Dit is beter dan met een boek piano leren spelen

Wil je met een boek piano leren spelen?

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar kies dan in ieder geval een boek waarin de juiste lesmethode wordt gehanteerd.

Er zijn erg veel piano-zelf-hulp boeken die je uren en urenlang laten zweten op het oefenen van toonladders en muziekstukken.

Terwijl dat dus helemaal niet nodig is om piano te leren spelen.

Er is namelijk een methode waar je veel sneller mee leert spelen en ook nog eens veel leuker is.

In dit artikel ontdek je waarom met een boek piano leren spelen in de meeste gevallen géén goed idee is. Ook zal ik je laten zien hoe je op een veel goedkopere manier met de juiste methode aan de slag kan.

Lees dus snel verder!

boek piano leren spelen

Waarom met een boek piano leren spelen een slecht idee is

Het komt misschien een beetje cru over als ik je vertel dat met een boek piano leren spelen géén goed idee is.

Toch wil ik je die ervaring proberen te besparen.

Ik zal er kort over zijn waarom: De meeste mensen die door middel van een boek willen leren piano spelen zitten op de wip.

Ze willen geen geld uitgeven aan pianolessen want dat vinden ze te duur.

Want zeg nou eerlijk, het geld heb je er wel voor, maar er alleen niet voor óver. (En wat betreft de mensen die er écht geen geld voor hebben, die komen later in dit artikel aan hun trekken)

Maar waarom zijn pianolessen voor de meeste mensen te duur?

De kortste route

Ik bedoel, als je iets heel graag wilt kunnen, dan moet je toch gewoon de kortste route nemen? Voor piano spelen is dit les nemen. Niemand kan het je beter en sneller leren dan iemand die het al goed kan.

En als het dan ook nog eens iemand is die ervaring heeft met didactiek. Dus iemand die weet hoe je specifieke kennis en vaardigheden aan anderen moet overdragen.

Kijk maar eens naar autorijlessen.

Dat kun je van je eigen ouders of een bekende leren, maar de kans is groot dat je het niet goed aanleert. Daarvoor moet je een erkende instructeur in de arm nemen. Daar betaal je dan wel even voor, maar de kans is veel groter dat je binnen een bepaalde tijd voor je praktijkexamen slaagt.

Het zelfde geld voor pianolessen.

De reden dat je geen geld en tijd in lessen wil investeren is dat je niet zeker weet of je het leuk vind. En daarom willen veel mensen eerst maar met een boek piano leren spelen. Want dat zou naar hun idee een goedkope oplossing zijn.

Halve maatregelen geven halve resultaten (of nog minder)

Met een boek piano leren spelen vraagt er veel discipline van jezelf.

Alleen al omdat een boek niet erg interactief is. Je krijgt de lesstof voorgeschoteld en je moet je er maar mee redden. Jij bent degene die telkens de stap moet nemen om wat er in het boek staat ook daadwerkelijk uit te voeren.

Met alleen een boek lezen leer je echt niet piano spelen, daar gaan uren van oefenen aan vooraf.

Daarnaast is een boek vaak snel verouderd. Je hebt niet de nieuwste methodes en liedjes die jij graag wilt om toe te passen op de theorie die je leert. Ook zijn de lessen niet afgestemd op jouw specifieke situatie.

Eigenlijk kun je wel zeggen dat met een boek piano leren spelen het zelfde is als ‘ik heb het in ieder geval geprobeerd’. Het is een slappe manier om een droom weg te kunnen strepen met als reden dat het toch niets voor je is.

Gelukkig zijn er ook alternatieven die beter en goedkoper zijn.

Maar eerst wil ik het nog met je hebben over de methode die veel piano boeken gebruiken terwijl die niet de meest efficiënte methode is.

Veel piano boeken gebruiken de verkeerde methode

Met een boek piano leren spelen betekend in de meeste gevallen dat je leert spelen aan de hand van noten.

Je zult dus als eerste – naast een goede houding bij het spelen en de uitleg over de piano – noten moeten leren lezen.

Daarna ga je in veel gevallen ook leren de noten toe te passen. Dit is de traditionele methode om piano te leren spelen.

Het is een manier waarbij je eenvoudige liedjes voorgeschoteld krijgt die je moet proberen te spelen. Deze manier van piano leren spelen is erg moeilijk omdat je:

  • Bij iedere noot die je op papier ziet staan na moet denken over welke toets er bij hoort
  • Iedere keer de goede toets moet opzoeken
  • Niet tegelijk op je papier kan kijken én op het klavier (toetsenbord) van de piano
  • Het goed ritme blijft aanhouden door mee te tellen
  • Een goede houding moet hebben tijdens het piano spelen (rechtop, ontspannen)

Het is een minder goede methode omdat je erg lang bezig bent voordat je je eerste liedje kan spelen. Voor ieder nieuw liedje geldt dat je de noten weer goed moet bestuderen, want bij elk liedje zijn het weer andere noten in een andere volgorde.

Vooral de mensen die met een boek piano leren spelen zullen dit als een drempel ervaren. Ze moeten telkens voldoende motivatie blijven opbrengen om door te zetten.

Maar wat is dan wel de goede methode?

Om eerlijk te zijn is er geen algemene goede methode, om de simpele reden dat niet iedereen gelijk is.

Er zullen genoeg pianodocenten van de oude stempel zijn die de zojuist beschreven methode de beste methode vinden. Waarschijnlijk is hun argument dat notenleer nou eenmaal hoort bij jhet leren piano spelen.

Maar waar deze docenten dan aan voorbij gaan is het feit dat piano leren spelen ook leuk moet zijn en blijven.

Niemand is er bij gebaat om met tegenzin urenlang te oefenen en maar mondjesmaat verder te komen.

Niets is meer motiverend dan in korte tijd liedjes kunnen spelen die jij zelf leuk vind.

Wil je toch met een boek piano leren spelen? Kies dan een boek uit met de methode die ik je nu ga uitleggen.

Leren spelen met akkoorden

Als je in korte tijd liedjes wil kunnen (na)spelen die je bijvoorbeeld op de radio hoort, dan is het een kwestie van akkoorden aanleren.

Een akkoord speel je door 3 of meer toetsen tegelijk of vlak na elkaar aan te slaan.

Dit zijn setjes van toetsen die heel goed bij elkaar klinken.

En het mooie is dat 95% van de liedjes en stukken die je op een piano kan spelen, opgebouwd zijn vanuit akkoorden. Als je 14 verschillende akkoorden kan spelen, kun je de meeste liedjes spelen die je hoort.

Akkoorden speel je met je linkerhand. Er is daarnaast de mogelijkheid om met je rechterhand de melodie van het liedje te spelen. Maar met alleen de akkoorden klinkt het ook al heel erg mooi.

Door met akkoorden te leren piano spelen zorg je er voor dat je niet ieder nieuw liedje helemaal opnieuw moet gaan leren.

Als je de akkoorden kan spelen, heb je de basis van vrijwel ieder liedje in je vingers.

Goedkoper alternatief dan met een boek piano leren spelen

Ik had je beloofd dat ik een goedkoper alternatief zou bieden dan met een boek piano leren spelen.

Je hebt namelijk online pianolessen die zo veel beter zijn dan 90% van de piano boeken die je kan kopen.

Er is namelijk veel meer interactie mogelijk, en als je een goed lesprogramma hebt, dan heb je een niet-goed-geld-terug garantie.

De maker van de cursus is dan namelijk zo overtuigd van zijn of haar product, dat je jezelf mag overtuigen.

Je kunt de lesstof dus voor een bepaalde tijd gebruiken en mocht je het niks vinden, dan krijg je gewoon je geïnvesteerde geld weer terug. Zonder vragen of moeilijk doen.

In feite kun je dus gratis kijken of het wat voor je is.

Bij een boek ben je gewoon je geld kwijt als blijkt dat het toch niet gaat werken op die manier…

Bekijk de online pianolessen die gebruik maken van de goede leermethode en waar je direct zonder risico mee kan starten.