Piano leren doe je met deze 3 makkelijke stappen

piano lerenPiano leren was vroeger alleen weggelegd voor de rijke mensen of mensen die super-muzikaal waren.

Tegenwoordig zijn er veel meer mensen die piano leren spelen (gelukkig). Dat komt doordat het verschil in Nederland tussen arm en rijk kleiner is geworden.

Meer mensen kunnen zich pianolessen veroorloven en ook een piano in huis halen.

Ook is er meer vrije tijd dan ooit.

Daarnaast ia het ook veel makkelijker en goedkoper geworden om een tweedehands piano aan te schaffen.

Maar er is nóg een reden dat steeds meer mensen piano leren spelen. Er is namelijk een methode die piano leren wel erg makkelijk heeft gemaakt.

In dit artikel geef ik je een stappenplan om met deze methode aan de gang te gaan zodat ook jij op een eenvoudige manier piano leren kan.

Stap 1: Piano leren met een goed instrument

Voordat je aan de slag kan met piano leren moet je wel een goed instrument hebben om op te oefenen.

Veel mensen denken dat je dan persé een akoestische piano aan moet schaffen om goed te leren spelen. Je weet wel, zo’n grote piano met een klankkast.

Niets is minder waar.

Hoewel een akoestische piano er mooi uit kan zien en ook een mooi geluid kan produceren, zijn er ook nadelen aan dit instrument.

  • Hij is zwaar en log
  • Hij vergt ook onderhoud, vooral als de piano al wat ouder is
  • Je moet hier verstand van hebben, of dit aan anderen kunnen uitbesteden
  • Hij kan voor geluidsoverlast zorgen, vooral als je huis grenst aan andere huizen zoals in een rijtjeshuis of een appartement in een flat

Een akoestische piano is dus niet iets voor de beginner die maar weinig plek in huis heeft en niet vast wil zitten aan onderhoudskosten.

Als dit niet voor jou geldt, kun je altijd op zoek gaan naar een goede tweedehands piano. In dit artikel lees je alles over een tweedehands piano kopen. 

Alternatieven voor akoestische piano

Daarnaast zijn er gelukkig ook andere alternatieven. Denk bijvoorbeeld aan de digitale piano of het keyboard.

Een digitale piano komt nog het dichtste bij een akoestische piano.

Zo heeft een digitale piano evenveel toetsen als een akoestische piano en ook het geluid is er op afgestemd om zoveel mogelijk het zelfde te klinken als bij een echte klankkast.

Het grote voordeel van piano leren op een digitale piano is dat je deze piano makkelijk op kan bergen.

Hij is namelijk veel minder zwaar en daarom ook beter te verplaatsen. Je moet dan wel de versie hebben die je op een losse standaard plaatst. Er zijn namelijk ook varianten waarbij het onderstel één geheel is met de piano zelf.

In dat laatste geval zal de piano nog steeds veel lichter en handelbaarder zijn als de akoestische piano, maar even onder een bank of bed leggen is er dan natuurlijk niet bij.

akoestische piano

Wanneer je voor een keyboard moet gaan

Daarnaast heb je nog het keyboard.

Een keyboard heeft als grote voordeel dat er erg veel functies op zitten om ook andere geluiden af te laten spelen.

Maar dat is voor piano leren ook direct zijn nadeel. Al deze knopjes leiden vooral af. Verder is ook het piano geluid van een keyboard vaak minder goed dan dat van bijvoorbeeld een digitale piano.

Om wel een mooi piano geluid te krijgen kom je al snel terecht bij de duurdere keyboards.

Lees hier tips voor als je een keyboard kopen gaat.

Conclusie over het ‘juiste’ instrument

Welk instrument je ook kiest voor piano leren, ieder instrument is beter dan geen instrument.

Misschien wat afgezaagd, maar er zijn genoeg mensen die zich laten weerhouden om piano te leren omdat ze niet het beste instrument zouden hebben of kunnen betalen.

Koop het instrument dat jouw het leukste lijkt om te bespelen en ga er voor.

Meningen van anderen zijn daarbij niet belangrijk, praktische zaken zoals je budget en eventuele overlast die je kan veroorzaken zijn natuurlijk wél belangrijk om mee te nemen in je besluit.

Stap 2: De juiste lesmethode gebruiken

Er zijn in feite 3 manieren voor piano leren:

  • Piano leren met behulp van noten
  • Piano leren met behulp van akkoorden
  • Piano leren op gehoor

Noten leren

Als je piano gaat leren op basis van notenleer, dan zul je eerst alle noten moeten leren kennen.

Dat betekend eerst flink studeren op de notennamen en de werking van de notenbalk met zijn tekens.

Daarna zul je het geleerde moeten gaan toepassen in de praktijk, wat veel herhaling vraagt van toonladders. Je zult de noten ‘in de vingers’ moeten krijgen, er moet gewenning komen om ze te spelen.

En omdat er veel verschillende noten zijn en ieder liedje weer uit een andere volgorde bestaat, duurt het best lang voordat je een liedje of stuk goed kan spelen.

Het grote voordeel is wel dat als je eenmaal noten kan lezen en spelen, je alles kan leren spelen wat je maar wilt.

noten piano

Akkoorden leren

Als je piano leren gaat op basis van akkoorden, dan wordt het al een stuk makkelijker.

Er zijn namelijk veel minder verschillende akkoorden dan dat er noten zijn.

En omdat er maar een paar van die akkoorden heel veel gebruikt worden, kun je door de belangrijkste akkoorden te leren al heel wat spelen.

Vooral als je niet zo van de klassieke stukken bent en liever moderne liedjes wilt spelen, kun je veel sneller uit de voeten met akkoorden.

Lees in dit artikel hoe je met akkoorden piano kan leren spelen.

Op gehoor

Tot slot kun je ook nog op gehoor piano leren.

Je luistert dan simpelweg naar muziek op de radio, tv of op internet, bijvoorbeeld Youtube. Vervolgens ga je dat liedje proberen na te spelen op de piano.

Dit kost je erg veel tijd en is vooral weggelegd voor mensen die erg muzikaal zijn en doorzettingsvermogen hebben.

Daar komt bij dat als je eenmaal een liedje kan naspelen, je niet zomaar ook een ander liedje kan spelen. Daarvoor zal je opnieuw moeten beginnen met oefenen. Ook leer je niet wat de juiste/beste vingerzettingen zijn en meer van die handigheidjes die je snel verder kunnen brengen.

Stap 3: Een goede leermeester uitzoeken

Piano leren doe je het snelste met iemand aan je zijde die je verteld hoe het moet.

Je kunt dit natuurlijk ook zelf gaan uitzoeken, er is genoeg lesmateriaal op het internet te vinden.

Het lastige hiervan is dat je allerlei tips door elkaar krijgt van verschillende mensen. Soms zullen het ronduit tegenstrijdige tips zijn en dan is het lastig om te bepalen wat je nou moet doen.

Uiteindelijk zul je met een beetje doorzettingsvermogen het wel voor elkaar om wat te kunnen spelen op de piano. Er zijn vast voorbeelden te vinden van mensen die het op deze manier hebben geleerd.

Maar het is veel leuker om snel goed in iets te worden, dat werkt ook zo bij piano leren.

Ik raad je dus aan om één persoon of muziekschool te kiezen die je inzet om jou dat duwtje in de rug te geven. Dit zijn mijn redenen daarvoor:

  • Je gaat sneller piano leren spelen
  • Het is leuker om zo piano te leren spelen
  • Je raakt minder snel je motivatie kwijt
  • Ieder mens is anders, het is fijn om persoonlijk advies te krijgen

Natuurlijk kost goede pianoles wel geld. Maar als je een beetje levenservaring hebt dan weet je dat als je ergens (een beetje) geld aan uitgeeft, het veel leuker wordt om te gaan doen.

Pianolessen hoeven trouwens helemaal niet duur te zijn, dat zal ik je zo laten zien.

Piano leren van een privé docent

Als je een privé docent gebruikt voor piano leren dan weet je zeker dat je voldoende persoonlijke aandacht krijgt.

Daarnaast kun je vaak inspraak hebben op de locatie en tijd van de lessen, bijvoorbeeld bij jou thuis of bij de docent thuis. Dat kan je veel tijd besparen!

Bijvoorbeeld als je een gezin hebt waarin meerdere personen les krijgen is een docent die langs kan komen erg handig.

Een nadeel kan zijn dat het wel moet klikken tussen jou en de docent, juist omdat het 1 op 1 les is. Een ander nadeel kan de prijs van een privé docent zijn, want vaak is dit de duurste optie om les te krijgen.

pianoles

Piano leren op een muziekschool

Je kunt natuurlijk ook piano leren op een muziekschool. Je krijgt dan in een groep les wat erg gezellig en leuk kan zijn.

Het nadeel van een muziekschool is dat je vast zit aan de tijden van de school en als je een keer overslaat kunt je minder makkelijk weer inhalen.

Daarnaast moet je maar net een muziekschool in de buurt hebben die je ook nog eens aanstaat. Mocht je bij een muziekschool piano gaan leren, volg dan eerst altijd even een proefles.

Je kunt dan precies ervaren hoe het is om op die manier en bij die school pianoles te krijgen.

Online pinao leren

Tot slot is er nog de manier van piano leren spelen via online pianoles.

Online pianoles is veruit de goedkoopste manier om piano te leren spelen. Het leuke van online pianoles is dat het voor heel veel mensen heel goed werkt.

Dit zijn namelijk de voordelen:

  • Je kunt de lessen volgen waar en wanneer het jou uitkomt
  • Het is veel minder prijzig dan een muziekschool of privé docent
  • Je zit niet vast aan bepaalde lestijden
  • Je kunt je vragen altijd stellen

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Want als je online les vraagt is er niemand die naast je staat en ter plekke zegt wat je verkeerd doet of hoe je het wel moet doen. Dit moet je van filmpjes leren.

En omdat je geen afspraken hebt met een docent, heb je geen echte stok achter de deur.

De motivatie moet echt vanuit je zelf komen.