2

Silent piano kopen of laten installeren? Alle voor- en nadelen op een rij

silent pianoEen silent piano wordt ook wel een ‘stille piano’ genoemd.

Het is een akoestische piano waarmee je ook digitale klanken kunt produceren.

In feite kan bijna iedere akoestische piano omgebouwd worden tot silent piano.

Het leuke daarbij is dat je ook de originele akoestische functionaliteit zonder enig verlies kan blijven gebruiken.

Het grote voordeel van de digitale klanken is dat je deze met een koptelefoon kan beluisteren zodat de omgeving hier geen last van ondervind.

Ontdek in dit artikel hoe een silent piano precies werkt en wat de kosten ervan zijn.

Ook geef ik je tips waar je om moet denken als je een silent piano aanschaft, lees dus snel verder!

Wat is een silent piano precies?

Als een akoestische piano een silent functie heeft, dan betekend dit een ‘stille’ functie.

Bij het aanslaan van de toetsen raken de hamers normaal gesproken de snaren, waardoor er klanken ontstaan.

Als de silent modus is ingeschakeld, beweegd de hamer wel naar de snaar, maar hij raakt hem niet. Hij wordt voortijdig tegengehouden.

De sensoren die in de piano zijn gemaakt, ‘zien’ welke beweging er gemaakt wordt en vertalen dit naar een digitale klank.

Deze digitale klanken kunnen vervolgens via luidsprekers of via een koptelefoon beluisterd worden.

In feite krijg je een ‘hybride piano’, een piano die op verschillende manier kan spelen. In dit geval zowel akoestisch als digitaal.

Waarom het zo goed werkt

open pianoDe sensoren van een silent piano zijn zo gevoelig dat ze precies registreren wat er gebeurd:

  • Welke toets wordt aangeslagen
  • Met welke kracht
  • Voor hoe lang

Dit zorgt er voor dat de silent modus net zo klinkt als wanneer je akoestisch zou spelen op de piano.

Je kunt je wel voorstellen dat heel erg praktisch is als je geen rekening meer hoeft te houden met je omgeving als het gaat om het tijdstip waarop je wilt oefenen.

Er is totaal geen geluidsoverlast meer, je kunt dus zelfs oefenen als iemand anders in dezelfde ruimte rustig een boek wil lezen.

Zelfs vleugels kunnen uitgerust worden met apparatuur om er een silent piano van te maken.

Wat het silent systeem niet is

Ik hoor nog wel eens van mensen – die wel de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt – de volgende vragen:

  • Maar is dat systeem niet nadelig voor de akoestische capaciteiten van een piano?
  • Is mijn piano dat wel waard?
  • Gaat mijn piano er niet heel anders van klinken?
  • Je piano moet er toch helemaal voor aangepast worden?
  • Kan je een silent piano niet alleen af-fabriek kopen?

Ik kan je vertellen dat het inbouwen van het silent systeem niet nadelig is voor de akoestische klanken van je piano.

Sterker nog, je merkt er helemaal niets van tijdens het spelen, ook hoor je niet dat er een silent systeem aanwezig is.

Wat is de waarde voor jou?

De vraag of je piano het wel waard is kun je het beste zelf beantwoorden.

Je piano wordt er in ieder geval méér waard van! Maar in de meeste gevallen verdien je het bij de verkoop van de piano niet terug.

Waar je het meer in moet zoeken is de vraag wat het je waard is om op elk moment dat jij het wilt kan piano spelen.

Dat is toch onbetaalbaar?

Hoe de silent piano in je piano wordt ingebouwd ga ik straks uitgebreid op in, maar je ziet er niets van als het eenmaal klaar is. De kosten zitten met name in het geavanceerde systeem zelf.

bankbiljetten

Welke silent piano systemen zijn er?

Er zijn een aantal hele bekende silent piano systemen van de volgende merken:

  • Kawai
  • PianoDisck
  • Yamaha

Maar ook het systeem van bijvoorbeeld Feurich wordt gebruikt en is ook van uitstekende kwaliteit.

Deze systemen hebben allen de functie van aanslaggevoeligheid.

Hierbij heeft de kracht waarmee een toets wordt aangeslagen invloed op de klank die geproduceerd wordt.

Registratie van de aanslaggevoeligheid

Het verschil in de systemen zit hem in het tot stand komen van de aanslaggevoeligheid.

Zo wordt bij de systemen van bijvoorbeeld Feurich en PianoDisc een sensorenstrip onder de toetsen aangebracht. De sensoren meten dan direct onder de toetsen welke bewegingen er worden gemaakt.

Bij het systeem van Kawai werkt dit anders.

Daar zitten de sensoren op de hamers die immers ook nog in beweging worden gebracht bij het aanslaan van de toetsen. De snelheid en kracht ervan wordt door deze sensoren geregistreerd.

De precisie van dit systeem is van hele hoge kwaliteit.

Wat je van een silent systeem mag verwachten

muziek computerNiet ieder silent systeem heeft dezelfde functionaliteiten.

Je moet het zien als digitale piano’s die je ook in verschillende uitvoeringen kunt krijgen met meer of minder functies en met verschillende functies.

Hieronder geef ik voorbeelden van functies die op een silent piano kunnen zitten:

  • De toetsen zijn aanslaggevoelig
  • Je kunt verschillende instrumenten laten horen (oa orgel, klavecimbel, strings, bas, gitaar)
  • Verschillende aansluitingen zijn mogelijk (USB, computer, externe speakers)
  • Mogelijkheid om je pianospel op te nemen
  • Verschillende effecten laten horen
  • Een metronoom laten horen tijdens het spelen
  • Aansluiting voor koptelefoon (soms zelfs twee voor dubbelspel – quatre-main)

Wat je niet moet vergeten is dat het terugluisteren of bewerken van je gemaakte muziek op een computer vaak extra software vereist.

Niet alle piano’s zijn geschikt

Niet iedere akoestische piano kan omgebouwd worden naar een silent piano. Dit hangt onder andere af van de beschikbare ruimte in de piano voor het systeem.

Een andere vereiste is dat het mechanisme van de piano in perfecte onderhouden staat moet zijn.

Het aantal toetsen is minder van belang, het systeem kan zowel ingebouwd worden bij piano’s met 88 als met 85 toetsen.

Het gaat vooral om de grootte van de piano, die moet in de meeste gevallen minstens 115 centimeter zijn.

Inbouwen silent piano video

Hieronder staat een video waarin wordt uitgelegd hoe een silent piano systeem wordt ingebouwd.

In de video gaat het om een systeem waarbij de sensoren onder de toetsen zijn ingebouwd.

Silent piano kopen

Als je een silent piano wilt kopen waar het systeem al is ingebouwd, dan begint de prijs vanaf ongeveer 3.000 euro.

Deze kan oplopen tot 10.000 euro en daarboven, juist ook omdat de systemen ook in vleugels ingebouwd kunnen worden waarmee je al snel in de hogere prijsklassen zit.

Als je het silent systeem achteraf wilt laten inbouwen, dan hangt dat af van de het merk en soort piano dat je hebt.

Ook speelt de keuze voor het silent systeem mee, want het ene systeem is uitgebreider dan het andere.

De aankoop plus inbouw van het systeem start vanaf ongeveer 1.500 euro, maar kan ook richting de 2.000 euro gaan.

Een silent piano kopen waar het al is ingebouwd is in de meeste gevallen voordeliger, aangezien ene beetje piano ook al snel ene paar duizend euro kost.

De grote voordelen van een silent piano

Ik heb er al een paar genoemd, maar hierbij zet ik alle voordelen op een rij:

  • Er is geen geluidsoverlast meer, je kan altijd spelen
  • Je hoeft niet meer apart een digitale piano te kopen. Dit bespaar je niet alleen veel geld, maar ook ruimte
  • Je kan je beter concentreren als je speelt met een koptelefoon op. Geluiden uit je omgeving hoor je dan namelijk niet of nauwelijks meer
  • Je voelt je vrijer bij het oefenen omdat anderen niet meer al je fouten en (vele) herhalingen kunnen beluisteren
  • Doordat het akoestische mechanisme nog wel werkt in de silent modus, speel je met behoud van het akoestische toetsgevoel

Je maakt van je akoestische piano een hybride piano

In feite hoef je met het silent systeem niet meer na te denken over de aanschaf van een digitale piano naast je akoestische piano.

Je kunt met een uitgebreid silent systeem bijna het zelfde!

Click Here to Leave a Comment Below 2 comments