Piano leren spelen? 13 tips om direct te beginnen en beter te worden

Piano leren spelen is iets wat veel mensen leuk lijkt.

Toch zijn er niet zo veel mensen die het ook daadwerkelijk goed kunnen.

Blijkbaar heb je er dus doorzettingsvermogen voor nodig om het te leren. Piano spelen kost ook best wat tijd om te leren en je moet die tijd er wel voor vrij willen maken.

Denk hierbij aan een half uurtje per dag oefenen en als je gevorderd bent nog meer!

Het is daarom erg belangrijk dat je je tijd goed gebruikt. In dit artikel ontdek je veel tips over piano leren spelen waarvan je de meeste direct kan toepassen.

Zowel voor beginners als gevorderden die beter willen worden is dit een schat aan informatie, lees dus snel verder!

piano leren spelen

Tip #1: Gebruik deze lesmethode voor piano leren spelen

In deze eerste tip wil ik je op het drukken om piano te leren spelen op basis van akkoorden.

Als je nog bezig bent met het bestuderen van noten (Zie tip 2) dan heb je nu nog tijd om te switchen. Piano leren pelen op basis van akkoorden zorgt er namelijk voor dat je er veel meer plezier in krijgt.

Het is wat mij betreft dé methode om te beginnen.

Een akkoord speel je door 3 of meer toetsen tegelijk aan te slaan. Je kunt ze ook na elkaar aanslaan, maar dit is moeilijker. Als je enkele akkoorden kunt spelen, komen de eerste liedjes al binnen handbereik.

Je leert er dus veel sneller liedjes mee spelen, waardoor je gemotiveerd blijft en graag verder wilt met piano leren spelen!

In deze video wort uitgelegd hoe deze lesmethode precies werkt:

Tip #2: Kies als beginner NIET voor deze lesmethode

Er zijn veel mensen die ooit zijn begonnen met piano leren spelen op basis van het leren van noten. Uitgangspunt hierbij is dat je bladmuziek leert spelen.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is om op deze manier piano te leren spelen, maar het vraagt veel meer doorzettingsvermogen dan de methode uit tip #1.

Naar mijn mening is dit de grootste reden dat veel mensen afhaken in het proces van piano leren spelen.

Je moet namelijk is flink wat theorie doorworstelen om te begrijpen waar je mee bezig bent. Vervolgens moet je het geleerde gaan toepassen op de piano. Dit betekend dat je vanaf het begin het volgende moet leren:

  • Welke toetsen van de piano bij de noten op papier horen
  • De goede toets op het klavier er bij zoeken
  • Snel kunnen switchen met je ogen van papier naar klavier
  • Ondertussen de goede maat aanhouden
  • En om je houding achter de piano denken (is zeker belangrijk!)

Dat zijn erg veel dingen tegelijk wat het moeilijk maakt voor beginners om het leuk te blijven vinden.

Tip #3: De beste oefen structuur

Om er voor te zorgen dat piano leren spelen effectief gaat, is het zaak om de juiste structuur van oefenen aan te houden.

Als je de neiging hebt om dit op een bepaalde dag in te plannen, dan ben je niet effectief bezig. Dit lijkt misschien wel zo omdat je dan veel kan doen in een paar uur.

Maar het is juist zaak dat je lichaam en je vingers gaan wennen aan het pianospelen. Ook moeten je beide handen leren om samen te werken.

Als je oefent met tussenpozen van bijvoorbeeld een week, moet je iedere keer als je gaat oefenen eerst weer ‘inkomen’.

Het is veel beter om iedere dag een kwartier tot een half uur te gaan oefenen.

Misschien klinkt dit veel, maar als je het op een vast moment van de dag inplant, dan wordt het een gewoonte. Bijvoorbeeld vlak nadat je hebt gegeten, of voor het slapen gaan.

Ga dit niet overdrijven, want iedere dag uren oefenen gaat je als beginner ook niet helpen. Grote kans dat het daardoor juist erg saai wordt en je alsnog het bijltje er bij neergooit…

Tip #4: De juiste liedjes oefenen

Als je iets nieuws gaat leren helpt het vaak erg veel als je het ook leuk vind om te doen.

Voor piano leren spelen geldt dit ook. Zorg er daarom voor dat als je aan het oefenen bent, je oefent op liedjes die je ook echt leuk vind om te horen.

Als je op je pianolessen gedwongen wordt om liedjes te oefenen die je juist helemaal niet leuk vind, dan is de lol er al snel van af.

Sterker nog: Als je liedjes speelt waar je energie van krijgt kan dit als een versneller werken bij het piano leren spelen.

Tip #5: Durf te investeren

Of in andere woorden: Volg betaalde pianolessen.

Je kunt je niet voorstellen hoeveel mensen er zijn die op eigen houtje willen leren piano spelen.

Ze kijken enorm veel Youtube filmpjes en plukken hier en daar wat gratis pianolessen van internet. Tenminste, in het begin, als ze nog gemotiveerd zijn.

Op den duur komen deze mensen er achter dat de methode om te leren piano spelen niet in ieder filmpje het zelfde is, of ze hebben geen zin meer om nieuw gratis lesmateriaal op te zoeken.

Het loopt er vaak op uit dat het niks geworden is omdat de passie voor het piano spelen langzaam is uitgedoofd.

Hartstikke jammer natuurlijk.

Met een kleine investering kun je al kwalitatieve lessen krijgen, zonder dat je er zelf naar op zoek hoeft. Dit zorgt er voor dat je motivatie op peil blijft en je plezier blijft houden in piano leren spelen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze goede online piano cursus waar je direct mee kan beginnen. Het is de beste cursus van het moment met een hele hoge prijs-kwlaiteit verhouding:

Tips #6: Kies de pianolessen die bij je passen

Als je dan investeert in pianolessen, is het wel belangrijk dat je lessen neemt die bij je passen.

Piano leren spelen doe je niet zo maar even, en voor sommige mensen is het heel belangrijk om hier persoonlijk in begeleid te worden. Bijvoorbeeld omdat ze van zichzelf weten dat ze niet genoed discipline in huis hebben.

Vaak helpt het om in dat geval een privé docent in te schakelen. Die stemt de lessen dan helemaal op jouw situatie af.

Natuurlijk hangt hier wel een prijskaartje aan, maar dat heb je er wel of niet voor over.

Een andere manier van leren spelen is door lessen te volgen op een muziekschool. Dit betekend dat je in een groepje pianoles krijgt. De grootte van de groep is bij iedere muziekschool weer anders.

Een groep kan je extra stimulatie geven om er mee aan de slag te gaan.

Het kan er ook voor zorgen dat pianoles iets wordt wat moet, want je moet wel aanwezig zijn op de momenten dat de lessen worden gegeven.

Beide opties zijn best kostbaar. Mocht je hier het geld niet voor hebben, dan zijn de online pianolessen waarschijnlijk wel wat voor je waar ik het in de vorige tip over had.

Tip #7: Gebruik dit hulpstuk voor beter piano leren spelen

Door gebruik te maken van een metronoom leer je beter in de maat spelen. Een metronoom is een apparaat dat in een bepaald ritme signaaltjes geeft. Dit kunnen piepjes of tikken zijn.

De signalen zorgen er voor dat je hoort of je de juiste maat aanhoud of niet.

Vooral als je met beide handen op het zelfde moment aan het spelen bent is het goed om er een metronoom bij te hebben. Wat je vaak ziet bij piano leren spelen is dat de ene hand in een ander ritme gaat spelen als de andere.

Een metronoom kan er voor zorgen dat je dit beter op elkaar af leert stemmen.

Een metronoom is overigens helemaal niet duur, dit kost hooguit een keer twintig euro. Nog voordeliger is om hem als een app op je telefoon te installeren. Die kun je er dan bij leggen als je aan het oefenen bent.

Natuurlijk kun je ook gewoon met je voet in de juiste maat mee tikken, maar niet iedereen heeft een even goed ritmegevoel.

Juist het tegelijk tikken met de voet én het spelen op de piano blijkt in de praktijk nog best wel eens een lastige combinatie te zijn 😉

Tip #8: Zorg voor een groot voorbeeld

Als je iemand hebt naar wie je op kan kijken omdat je diegene zo goed vind pianospelen, dan kan je dat heel erg helpen om zelf ook beter te worden.

Je weet dan hoe goed je wilt worden en daar haal je inspiratie uit om te blijven oefenen.

Met een dergelijk doel voor ogen is het ook makkelijker om tussentijdse doelen te bedenken die er voor zorgen dat je je einddoel bereikt.

Als je bijvoorbeeld een pianist als de Chinese Lang Lang als voorbeeld hebt, dan weet je welke stukken je moet leren spelen om net zo goed te worden als hij.

Natuurlijk zijn er ook pianisten die juist meer popmuziek spelen of jazz. Je kunt je eigen voorbeeld kiezen aan de hand van jouw voorkeuren.

Tip #9: Zo voorkom je dat je fouten aanleert

Weet je wat echt frustrerend is? Dat je dingen moet afleren die je verkeerd hebt aangeleerd. Je moet dan nog harder werken om het goed aan te leren!

Dit kan dus ook goed voorkomen bij piano leren spelen. Als je bijvoorbeeld telkens weer opnieuw begint als je een fout maakt.

Wat je dan doet is eerst het deel spelen wat je wel goed kan om vervolgens door te stomen naar het moeilijke deel. Je voelt dat het moeilijke deel er aan gaat komen…

De spanning bouwt zich op, zal ik het nu wél goed doen?!

En ja hoor, je gaat weer de fout in. Als je dit te vaak doet, dan kan het steeds moeilijker worden om het stuk wel goed te spelen, want ongemerkt leer je jezelf de fout aan. Dit komt door het steeds herhalen.

De oplossing hiervoor is om het liedje op te delen in stukken.

De makkelijke stukken speel je in één keer goed, in het juiste tempo.

De moeilijke stukken speel je eerst heel langzaam, zodat je het wel in één keer goed kan spelen. Daarna bouw je de snelheid op, net zo lang totdat je het foutloos in het tempo kan spelen zoals het bedoelt is.

Ook is het slim om pas de pedalen te gaan gebruiken als je het stuk of liedje helemaal in de vingers hebt.

Tip #10: Beklieder je studieboeken

Wees niet te bang om de boeken waaruit je speelt helemaal onder te kladden.

Door aantekeningen te maken bij de moeilijke stukken, kun je voor jezelf geheugensteuntjes maken die je helpen en kun je sneller piano leren spelen.

Denk bijvoorbeeld aan aantekeningen voor:

  • Een gedeelte dat je extra langzaam of juist sneller moet spelen
  • Welke vingerzetting je moet gebruiken
  • Waar de moeilijke gedeelten zitten die je extra moet oefenen

Op die manier kun je jezelf helpen en hoef je niet alles te onthouden. Vooral in het begin vergen ook andere zaken als een goede houding van je lichaam achter de piano en het samenwerken van beide handen genoeg aandacht.

Tip #11: Hou het niet voor jezelf

Piano leren spelen doe je niet om de muziek die je dan kan maken helemaal voor jezelf te houden.

Muziek is iets waar je ook anderen blij mee kan maken. En om jezelf extra te motiveren om een stuk of liedje goed te leren spelen, zou je het ook voor anderen kunnen voordragen.

Dit kan tijdens de pianoles zijn, maar ook voor een echt publiek.

Dit kan in het begin wat spannend zijn, maar dit is op te lossen door er langzaam naar toe te werken. Zo kun je het eerst voor een enkel familielid spelen, vervolgens wat vrienden uitnodigen en op den duur kun je voor een klein (onbekend) publiek spelen.

Het zal je helpen om steeds beter te leren spelen. Publiek kan aangeven of ze het mooi vonden, en als je hoort dat er nog wat verbeter punten zijn, kun je hier aan gaan werken.

Het is hierbij natuurlijk wel van belang dat je open staat voor kritiek en dit ook graag ontvangt. De enige reactie die je hoeft te geven is ‘dankjewel’ 😉

Uiteindelijk zou je zelfs naar volle zalen kunne toewerken. Waarom zouden anderen dit wel kunnen en jij niet?

Tip #12: Haal het goede instrument in huis

In feite maakt het niet uit waar je piano op leert spelen, dit kan op alle volgende instrumenten:

Mocht het dus zo zijn dat je één van de bovenstaande instrumenten toevallig in huis hebt staan en je geen geld wil uitgeven aan iets anders, dan kun je hier prima op piano leren spelen.

Er zullen mensen zijn die dit tegenspreken, want zij vinden dat je alleen piano kunt leren spelen op een akoestische piano. Ze zeggen dit omdat het gevoel van zo’n piano niet te overtreffen is.

Natuurlijk hebben ze daar gelijk in, maar niet iedereen stelt even hoge eisen. Het belangrijkste is dat je plezier in  het spelen hebt, en als je dat haalt uit een keyboard, dan is dat prima.

Je hoeft wat dat betref ook niet apart op zoek te gaan naar keyboardles, je kunt prima met piano lessen keyboard leren spelen. De methode om te leren spelen zijn voor beide instrumenten precies het zelfde.

Het goede instrument is dus het instrument dat het beste bij jou en je (financiële) situatie past.

Tip #13: Deze leeftijd is het beste voor piano leren spelen

Ok, dit is voorlopig de laatste tip. In dit artikel dan, want in mijn andere artikelen en blogs vind je nog veel meer tips.

Het gaat over de beste leeftijd voor piano leren spelen.

Ik zal direct maar zeggen dat je nooit te oud bent om te leren. Dus aan de bovenkant zit zeker geen leeftijdsgrens. Pianoles voor ouderen is echt geen uitzondering.

Het enige waar je om moet denken als je op leeftijd bent is dat je je vingers nog goed kan bewegen. Maar ook hier zijn oefeningen voor om ze soepeler te maken.

Voor wat betreft de kinderen is het zaak voor de ouders om hen niet tegen wil en dank op pianoles te doen. Je kunt aan een kind echt wel zien of hij of zij bovengemiddelde interesse in piano spelen heeft.

Zie daarover ook dit artikel over pianoles voor kinderen.

Je moet zien te voorkomen dat je je kind te vroeg op pianoles doet. Je kind er een trauma aan over kan houden, en dan heb je het voor de rest van z’n leven verspeelt.

Als je pianolessen wilt volgen is dit een aanrader

Mocht je nog op zoek zijn naar goede pianolessen dan heb ik nog een aanrader voor je waar ik zelf erg enthousiast over ben.

Kijk, je kan piano leren spelen op een muziekschool of iets dergelijks, maar die kosten zijn behoorlijk hoog en je zit altijd aan afspraken vast.

Er is ook een manier die flink wat minder geld kost en waarbij je zelf kan weten wanneer je met de lessen aan de gang gaat.

Dit kan namelijk met online pianolessen.

Er is een iemand die deze manier van piano leren spelen tot in de puntjes heeft geperfectioneerd en dat is Steven Pruis. Hij doet dit al jaren en weet hoe je online het beste kennis over draagt als het gaat om piano leren spelen.

Ik wil je graag met hem in contact brengen, en dat kan door even op zijn website te kijken om te zien wat een dergelijke piano cursus precies inhoud: