Hoe heten de piano toetsen en hoe kan je ze makkelijk onthouden?

Ben je op zoek naar meer informatie over de piano toetsen? 

Dan zit je in dit artikel helemaal goed, want ik ga je vertellen wat de namen van de witte en zwarte piano toetsen zijn. 

Dit lijkt voor een beginner misschien nog wat ingewikkeld, want er zitten 52 witte en 36 zwarte toetsen op het klavier van een piano.

Deze 88 toetsen kunnen een beetje imponerend overkomen, maar als je eenmaal door hebt hoe het werkt valt het reuze mee. 

In principe is het altijd zo dat als je iets nieuws leert, het van tevoren moeilijker lijkt dan het is. 

Een kwestie van gewenning en je er in verdiepen. 

Dat gaan we nu doen, lees dus snel verder!

Wat zijn de namen van de pianotoetsen?

Om het makkelijk te maken heb ik een onderscheid gemaakt tussen de witte en zwarte toetsen. 

Hieronder vind je een afbeelding waarop alle namen van de toetsen staan geschreven. 

namen van de piano toetsen

Namen van de witte pianotoetsen

De witte toetsen zijn vernoemd naar letters van het alfabet: A, B, C, D, E, F, G. 

Dit rijtje komt telkens weer terug op het klavier en als je bij de G bent, dan begin je weer bij de A. 

Als je alle witte toetsen neemt van C tot C, dan heb je een majeur toonladder C te pakken. 

Namen van de zwarte pianotoetsen

Zoals je in de afbeelding hierboven kan zien heeft iedere zwarte toets twee namen.

Dit komt omdat de zwarte toetsen qua geluid tussen de twee witte toetsen in zit die er aan beide zijden naast zitten. 

Er wordt telkens vanuit de witte toetsen geredeneerd:

  • Een zwarte toets kan in het ene geval een verhoogde witte toets zijn
  • Een zwarte toets kan in het andere geval een verlaagde witte toets zijn

Bij een verhoogde witte toets wordt er een 'kruis' achter gezet, dat ziet er zo uit: #. Ook wordt er 'is' achter de naam van de witte toets geplakt. 

Zo heb je cis, dis, eïs, fis, gis, aïs, bis.

Bij een verlaagde witte toets wordt er een 'mol' achter gezet, dat ziet er zo uit: b. Ook wordt er 'es' achter de van de witte toets geplakt. 

Zo heb je ces, des, es, fes, ges, as, bes

Dit zijn dus de namen van de pianotoetsen. Soms krijg ik nog wel eens de vraag wat het verschil is met keyboard toetsen. Dat wil ik ook direct even helder hebben!​

Quiz over Pianotoetsen

Wil je de namen van de toetsen op een leuke manier aanleren? Speel dan de quiz. Slechts 5% van de beginners kent de namen van de toetsen. Hoe zit het met jou?

Klik hier om naar de quiz te gaan >>

Wat is het verschil met keyboard toetsen?

In veel gevallen heeft een keyboard minder toetsen dan een piano. 

Maar de toetsen hebben dezelfde namen en dat is dan ook precies de reden dat je voor het leren spelen op een keyboard net zo goed pianoles kan nemen.

Verder zit er een verschil in de aanslaggevoeligheid van de toetsen. 

Als je de toetsen van een piano hard of juist zacht aanslaat, dan heeft deze meer of minder weerstand. Dat komt omdat er een mechaniek achter zit, je zet daadwerkelijk met je aanslag onderdelen van de piano in beweging. 

Bij een keyboard wordt het geluid elektronisch geproduceerd. 

Daardoor maakt het niet uit hoe hard of zacht je een toets aanslaat, het gaat er om dát er een toets ingedrukt wordt. 

Toch kan je tegenwoordig veel keyboards kopen die wel aanslaggevoeligheid hebben. 

De toetsen hebben dan een bepaalde weerstand gekregen, maar dit is altijd nét even anders als bij een piano. 

Hoeveel toetsen heeft een piano?

In de inleiding heb ik het al verklapt, er zitten 88 toetsen op een piano. 

Deze toetsen zijn als het ware 'het topje van de ijsberg'. 

Aan de buitenkant van de piano zie je enkel de omkasting en het klavier, met 52 witte en 36 zwarte toetsen. Maar met deze toetsen zet je een heel mechaniek in werking, aan de binnenkant van de piano. 

Wat er in grote lijnen gebeurd is dat je met de toetsen hamers aanstuurt die op snaren slaan. 

Dit veroorzaakt een klank die je hoort. 

Iedere snaar staat weer in verbining met het klankbord van de piano. Deze versterkt het geluid wat door de snaar geproduceerd wordt. 

Hoe harder je een toets aanslaat, hoe harder de snaar gaat trillen, hoe harder de klank is die je hoort. 

Verschil met andere instrumenten

Als je bijvoorbeeld kijkt naar een Xylofoon, dan heeft deze hooguit 40 toetsen. Ook blaasinstrumenten hebben niet meer dan een bepaald aantal tonen. 

Met de 88 toetsen steekt de piano er met kop en schouders bovenuit. 

Dat is ook wat de piano zo bijzonder maakt: Je kan er ontzettend veel klanken mee maken en het klankgeluid kan heel 'vol' en 'rijk' klinken. 

De voorloper van de piano: De klavecimbel

De piano is ontstaan uit de klavecimbel welke bestaat uit 60 toetsen. Toen de eerste piano's werden gemaakt hadden deze ook 'maar' 60 toetsen.

Dit zijn vijf octaven. 

De piano werd in die tijd steeds populairder en er werd al meer muiek hiervoor en hierop geschreven. 

Deze muziekstukken werden steeds gecompliceerder en uitgebreider waardoor de vijf beschikbare octaven al snel niet meer genoeg waren.  

Er moesten meer tonen bij komen 😉

De eerste producent van de piano met 88 toetsen

Deze extra tonen werden uiteindelijk van vijf octaven naar zeven octaven gebracht. 

De eerste pianoproducent die hier de standaard van maakte met 88 toetsen was Steinway.

Je kan je afvragen waarom er gekozen is voor 88 toetsen. 7 octaven hebben ten eerste maar 84 toetsen nodig en daarnaast kunnen de meeste pianostukken ook met minder toetsen gespeeld worden.  

Verder kan je nog tegenwerpen dat de hoogste en laagste tonen op de piano amper verschillend zijn - voor het gehoor van de 'gewone man'. 

Dus:

Waarom heeft een piano 88 toetsen?

Hoewel de 7 octaven aan 84 toetsen genoeg hebben, zijn de 4 extra toetsen hieraan toegevoegd om er voor te zorgen dat de andere toetsen minder resoneren. 

Deze 4 toetsen bestaan uit A, Bb, B, en C. 

Dan de octaven wat verder uitgewerkt - iedere octaaf bestaat uit 12 toetsen:

  • 7 witte: De noten A, B, C, D, E, F, G
  • 5 zwarte: Deze zitten tussen de witte toetsen in en zijn een halve toon, ook wel kruizen en mollen genoemd

Alles bij elkaar opgeteld kom je uit op 88 toetsen en dat is dus waarom een piano 88 toetsen heeft. 

Op eigen houtje piano leren spelen

Ik kan me goed voorstellen dat je dit artikel leest omdat je graag zelf op eigen houtje piano wilt leren spelen. 

Maar als je het bij het lezen van artikelen en bekijken van YouTube filmpjes houdt, dan zal het erg langzaam gaan. 

Daarbij is de kans groot dat je het jezelf verkeerd aanleerd...

Er worden namelijk zo veel tips en adviezen gegeven dat het soms een beetje tegenstrijdig kan lijken. 

Waarschijnlijk is het allemaal wel de waarheid, maar is de informatie niet goed op elkaar afgestemd.

Gelukkig is hier een goede oplossing voor en dat is online pianoles. 

Dit is 10x leuker dan uit een boek met droge stof piano leren spelen en 10x goedkoper dan naar een muziekschool gaan. 

Online Pianolessen Bekijken?

Ontdek waarom meer dan 4529 tevreden cursisten dit online programma hebben gevolgd. Gebruik onderstaande link voor de beste prijs!