Is de Hal Leonard Pianomethode echt goed? Een review van de lesboeken

hal leonard pianomethodeZit je er over te denken om één of meerdere boeken van de Hal Leonard pianomethode te kopen?

In deze review bespreek ik de kwaliteit van deze lesboeken en laat ik je zien wat je er mee kan leren.

Het leuke is dat er een methode voor kinderen én volwassenen is, zodat kinderen op hun eigen niveau piano kunnen leren spelen.

De kindermethode is tot een jaar of 10 en de volwassen methode kunnen oudere kinderen ook goed gebruiken.

Eén en ander is natuurlijk afhankelijk van het niveau en de leercurve van het kind.

Ontdek of deze lesboeken een goede manier zijn om piano te leren spelen voor je kind of voor jezelf.

Lees snel verder!

Wat de Hal Leonard pianomethode precies inhoud

Wat maakt deze piano lesboeken zo bijzonder?

Hoe kan het dat ze al sinds 1998 verkocht worden en dat er nog steeds mensen zijn die er mee aan de slag gaan?

Ik kom nog steeds genoeg mensen tegen die deze boeken met open armen hebben ontvangen en er veel uit hebben geleerd.

Zowel volwassenen als kinderen.

Persoonlijk denk ik dat het komt doordat de methode er op is gemaakt om les mee te geven.

Voor pianodocenten en ouders die les willen geven

Wat betreft het lesmateriaal voor kinderen kunnen pianodocenten en ouders er zonder al te veel moeite les mee geven.

Alles wordt de docent erdoor aangereikt, je kan hier zelfs een begeleidend schrijven als PDF vinden voor docenten, de zogenaamde Teachers Guide.

Ja, het is in het Engels, maar… het is gratis 😉

Het kan je goed helpen als je je kind wil begeleiden in het leren piano spelen terwijl er geen pianodocent aan te pas komt.

Zoals ze zelf zeggen ‘geeft de methode je de handvaten om piano te leren spelen, maar de relatie tussen de docent en het kind zorgt er voor dat de pianomuziek echt tot leven komt’.

Bij kinderen is dat natuurlijk ook het geval, maar voor volwassenen geldt dat ze prima zelf op eigen houtje piano kunnen leren spelen.

Nu ben ik het daar deels mee eens, aan het einde van het artikel zal ik je mijn kijk op deze zaak geven.

De opbouw van deze review

Eerst ga ik dieper op de lesmethode en de bijbehorende lesmaterialen in.

Er zijn namelijk verschillende soorten boeken en cd’s binnen de Hal Leonard pianomethode te krijgen.

Zelf was ik er nogal door overrompeld en heb ik even de tijd moeten nemen om uit te zoeken wat precies wat was.

De lesmaterialen worden namelijk allemaal los aangeboden en het is niet in één oogopslag duidelijk of het wel of niet bij elkaar hoort.

Daar heb ik met deze Hal Leonard pianomethode review verandering in gebracht 😉

Maar nu eerst even iets over de makers van de lesmethode om te zien met wie we precies te maken hebben.

De makers van de lesboeken

Het bedrijf Hal Leonard is opgezet in 1947.

De naam komt oorspronkelijk van de namen van twee broers: Harold ‘Hal‘ Edstrom en zijn broer Everett ‘Leonard‘ Edstrom.

Ze zaten samen in band die ze de combinatie van die twee namen hebben gegeven. Toen de band opgeheven werd, begon Everett onder die naam een muziekwinkel.

Harold ging door met het maken van muziek en omdat hij al zoveel ervaring had vanwege hun oude band, kon hij ook veel populaire muziek spelen.

Omdat de meeste bands in die tijd vooral oude muziek speelden, waren zijn bands altijd veelgevraagd.

Van band naar uitgever

Al snel ging hij ook de bladmuziek verkopen van de ‘moderne’ muziek.

Omdat hij dit wel graag legaal wilde doen, ging hij op zoek naar de copyrights van de liedjes om zo samen te kunnen werken met de makers van elk liedje.

Zo groeiden ze uit tot een succesvolle uitgever van muziek.

Van uitgever naar instructie methode

In het begin van de 50-er jaren kwam het orgel in de huiskamer in opkomst.

Daar maakte het bedrijf Hal Leonard een instructie methode voor wat ‘The Pointer System’heette. Het was direct de beste verkochte methode om orgel te leren spelen.

Aan het einde van de 50-er jaren werden er ook ‘Pointer systems’ voor gitaar en piano gemaakt waardoor miljoenen beginners deze instrumenten gemakkelijk konden leren bespelen.

Deze methodes zijn steeds door blijven ontwikkelen door de jaren heen.

Tot een muziek-imperium

Het bedrijf groeide uit tot een enorm imperium.

Zo waren er in 2014 meer dan 200.000 titels beschikbaar in hun catalogus. Hal Leonard is de uitgever van veel bekende artiesten, muzikanten en producenten van muziekinstrumenten.

Hun producten worden in meer dan 65 verschillende landen verkocht over de hele wereld.

Alleen al in Amerika en Canada leveren ze aan meer dan 7.500 muziekwinkels hun producten. Hun hoofdkantoor is gevestigd in Milwaukee, Wisconsin, Verenigde Staten.

Daarnaast hebben ze kantoren in:

  • Australië
  • België
  • China
  • Duitsland
  • Nederland
  • Italië
  • Zwitserland
  • Engeland

Al met al hebben ze meer dan 500 mensen over de hele wereld in dienst.

Je kan dus wel zeggen dat je met een zeer groot bedrijf te maken hebt die zijn wortels echt in de muziekwereld hebben liggen.

Ze maken al vanaf de jaren 50 instructies om muziekinstrumenten te leren bespelen.

Reviews van de Hal Leonard pianomethode voor kinderen

Ik ben op zoek gegaan naar Nederlandse recensies over de Hal Leonard pianomethode voor kinderen en kwam eigenlijk alleen maar positieve reacties tegen:

  • ‘Een boek waarvan de hele reeks is aan te bevelen’
  • ‘Overzichtelijk in gebruik, de CD’s zijn als aanvulling een aanrader’
  • ‘Goede en duidelijke methode om je kind pianoles mee te geven’
  • ‘Goed boek, aangeschaft op aanraden van een pianodocent’
  • ‘Eenvoudig lesboek dat langzaam opbouwt’
  • ‘Fijn om pianoles uit te krijgen’

Een enkeling zegt dat er soms maar weinig op een bladzijde staat, maar dat dit aan de andere kant wel heel rustgevend werkt voor het kind.

Zo is er duidelijke focus op wat er geleerd moet worden.

“Snel complete liedjes spelen”

Verder lees ik qua leeftijden dat kinderen van rond de 6-8 jaar het helemaal geweldig vinden, maar dat kinderen van 12 het al snel een beetje kinderachtig vinden.

Na een paar lessen kunnen de kinderen al liedjes spelen wat het zo’n leuke lesmethode maakt.

Ook kwam ik een review van een volwassene tegen die zegt dat deze boeken voor hem goed zijn om zonder docent mee aan de slag te kunnen.

Dat sluit wel aan bij degene die zei dat volwassen ook zonder pianoles achtergrond hiermee pianoles kunnen geven aan hun kinderen.

Tot slot vindt men het een voordelige koop.

hal leonard pianomethode voor kinderen

Klik op de afbeelding om het boek te bekijken

Mijn bevindingen met deze methode voor kinderen

Als ik de Hal Leonard pianomethode voor kinderen doorneem dan is het vooral heel erg duidelijk.

Er zitten veel plaatjes en tekeningen bij wat het ook leuk maakt voor een kind om er mee aan de slag te gaan.

In het eerste boek komt bijvoorbeeld het volgende aan bod:

  • Hoe piano spelen in de basis werkt
  • Welke houding je moet hebben achter de piano
  • Wat ritme is
  • Hoe het klavier werkt
  • Een klein begin met noten lezen
  • Leren spelen op de witte toetsen

De liedjes die hier bij horen zijn leuk, origineel en best grappig. Er worden liedjes in verschillende stijlen behandelt en met verschillende ritmes.

Ik kan me daarom goed voorstellen dat kinderen op deze leeftijd hier veel plezier aan beleven en daardoor de dingen die behandeld worden snel oppakken.

De uitleg is daarbij helder en heeft een slimme opbouw.

Ik zou wel aanraden om echt voor de combinatie te kiezen van het les- en speelboek samen met de bijbehorende CD’s (Verderop in dit artikel meer daarover).

Je kan met deze boeken zowel een enkeling (individueel) als een groep pianoles geven.

Hoe de Hal Leonard pianomethode voor kinderen werkt

Officieel is er van de Hal Leonard pianomethode een compleet lessenpakket verkrijgbaar.

Ik heb echter ontdekt dat er slechts een deel daarvan vertaald is naar het Nederlands. Waarschijnlijk is dit het belangrijkste deel, wat het meest verkocht werd in Amerika.

Dit zijn de delen waaruit het originele lesmateriaal bestaat (Waar NL achter staat is ook in het Nederlands verkrijgbaar):

Per lesboek is er dus een bijbehorende meespeel CD, een Speelboek met CD en bij de eerste twee lesboeken horen de zogenaamde Notenspellers.

Met de Notenspellers leren de kinderen op een makkelijke manier noten lezen en spelen.

Wat je voor de eerste les moet hebben

Om het nog extra duidelijk te maken, je begint je piano lessen dus met:

Als je dit doorgenomen hebt begin je met lesboek deel 2 waar ook het bijbehorende speelboek en CD’s bij horen net als deel 2 van de Notenspeller.

Vanaf lesboek deel 3 heb je dus geen Notenspeller boek meer nodig.

De reden dat ik dit zo op een rij zet is omdat je alles los moet kopen, er is geen compleet lespakket pakket verkrijgbaar.

Dat is wel een beetje lastig omdat je goed moet opletten of je de juiste lesmaterialen inkoopt.

Reviews van de Hal Leonard pianomethode voor volwassenen

Ook over de Hal Leonard pianomethode voor volwassenen zijn er verschillende Nederlandse reviews te vinden.

Mensen die met de boeken aan de slag gaan zijn over het algemeen zeer tevreden:

  • ‘Heldere uitleg en de CD’s zijn motiverend’
  • ‘Een uitstekende methode voor volwassen beginners’
  • ‘Methode start al direct met leuk klinkende stukken’
  • ‘Een handig boek om ook op latere leeftijd mee te starten’
  • ‘De CD’s zijn echt een goede aanvulling op het lesmateriaal’
  • ‘Voor echt goed piano leren spelen is een pianodocent wel aan te raden’

Er is zelfs iemand die het voor kinderen aanraad, maar ik vermoed dat dit dan voor kinderen is vanaf een jaar of 12.

Wat je soms hoort terugkomen is dat men een pianodocent ernaast nog wel aanraad.

hal leonard pianomethode voor volwassenen

Klik op de afbeelding om het boek te bekijken

Mijn bevindingen met deze methode voor volwassenen

Ik vind dat de lessen helder uitgelegd worden en dat het voor beginners een goed startpunt kan zijn.

Als ik de inhoud van dichtbij bekijk dan merk ik wel dat je soms ook nog wel wat dingen zelf moet uitzoeken waar je persoonlijk tegenaan loopt.

Dat is natuurlijk ook niet zo gek, want je kan geen vragen stellen aan een boek 😉

Maar wat dat betreft mist er nog wel eens wat in detail in het boek.

Ik zou het boek dan ook alleen aanraden aan hen die niet bang zijn om er naast nog pianolessen te nemen van een docent of mensen die van zichzelf erg onderzoekend zijn.

Als ze dan nog tegen zaken aanlopen zouden ze het internet als naslagwerk kunnen gebruiken.

Als pianodocent kan je deze boeken goed gebruiken als leidraad voor het geven van zowel privélessen (individueel) als groepslessen.

Hoe de Hal Leonard pianomethode voor volwassenen werkt

Er zijn twee delen van de Hal Leonard pianomethode voor volwassenen.

In tegenstelling tot de Hal Leonard pianomethode voor kinderen hoef je hierbij niet van alles los te open; Ieder deel heeft zijn eigen bijbehorende CD die bij het lesboek in zit.

De volwassen methode lijkt hierdoor misschien wat minder uitgebreid, maar dat komt doordat er meer lesstof in één boek gestopt kan worden.

Volwassenen kunnen nou eenmaal meer hebben dan kinderen 😉

Je hebt dus:

  1. Hal Leonard pianomethode voor volwassenen DEEL 1 met CD – Bekijk op bol.com >>
  2. Hal Leonard pianomethode voor volwassenen DEEL 2 met CD – Bekijk op bol.com >>

Ik beschrijf hieronder wat je in ieder deel kan terugvinden.

Hal Leonard pianomethode voor volwassenen deel 1

In het eerste deel van 96 pagina’s krijg je een deel theorie over piano spelen, maar ook worden er allerlei tips gegeven over de techniek die bij het spelen komt kijken.

Deze tips zijn in eerste instantie bedoelt om te zien wat je met je lichaam moet doen om bepaalde klanken de uit de piano tevoorschijn te toveren.

Daarnaast komen verschillende stijlen aan bod waardoor je leert hoe je naar de pianomuziek moet luisteren en ook ga je leren improviseren.

Ook basisvaardigheden komen aan bod:

  • Met welke houding je achter de piano moet zitten
  • Hoe je jezelf ritme aanleert
  • Waaruit het klavier bestaat
  • Leren spelen met de witte toetsen

De bijbehorende CD zorgt er voor dat je ook kan horen wat je leert spelen met daarbij begeleiding van een orkest.

Hal Leonard pianomethode voor volwassenen deel 2

Deel 2 van de Hal Leonard pianomethode voor volwassenen gaat dieper in op muziektheorie die hoort bij de stukken die je leert spelen.

Op die manier kan je direct in de praktijk brengen wat je leert.

De volgende stijlen komen aan bod:

  • Klassiek
  • Folk
  • Pop
  • Rock
  • Jazz

Deel 2 is een goede aanvulling op deel 1 waarbij je de spreekwoordelijke puntjes op de i gaat zetten en steeds beter leert spelen.

Ook bij deel 2 zit een CD die je helpt om te horen wat je moet spelen en je tegelijk begeleid bij het zelf spelen van de stukken.

Alternatief voor de Hal Leonard pianomethode

Als ik heel eerlijk ben zou ik een pianoboek voor beginners niet aanraden.

Het is vaak droog, niet interactief en je moet er veel discipline voor hebben om er mee dóór te gaan.

Maar ik denk dat het voor herintreders wel een goed idee is. Het is namelijk veel goedkoper dan het nemen van pianolessen bij een privé docent of een muziekschool, waar je al snel zo’n €1000 per jaar voor betaald.

Dat is een verschil met de prijs van deze methode:

  • De Hal Leonard pianomethode voor kinderen kost in totaal – dus met alle delen, boeken, en CD’s: Ongeveer €280,-
  • De Hal Leonard pianomethode voor volwassenen kost in totaal – dus met beide delen en CD’s: €52,-

Misschien koop je voor een kind niet direct alles, maar alleen voor de eerste les, dan ben je in totaal zo’n €63 euro kwijt.

Je bent dan wel op jezelf aangewezen, begeleiding van een piano docent krijg je er verder niet bij.

De beste middenweg

Daarom adviseer ik beginners die liever geen €1000,- per jaar willen investeren in lessen altijd online pianoles aan.

Dit is zeg maar les krijgen uit een boek (je moet wel zelfstudie doen) maar mét begeleiding van een pianodocent. En mét ondersteuning van medecursisten.

Een goede online cursus is die van René Knops.

Hij heeft al jarenlang online en offline een muziekschool en heeft de online lessen tot in de puntje geperfectioneerd.

Je kan hem altijd al je vragen stellen als je bij hem in de leer gaat, maar de prijs is veel lager dan lessen bij een muziekschool.

Zelfs nog lager dan het complete pakket van de Hal Leonard pianomethode voor kinderen….