat je er mee kan en wat de eigenschappen per toetsinstrument zijn.

Als je piano wilt spelen, of wilt gaan leren spelen, dan moet je wel weten op welk instrument je dat wilt gaan doen.

De meest voor de hand liggende keuze is natuurlijk een piano zelf, maar daarbinnen heb je ook nog varianten. Ga je bijvoorbeeld voor een akoestische piano zoals een staande piano of een vleugelpiano?

Of kies je liever voor een elektronische variant zoals een digitale piano of een keyboard?

Dat is de keuze waar je voor staat als je piano wilt spelen. En binnen deze keuzes heb je ook nog weer verschillende varianten, genoeg kans om door de bomen het bos niet meer te zien dus.

Om dat te voorkomen is het verstandig dat je snel verder leest.

Piano leren spelen

Want juist als je wilt leren spelen kun je proberen dit zo goedkoop mogelijk te doen en hier online mee beginnen. Je ontkomt er echter niet aan om de handen uit de mouwen te steken.

Je kunt echt alleen een goede pianist worden als je daadwerkelijk gaat oefenen.

Het helpt je niets verder als je er veel van wéét, het gaat er om wat je dóét.

Zo kun je beginnen met bijvoorbeeld een keyboard om piano te leren spelen maar ook de andere genoemde varianten van een piano zijn goed om het er op te leren.

Eén en ander is natuurlijk afhankelijk van je budget, maar ook van de beschikbare ruimte en de gehorigheid van het huis.

Toetsinstrumenten

Om de juiste keuze te maken worden hieronder de toetsinstrumenten behandelt waar je snel en makkelijk piano op kan leren spelen. Natuurlijk heeft elk toetsinstrument zijn voor- en nadelen, en die ga je allemaal ontdekken.

Dit zijn de toetsinstrumenten die worden behandelt:

  • Akoestische piano
  • Vleugelpiano
  • Keyboard
  • Digitale piano
  • Stage piano
  • Synthesizer

Ok, daar gaan we.

Akoestische piano

De akoestische piano is de piano waar alle andere piano’s van afgeleid zijn.

Ooit in een eenvoudigere vorm begonnen heeft deze piano zich steeds verder ontwikkeld tot de piano die hij nu is. Overigens is de piano de laatste tientallen jaren niet veranderd en zijn er zelfs mensen die hem graag zo origineel mogelijk willen houden.

Dit komt voornamelijk doordat de akoestische piano zijn eigen klank heeft die door veranderingen aan te brengen zou kunnen veranderen.

Laten de speciale klanken die een akoestische piano produceert nou precies het geluid zijn waar de puristen zo gek van zijn.

Akoestische piano vs. digitale piano

Vaak worden akoestische piano’s afgezet tegen digitale piano’s als het gaat om de toetsinstrumenten. Ze hebben allebei zo hun voor- en nadelen.

Welke piano beter is, is moeilijk te zeggen, dat hangt van vele factoren af, maar het belangrijkste is natuurlijk wat je zelf het lekkerste vind spelen en het mooiste vind klinken.

Ook de hoogte van je budget speelt hierin natuurlijk een grote rol.

Eén van de grootste voordelen is nu eigenlijk al genoemd, en dat is dat hij het eigen geluid heeft die eigenlijk iedere piano hoort te hebben.

Mechanisme

Dit geluid komt vooral doordat een akoestische piano met een mechanisme werkt, er wordt geen gebruik gemaakt van elektriciteit. Het is de meest pure piano die je maar kunt hebben.

De meeste pianisten die zijn overgestapt naar een akoestische piano willen niet meer terug.

Maar een akoestische piano heeft ook een paar nádelen die niet onderbelicht mogen blijven. Ontdek alle voor en nadelen hieronder.

Voor- en nadelen akoestische piano

Het grootste nadeel, om daar maar eens mee te beginnen, is dat een akoestische piano groot, zwaar en lomp is.

Je moet er gewoon genoeg ruimte voor in huis hebben om hem te kunnen plaatsen zonder dat het een overheersend meubelstuk in huis wordt.

Het is ook geen toetsinstrument wat je iedere dag weer op een andere plaats zet vanwege zijn omvang, maar ook vanwege zijn gewicht. Je moet minstens met zijn tweeën zijn om hem te kunnen verplaatsen.

Veel onderdelen = veel onderhoud

De grootte van de piano is natuurlijk niet voor niets.

In een akoestische piano zitten meer dan 7000 onderdelen, en die moeten natuurlijk wel allemaal een plek hebben in de omkasting.

Daarnaast vragen zoveel onderdelen ook regelmatig onderhoud, reken op eens per jaar een onderhoudsbeurt. En omdat het een muziekinstrument is dat werkt met een mechanisme waarin snaren zijn verwerkt die slapper kunnen gaan staan, moet hij ook twee keer per jaar gestemd worden.

Niet alleen veel op de piano spelen is hier de oorzaak van, hij is ook gevoelig voor temperatuurverschillen en luchtvochtigheid.

Het mag dus wat kosten om op een akoestische piano te blijven spelen, maar dit is het dan ook dubbel en dwars waard.

Er gaat namelijk niets boven de originele klank van de piano.

En het geluid is het niet het enige, ook het gevoel in de toetsen en de algehele beleving die je ervaart bij het spelen op deze piano is onverbeterlijk.

Vleugelpiano

Een vleugelpiano is voor veel (beginnende) pianisten de droompiano onder de toetsinstrumenten om op te kunnen en mogen spelen.

Dat is natuurlijk niet voor niets, want het is misschien wel het meest indrukwekkende muziekinstrument van de toetsinstrumenten, met geweldige klanken. Het is daarom ook de meest gebruikte piano bij concerten waardoor hij ook wel concertvleugel wordt genoemd.

Onder pianisten wordt deze piano veelal met het kortere ‘vleugel’ aangeduid.

Vleugel in huis

Er zijn niet veel pianisten die een vleugel thuis hebben staan en moge duidelijk zijn wat de reden hiervoor is. Waar een staande piano al veel ruimte in kan nemen, doet een vleugel dit helemaal.

Dit komt doordat in een staande piano de snaren verticaal zijn gespannen en in een vleugel horizontaal. Daardoor moet ook de klankkast van de vleugel horizontaal liggen, wat natuurlijk veel meer ruimte inneemt.

Niet iedereen heeft hier in huis plaats voor.

In sommige gevallen moet je er een aparte kamer voor inrichten, anders wordt het al snel te vol in bijvoorbeeld de woonkamer.

Pronkstuk van de vleugel

Als je kijkt naar de vorm van deze piano dan zie je ook direct waar de benaming vandaan komt. De piano is namelijk gemaakt in de vorm van een vleugel.

Het meest in het oog springend en ook het meest bekende onderdeel is de klep van de piano die open kan staan.

Als de klep open staat kun je precies zien hoe het mechanisme werkt, wat erg interessant is.

Maar dat is niet de eigenlijke bedoeling van de te openen klep. Het is vooral op deze manier geconstrueerd om de klanken zo goed mogelijk te laten horen, wat vooral tijdens een concert goed van pas komt.

Het is dan ook zo dat hoe groter een vleugel is, hoe meer geluid hij kan produceren.

Voor- en nadelen vleugelpiano

Als je een vleugelpiano vergelijkt met een staande piano, wat beide akoestische piano’s zijn, dan komen een paar belangrijke verschillen aan de orde.

Wat al werd genoemd zijn de afmetingen, maar ook wordt van een vleugel vaak gezegd dat dit de professionele versie van de piano is. Dat is niet zo gek, want je kunt een vleugel net even anders laten klinken dan een staande piano.

Om dat voor elkaar te krijgen moet je een vergevorderde pianist zijn, waardoor de goede van de slechte pianisten goed te onderscheiden zijn.

Ook de prijs is een verschil, want waar een staande piano al één van de duurdere piano’s is, steekt de vleugel hier nog weer met kop en schouders bovenuit.

Vaak zijn het dan ook alleen de professionals die een vleugel aanschaffen. Je moet namelijk goed weten wat je wilt om de juiste vleugel te kopen. Hierbij kun je denken aan de juiste klankkleur, de juiste grootte, en de gebruikte materialen.

Keyboard

Ook een keyboard is één van de toetsinstrumenten. Waar bij een akoestische piano de klanken met een mechanisme worden geproduceerd, gebeurd dit bij een keyboard door middel van elektronica.

Wat dat betreft zit er een wereld van verschil tussen een piano en een keyboard. Toch is zowel een keyboard als een piano een afstammeling van de allereerste piano.

Ook een keyboard heeft een klavier met witte en zwarte toetsen, net als een piano.

Een groot verschil is echter dat een keyboard minder toetsen heeft. Zo kan een keyboard 61 toetsen hebben, maar ook 76 is heel gebruikelijk.

Hoewel het aantal toetsen minder is, kan er toch goed piano op een keyboard gespeeld worden, juist ook door beginners.

Dit komt doordat zelfs het minste aantal toetsen voldoende is om een groot varia aan liedjes te kunnen spelen. Als er meer toetsen bij komen wordt het alleen maar ingewikkelder, wat voor de gevorderde pianist geen probleem is, maar voor een beginner dus wel lastiger.

Voor- en nadelen keyboard

Als je een keyboard wilt aanschaffen is het belangrijk dat je je van tevoren goed inleest.

Een keyboard kan namelijk erg veel functies hebben en het is maar de vraag of je al die functies nodig hebt. Daarnaast is het belangrijk dat het keyboard wel de functies heeft die jij belangrijk vind.

En daar zit gelijk ene groot voordeel van het keyboard; Hij heeft veel meer functies dan bijvoorbeeld een akoestische piano.

Je kunt er ook een orgel mee nadoen, en als je wilt kun je in je eentje met een compleet orkest mee spelen.

Mee onderweg nemen

Daar komt nog eens bij dat een keyboard lekker compact is en makkelijk te verplaatsen. Je kunt hem zelfs mee op reis nemen en ergens anders weer neer zetten op een standaard.

Ook hebben veel piano’s een ingebouwde metronoom, waardoor je makkelijker op het juiste ritme leert spelen. Hoef je die ook niet meer los te kopen.

Een nadeel van het keyboard is dat hij niet precies dezelfde klank heeft als een akoestische piano. Ook voelt een keyboard in de toetsen net even anders aan, hoewel ze tegenwoordig steeds meer het piano gevoel kunnen benaderen.

Als je meer wilt weten over keyboards en de aanverwante toetsinstrumenten, lees dan snel verder in het artikel dat speciaal aan dit toetsinstrument is gewijd.

Digitale piano

Naast een akoestische piano hebben veel gevorderde pianisten een digitale piano in huis staan.

Je moet hier natuurlijk wel het budget voor hebben, dus wat is de precieze reden dat zij voor beide toetsinstrumenten kiezen?

Eigenlijk is dat heel simpel: Er is geen van de toetsinstrumenten die een akoestische piano evenaart als het gaat om geluid, gevoel en beleving. Er zitten echter een paar nadelen aan een akoestische piano die door een digitale piano opgeheven worden.

Maar daarover straks meer.

Een keuze maken

Eerst is het belangrijk om te weten wat precies het verschil is tussen een keyboard en een digitale piano.

Ze maken namelijk beide op dezelfde manier hun geluid; Met behulp van elektronica.

Maar waarom zou je dan kiezen voor één van beide? Het antwoord zit hem in de functies die ze hebben.

Om het kort uit te leggen heeft een digitale piano niet zo veel functies als een keyboard, maar de functies die hij heeft doet hij beter dan een keyboard.

Een digitale piano is er namelijk helemaal op gemaakt om een akoestische piano zo goed mogelijk na te doen. Van de klanken tot het aanvoelen van de toetsen; Het is allemaal zo gemaakt dat het een akoestische piano zo veel mogelijk benaderd.

Voor- en nadelen digitale piano

Als je voorgaande gelezen hebt, dan heb je het grote voordeel van een digitale piano tussen de regels door kunnen lezen. Dit is het zo goed mogelijk nabootsen van een akoestische piano, zowel in gevoel als in geluid.

Een digitale piano heeft namelijk net zo veel toetsen als een akoestische: 88. Deze toetsen zijn ook nog eens aanslaggevoelig. Dat wil zeggen dat ze net zo veel weerstand hebben als die van een akoestische piano.

Hoe harder je de toets aanslaat, hoe meer geluid er uit de digitale piano komt.

Stil oefenen

Daarnaast heeft een digitale piano ten opzichte van de akoestische piano de mogelijkheid om te spelen met een koptelefoon op.

Je hoeft je dan geen zorgen te maken dat je geluidsoverlast veroorzaakt. Daarmee kun je op ieder moment oefenen, wanneer het je maar uitkomt.

Een nadeel van de digitale piano is dat hij maar een beperkt aantal functies heeft als je hem met een keyboard vergelijkt. En als je hem naast een akoestische piano zet, zit er toch nog verschil in geluid en gevoel, hoewel deze minimaal is.

Stage piano

Bij een stage piano gaat het allemaal om het zo goed mogelijk presteren op een podium.

Deze piano is er voor gemaakt om mee te toeren, en op het moment dat er gepiekt moet worden levert hij de allerbeste kwaliteit die je van een elektrische piano kunt verwachten.

De stage piano is ook erg geliefd bij producers, omdat deze mensen vaak in studio’s zitten en er voor het opnemen van muziek hoge eisen worden gesteld.

Een stage piano heeft namelijk een aantal grote voordelen die het dé perfecte piano maakt om mee te nemen onderweg.

Stage piano voor beginners?

Als je je afvraagt of je op een stage piano kunt leren piano spelen, dan is het antwoord volmondig: Ja.

Beginners kunnen uitstekend met een dergelijk toetsinstrument overweg. Waarom dit is lees je in de voor-en nadelen.

Voor- en nadelen stage piano

De grootste voordelen van een stage piano zitten in zijn robuustheid en eenvoud.

Als je eenmaal op het podium staat, dan heb je niet meer ontelbaar functies nodig zoals een keyboard, want dan weet je al wat je wilt gaan spelen.

Vooral voor degenen die wel de eisen stellen van een echte piano, maar niet willen zeulen met een akoestische piano is dit dé oplossing.

Je hebt hiermee namelijk de voordelen van een digitale piano, maar dan veel robuuster, dus hij kan tegen een stootje.

Dan hoef je niet bang te zijn als hij een keer ergens tegenaan valt, en het is geen probleem om hem meerdere keren neer te zetten en op te ruimen.

Hij kan er tegen!

En omdat er maar beperkte mogelijkheden op zitten kan een beginner er ook op leren spelen zonder afgeleid te worden door alleerlei knopjes en functies.

Wil je meer weten over de stage piano als één van de toetsinstrumenten? Lees dan gerust verder:

Synthesizer

De synthesizer is de voorloper van het keyboard. Waar een keyboard vooral gemaakt is als toetsinstrument met leuke functies er op, kun je van een synthesizer zeggen dat deze gemaakt is om nieuwe geluiden te produceren.

De toetsen op een synthesizer zijn er meer voor gemaakt om deze nieuwe geluiden aan te sturen dan dat er echt liedjes mee gespeeld worden.

Dit kan natuurlijk wel, maar misschien begrijp je het beter als je weet dat er synthesizers zijn waar helemaal geen toetsen op zitten.

Hierop kan dan een extern toetsenbord worden aangesloten, of een ander apparaat.

Synthesizers worden vooral door professionele muzikanten gebruikt omdat het een ingewikkeld muziekinstrument is waar je ontelbare geluiden uit kan laten klinken.

Voor- en nadelen synthesizer

De voordelen van een synthesizer is dat je er echt alle kanten mee op kan. Je kunt het zo gek niet bedenken of een goede synthesizer kan deze geluiden maken.

Daarnaast kun je er allerlei apparaten op aan sluiten zoals een computer of opname apparatuur.

Dit maakt ook direct de nadelen van de synthesizer duidelijk.

Te veel mogelijkheden

Het is zo’n uitgebreid instrument dat een beginner er niet mee uit de voeten kan. Het is een instrument dat vooral bedoelt is voor de professionele muzikanten die weten hoe ze er alles uit kunnen halen.

Mocht je als beginner toevallig een synthesizer in huis hebben staan, dan heb je behoorlijk wat doorzettingsvermogen om er uit te halen wat er in zit. Het zelfde geldt voor het leren spelen er op.

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan!