Pianospelen voor dummies? Gebruik deze 10 tips en start direct

pianospelen voor dummies coverAls je nog helemaal nieuw bent in de pianowereld, dan kun je het beste starten met tips over pianospelen voor dummies.

Zelf was ik ook ooit een newbie, en wat wilde ik toen graag dat ik wat meer duidelijke informatie voor handen had om direct goed te beginnen met pianospelen.

Om anderen die moeite te besparen die ik heb ervaren heb ik in dit artikel tips voor beginners beschreven.

Ze zijn tot stand gekomen door de dingen waar ik zelf tegenaan liep, of handigheidjes die ik vond tijdens mijn piano-avonturen.

Verder zal ik ook het boek ‘Pianospelen voor Dummies’ bespreken zodat kan ontdekken of dit iets voor je is.

Boek Pianospelen voor dummies

pianospelen voor dummies coverEr is een nieuwe editie van Pianospelen voor dummies uitgekomen in 2017. 

De oude editie was ook al meer dan 10 jaar oud, dus dat werd ook wel weer eens tijd. 

Het boek is daadwerkelijk voor dummies, want je krijgt alles kinderlijk eenvoudig voorgeschoteld. 

Daarnaast krijg je er ook video’s en audio fragmenten bij om het nog duidelijker te maken. 

Je moet het boek vooral zien als een inleidende cursus om daadwerkelijk goed piano te leren spelen. Je hebt er daarnaast dus nog wel lessen voor nodig om echt verder te komen. 

Handig om in de kast te hebben staan als je terug wilt zoeken hoe iets ook alweer zat. 

In feite kan je met de kennis uit dit boek de volgende steilen aanleren:

  • Klassiek
  • Rock
  • Blues
  • Country
  • Pop

Over de auteur

De schrijver van het boek, Adam Perlmutter is een freelance muziekschrijver. 

Uit de serie ‘Voor dummies’ heeft hij meerdere muziekboeken op zijn naam staan, zoals Broadway Piano Songs For Dummies, Sing with the Choir For Dummies en Classic Rock Guitar Songs For Dum­mies.

Hij heeft dus veel ervaring met het aanleren van het maken van muziek op een makkelijke en toegankelijke manier. 

Pianospelen voor dummies gratis

Er is een manier om gratis aan de oude versie van dit boek te komen. 

Je hebt hem dan wel als Pianospelen voor dummies PDF én hij is in het engels…

Hij is gewoon hier te bekijken en eventueel te downloaden. 

Natuurlijk is het veel fijner om een écht boek in handen te hebben dat recenter is geschreven en ook nog eens in het Nederlands is. 

Maar op deze manier kan je ook met een hele dunne portemonnee er mee aan de slag. 

Mijn mening over dit boek

Als volledige piano cursus is dit niet het boek wat je moet hebben.

Je leert de beginselen van het piano spelen en het is leuk om alvast wat theorie-kennis op te doen. 

Als je de stukken eruit wilt spelen op de piano, is dit behoorlijk lastig omdat de notenbalken zo klein weergegeven zijn. 

Wat wel handig is, zijn de mp3 bestanden die je er bij krijgt van de stukken die je moet spelen. 

Zo kun je ook direct horen wat de bedoeling is. 

Verder is de humor die in het boek gebruikt wordt een kwestie van smaak. Ik hou er wel van 😉

Boek Bekijken op Bol.com

10 Tips om als beginner makkelijk en snel piano te leren spelen

Als je als beginner met piano spelen start is het fijn om een steuntje in de rug te hebben.

Al was het maar om uit te maken of piano spelen nou wel echt iets voor je is, of om je voor te bereiden op het nemen van pianolessen.

Waar je de tips ook voor gaat gebruiken, als je deze tips hebt gelezen ben je een stuk wijzer geworden over hoe je makkelijk en snel piano kunt leren spelen.

Daar gaan we!

pianospelen voor dummies

Pianospelen voor dummies Tip 1: Leer spelen op basis van akkoorden

Zwart-wit gezien kun je pianospelen op twee manieren leren, op basis van akkoorden of op basis van bladmuziek.

Van deze twee kun je het makkelijkst en snelst leren op basis van akkoorden.

Er zijn stukken waar je het niet met alleen akkoorden gaat redden, maar dit zijn vaak klassieke stukken die een beginner toch niet direct kan gaan spelen.

Mocht je ook die stukken willen kunnen spelen, dan is er niemand die je tegenhoud om alsnog bladmuziek te leren spelen.

Akkoorden en melodieën

Alle liedjes bestaan uit akkoorden en melodieën. De akkoorden sla je met de linkerhand aan en de melodie met je rechterhand.

De akkoorden vormen als het ware de ‘body’ voor het liedje, ze geven het liedje kracht.

Akkoorden speel je door 3 of 4 toetsen tegelijk aan te slaan. De akkoorden bestaan uit vaste klankcombinaties, maar je kan wel naar eigen inzicht variëren in de hoogte van de tonen binnen de akkoorden.

Ook kun je nog variëren met de akkoorden door de toetsen niet allemaal tegelijk aan te slaan, maar achter elkaar. Dit wordt ook wel een gebroken akkoord of arpeggio genoemd.

Je kunt dezelfde akkoorden gebruiken in heel veel verschillende liedjes.

In dit filmpje wordt door een professional in makkelijke bewoordingen uitgelegd hoe je snel piano kunt leren spelen door akkoorden te gebruiken:

Filmpje met uitleg hoe je snel piano kunt leren spelen door akkoorden te gebruiken

Als je akkoorden vergelijkt met bladmuziek, dan is dat laatste een heel ander verhaal.

Bij bladmuziek spelen beide handen een melodie, maar wel twee verschillende. Ook zijn de melodieën in elk stuk weer anders, wat het extra moeilijk maakt.

Pianospelen voor dummies Tip 2: Oefen niet te lang

Niet te lang oefenen, dat klinkt als muziek in de oren…

Is het dan zo makkelijk? Nee, je moet er echt wel wat voor doen, maar je kunt beter in een week iedere dag een half uurtje spelen dan op één dag zeven half uurtjes achter elkaar.

Als beginner zul je erg moeten wennen aan de manier waarop je je handen op de toetsen moet plaatsen en met hoeveel kracht je de toetsen moet aanslaan. Ook is het erg wennen om beide handen samen te laten spelen.

Voorkom een oefen-allergie

Het valt niet mee om met je ene hand sneller te spelen als met de andere. Daarvoor moet je oefenen, en de kracht zit hem in de herhaling.

Als je uren achter elkaar gaat zitten oefenen, is het niet alleen zo dat je op den duur niets meer leert, maar je kan ook (onbewust) een afkeer gaan krijgen van oefenen omdat het zo saai wordt.

Het meeste leer je als je minstens een kwartiertje en hooguit een half uurtje iedere dag oefent.

Pianospelen voor dummies Tip 3: Voorkom medische klachten

Ja, piano spelen kan erg slecht zijn voor de gezondheid. Tenminste, als je niet de juiste houding achter de piano aanneemt.

Als je dit niet vanaf het begin goed doet, dan ga je klachten krijgen in je rug, armen of nek.

Ook spierpijn ligt dan op de loer, waardoor je liever een dagje overslaat met oefenen, en dat wil je dus niet als je snel piano wilt leren spelen.

Goede houding

Een goed houding begint met een rechte rug, en een kruk die precies midden voor de piano staat.

De knieën moeten in een hoek van 90 graden staan en om dichter bij de toetsen te komen krom je niet je rug, maar buig je je lichaam bij de heupen.

Dit geldt ook voor het reiken naar links en naar rechts om ook bij de verste toetsen te kunnen komen. Je blijft op één plek zitten en schuift niet over de pianokruk heen en weer.

Pianospelen voor dummies Tip 4: Bezoek een pedicure

Natuurlijk mag je het ook zelf doen, maar het is sterk aan te raden om met korte nagels te spelen.

Lange nagels kunnen irritant op de toetsen tikken waardoor je uit je concentratie wordt gehaald. Daar komt nog eens bij dat als je enthousiast aan het spelen bent een nagel kan breken.

Dat is erg vervelend en kan er zelfs voor zorgen dat pianospelen pijnlijk wordt.

Zorg er dus voor dat je je nagels tijdig knipt als je het pianospelen serieus neemt.

Pianospelen voor dummies Tip 5: Zorg voor een goede basis

Als je geen goed instrument hebt om op te leren pianospelen, dan ben je aan het klungelen.

Dit moet je echt zien te voorkomen, want het belemmerd je enorm in je vooruitgang.

Een goed instrument kan een gewone (akoestische) piano zijn, maar ook een digitale piano of een keyboard.

Punten van aandacht

Bij het keyboard en de digitale piano is het van belang dat ze aanslaggevoelige toetsen hebben.

Dat betekend dat als je de toetsen langzaam of zacht aanslaat, er een zachte klank uit het apparaat komt. Sla je de toetsen steviger of harder aan, dan moet de klank ook harder zijn.

Ook is een zogenaamde sustainpedaal een pré. Hiermee kun je de aangeslagen toetsen laten ‘doorgalmen’.

Een sustainpedaal is bijna onmisbaar als je goed piano wil leren spelen waarin ook gevoel doorklinkt – dat is juist waar een piano zo goed in kan zijn.

Pianospelen voor dummies Tip 6: Ga dit niet alleen doen

Zorg dat je les neemt.

Het lijkt misschien een inkoppertje, maar de prijs van pianolessen kan sommige mensen nog wel eens terughoudend maken om hiervoor te kiezen.

Weet dat er voor iedere portemonnee wel goede lessen te vinden zijn, je hebt hierbij de keuze tussen:

  1. Online pianolessen
  2. Pianolessen bij een muziekschool
  3. Privé pianoles

Dit is in principe ook de volgorde van minder duur naar duurder. Een online pianocursus begint al vanaf zo’n 50 euro terwijl privé pianolessen 30 euro per uur kosten.

Maar niet alleen de kosten spelen mee, de manier van lesgeven moet ook bij je passen.

Gratis proeflessen

Probeer dan ook altijd om proeflessen te nemen, voor welke optie je ook gaat. Dan weet je of de lesmethode bij je past en of het ook klikt met de pianodocent.

Dat is erg belangrijk, want je moet wel met plezier naar de lessen blijven gaan.

Voor online pianoles zou je deze 10 gratis proeflessen eens kunnen proberen, je gaat er sowieso wat aan hebben.

Als je iemand bent die voor online pianolessen wilt gaan, heb ik hieronder een vergelijk gemaakt van de twee beste online pianolessen die je momenteel kan krijgen.

Prijstabel bestaat niet. Controleer uw shortcode.

Pianospelen voor dummies Tip 7: Ga niet volgas met een koude motor

Een autocoureur gaat echt niet racen met een koude motor. Die motor moet eerst warm zijn voordat je hem vol kan belasten, anders gaat de motor stuk.

Hetzelfde geld voor je spieren.

Als je gaat sporten moet je ook je spieren opwarmen, en met pianospelen is dit niet anders. Met soepele spieren zit je meer ontspannen achter de piano, waardoor je betere resultaten krijgt.

Daar komt bij dat je met pianospelen veel mentaal bezig bent, waardoor je minder snel in de gaten hebt dat je spieren gaan vast zitten en je krampachtig gaat spelen.

Het beste doe je de oefeningen niet zittend achter de piano, maar los daarvan.

Voorbeeldoefening

Ik zal één van de oefeningen nu stap voor stap met je doornemen.

  1. Ga met je gezicht naar een muur staan, op armlengte afstand
  2. Strek je armen naar de muur zodat je handen op ooghoogte de muur aanraken
  3. Zorg dat je handen en vingers plat tegen de muur aan drukken (stevig) met de vingers naar boven
  4. Maak je armen zo lang mogelijk, door telkens een klein stapje naar achteren te doen
  5. Als je niet verder kan, laat je je armen ontspannen langs je zij hangen
  6. Herhaal deze stappen nog 3 keer, met de vingers naar elkaar toe, van elkaar af en naar onderen gericht

Je zult merken dat na het doen van deze oefening je armen en vingers veel meer ontspannen zullen aanvoelen.

Zorg er wel voor dat je je armen en vingers niet overstrekt.

Pianospelen voor dummies Tip 8: Koop een metronoom

Als je goed in de maat kunt pianospelen, dan klinkt het al direct een stuk beter en mooier.

Om dit goed en snel onder de knie te krijgen is een metronoom bijna onmisbaar. Juist omdat je met twee handen moet spelen, kan de maat je helpen je handen goed op elkaar af te stemmen.

Een metronoom kan je hier enorm bij helpen. Zelfs de beste pianospeler gebruiken nog steeds een metronoom bij het oefenen op de piano.

Ritmegevoel

Een metronoom is een klein kastje dat tikken op piepjes geeft in een vast ritme, waarop jij je pianospel kan afstemmen.

Dergelijke apparaatjes kosten een paar tientjes of je zet hem als app op je telefoon (gratis).

Natuurlijk kun je ook met je voet of door hardop tellen dit proberen voor elkaar te krijgen, maar dan moet je wel een goed ritmegevoel hebben. Plus dat je ook dáár nog weer aandacht aan moet besteden, terwijl je in het begin ook al op zoveel andere zaken moet focussen.

piano spelen voor dummies is niet moeilijk

Pianospelen voor dummies Tip 9: Zorg dat het leuk blijft

Je zult moeten oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Om dit vol te houden kun je er maar het beste voor zorgen dat je er plezier in blijft houden.

Dit lukt het beste als je liedjes kunt oefenen die je ook echt leuk vind om te spelen en te horen.

Speel dus alleen liedjes die jij mooi vind, die je raken, waar je wat mee hebt.

Dan weet je ook waar je het voor doet en wordt oefenen geen straf, maar een passie!

Overigens is dit ook een belangrijk punt als je lessen gaat volgen: Volg alleen dáár lessen waar je de liedjes kunt spelen die jij mooi vind. Anders is het jammer van je geld en killing voor je motivatie.

Pianospelen voor dummies Tip 10: Maak gebruik van het moment

Als je op dit moment enthousiast bent om piano te leren spelen, maak dan direct gebruik van dat enthousiasme.

Pianospelen leer je niet zomaar even, daar heb je wel wat ‘drive’ voor nodig, en die drive heb je op dit moment.

Als je nu uitstelt omdat je maar weinig tijd hebt of omdat het om een andere reden niet goed uitkomt, kijk dan heel goed of je je situatie niet een beetje kan aanpassen zodat je toch aan de slag kan.

Duik er in

Ik weet zeker dat als je je eerste liedje kunt spelen, je dit zo’n goed gevoel geeft dat je je afvraagt waarom je hier niet eerder aan bent begonnen.

Koop dus een keyboard, elektrische of akoestische piano en ga er voor.

Laat je niet weerhouden dat dit duur zou zijn, op marktplaats vind je genoeg goede tweedehandsjes.

Mocht geld geen probleem zijn; er is niets leukers dan je in een grote muziekwinkel vergapen aan alles wat er te verkrijgen is. Laat je goed informeren door het personeel en bestook ze met alle vragen die je maar kan bedenken.

Pianospelen voor dummies BonusTip: Zorg voor een duwtje in de rug

Mocht je op dit moment de keuze hebben gemaakt dat je piano wilt leren spelen, ga dan niet in je eentje aanrommelen.

Neem les, want je hebt er niets aan als je steeds maar blijft oefenen en niet echt merkt dat er vooruitgang in zit.

Het is erg frustrerend als je ergens tijd en moeite in te steekt om na een poosje weer op te geven waardoor alles voor niets is geweest.

Vooral als je maar een beetje in je eentje blijft prutsen met gratis gevonden lesmateriaal heb je hier last van.

Hoe pianospelen voor dummies toch flexibel en betaalbaar kan zijn

Een muziekschool is vaak behoorlijk prijzig, dit kost in veel gevallen meer dan 1200 euro per jaar.

Ook zit je dan vast aan bepaalde tijden en volg je een vast tempo samen met de andere cursisten.

Daar is ook een alternatief voor: Online pianolessen volgen.

Een online pianocursus is vaak veel goedkoper en natuurlijk kun je helemaal in je eigen tempo de cursus volgen.

Vergelijk

Ik heb hieronder een vergelijk gemaakt van de twee beste online pianocursussen die er tegenwoordig te krijgen zijn:

Pianoles van René
René Knops

Tijdelijk: € 149,-

30 lessen (PDF)
30+ instructie video's
E-mail begeleiding
10 Bonus lessen
70 Naspeel video's
Levenslang toegankelijk
Eenmalige investering OF termijnen
30 dagen niet-goed-geld-terug
Cursus Piano Spelen
Elize vd Berg

Tijdelijk: € 49,-

20 lessen (PDF)
20 instructie video's
E-mail begeleiding
Exclusieve leden omgeving
Besloten Facebook groep
Levenslang toegankelijk
Eenmalige investering
14 dagen niet-goed-geld-terug

Deze cursussen kosten maar een fractie van een muziekschool of bijvoorbeeld een privé pianodocent. En ze zorgen ervoor dat je een gestructureerde lesmethode volgt die logisch opgezet is.

Zo krijg je niet alleen lesmateriaal in de vorm van e-books, maar kun je ook erg veel filmpjes bekijken.

Hierin kun je precies zien wat je moet doen om goed te leren piano spelen.

Met dit lesmateriaal kun je niet falen

De e-books en de filmpjes kun je op elke device bekijken, zowel op je telefoon, je tablet als op je computer.

Dit maakt dat je elk verloren moment er in kunt duiken en je kennis vergroten.

Overigens kun je de e-books ook gewoon downloaden en zo nodig uitprinten, je hoeft er dus niet online voor te zijn.

Het leuke is dat je leert aan de hand van akkoorden. Dit maakt dat je in korte tijd al complete liedjes kunt spelen, waardoor het echt pianospelen voor dummies is.

Dit heb je nodig bij pianospelen voor dummies

En dat is precies wat je nodig hebt om door te zetten; Resultaat.

Het bemoedigt enorm als je vrienden en familie versteld kunt laten staan van wat je in korte tijd al hebt geleerd 😉

Veel succes met pianospelen voor dummies, weet dat ook de professionals ooit een keer zijn begonnen…

Ik hoor graag van je in de reacties hieronder!