Gratis pianoles online volgen doe je met deze lessen

Gratis pianoles online is een goede methode om te zien of piano spelen iets voor je is.

Maar de meeste gratis lessen zijn niet echt van goede kwaliteit. Zo kun je bijvoorbeeld op Youtube wel veel vinden, maar het is van alles een beetje.

Al met al een samengeraapt zootje waar je niet echt veel van hebt.

In dit artikel zal ik je lessen geven die je gratis van me krijgt, je hoeft er verder niets voor te doen.

Als je voorkeur uitgaat naar een erkende pianodocent, schrijf je dan voor deze proeflessen in. Dat zijn pianolessen die je gratis via de mail ontvangt.

Lees snel verder als je ook mijn lessen online wilt meepakken!

gratis pianoles online

Gratis pianoles online om direct toe te passen

Als je net begint met pianolessen, dan is het zaak om er zo veel mogelijk tijd in te steken.

Heb je geen tijd, dan heeft het ook niet veel nut om er mee te  beginnen. Piano leren spelen vraag met name in de beginfase behoorlijk wat oefening.

Natuurlijk is jou tijd kostbaar en wil je je niet met dingen bezig houden die er niet toe doen. Zaken die leuk zijn om te weten maar je niet snel verder helpen zijn daarbij overbodig.

Daarom heb ik deze gratis pianoles online gezet met als doelstelling om je tips mee te geven die je direct kan gebruiken in de praktijk.

Ik ben er van overtuigd dat je op deze manier een vliegende start kan maken zodat je binnen de kortste keren je eerste liedje kan spelen.

Les #1: Beter vaak en kort dan soms heel lang

In deze eerste gratis pianoles online wil ik het met je hebben over de frequentie van het oefenen.

Je hebt er (bijna) niets aan om één dagdeel in de week te blokken om uren te oefenen op de piano.

Veel beter is het om elke dag een kwartiertje tot een half uur er voor uit te trekken. Daar blijft het niet alleen veel leuker van, je leert ook nog eens veel sneller.

Je gaat dus efficiënter met je tijd om als je een hoge oefen-frequentie aanhoudt.

De reden dat ik hiervoor pleit is dat je lichaam en geest moeten gaan wennen aan de piano. Dat klinkt misschien wat zweverig, maar dat is het helemaal niet:

  • Je vingers moet er aan wennen aan een goede aanslag van de toetsen
  • Je lichaam moet wennen aan de goede houding op de pianokruk
  • Als je piano speelt moet je een algehele ontspanning in lichaam en geest proberen te creëren
  • Je hoofd moet er aan wennen hoe hij de notaties op papier omzet in daadwerkelijke handelingen

Om ergens een gewoonte van te maken is het belangrijk dat je het vaak doet.

Maak er een goede gewoonte van

Misschien ken je de 10.000 uren regel wel. Als je iets nieuws wilt leren, moet je het 10.000 uren hebben gedaan om te kunnen zeggen dat je het helemaal beheerst.

Deze uren-regel is natuurlijk niet voor iedereen het zelfde, maar het geeft wel aan dat je iets vaak moet doen om het helemaal te beheersen. En zo is het dus ook bij piano leren spelen.

Iedereen heeft goede en slechte gewoontes.

Een goede gewoonte zou zijn om op een vast tijdstip, bijvoorbeeld altijd voor- of na het avondeten even een moment te nemen om piano te spelen. Door er een gewoonte van te maken wordt het veel makkelijker om vol te houden.

Doe je dat niet, dan moet je telkens weer bedenken wat een goed moment is om er mee aan de slag te gaan. Dat zorgt voor een extra drempel.

Les #2: Gebruik de meest efficiënte lesmethode

In deze tweede gratis pianoles online leg ik uit wat het verschil is tussen twee veel gebruikte lesmethoden.

Er zijn twee manieren om piano te leren spelen:

  1. Op basis van bladmuziek
  2. Op basis van akkoorden

Lesmethode met bladmuziek

De eerste methode is de klassieke methode. Het is jarenlang gebruikt en er zijn nog steeds pianodocenten die deze methode toepassen.

Ook in veel boeken vind je deze methode terug.

Je kunt niet zeggen dat deze methode niet werkt, want je kunt er heel goed piano mee leren spelen. Er zitten echter een aantal haken en ogen aan die er voor zorgen dat de kans groter is dat je het bijltje er bij neer gooit.

En dat willen we natuurlijk koste wat het kost voorkomen 😉

Als je les krijgt op basis van bladmuziek, dan is het de bedoeling dat je eerst de noten leert kennen. Daarna moet je urenlang oefenen om ze te kunnen spelen op de piano.

Voordat je een liedje kan spelen ben je echt wel een tijdje onderweg met oefenen. Daar komt bij dat je voor ieder liedje alle noten weer opnieuw moet leren, ze staan in een andere volgorde en er wordt een andere ritme aangehouden.

Lesmethode met akkoorden

Daarnaast wil ik het in deze tweede gratis pianoles online met je hebben over de lesmethode met akkoorden.

Als je met akkoorden piano leert spelen, dan leer je veel sneller, en kun je ook sneller liedjes spelen.

Een akkoord is aanslag van 3 of meer toetsen tegelijk. Soms worden ze ook vlak na elkaar aangeslagen, maar het is altijd ene setje toetsen die bij elkaar hoort.

Samen geeft dit setje mooie klanken weer, waardoor het gelijk mooi en volumineus klinkt. Er zijn maar een beperkt aantal akkoorden, die je voor 95% van de liedjes kunt gebruiken.

Je hoeft er maar een paar van te kunnen spelen om je eerste liedjes ten gehore te brengen.

Hoe akkoorden precies werken in combinatie van het krijgen van pianolessen, wordt in dit filmpje uitgelegd:

Les #3: Leer in één keer goed spelen

Deze derde gratis pianoles online gaat over het voorkomen van het aanleren van onjuiste vaardigheden.

Pianoles is wat dat betreft net als leren auto rijden.

Je kunt autoles van je vader krijgen op een eigen terrein of een afgelegen parkeerplaats. Maar alles wat je daar op dat moment fout aanleert, kost je extra tijd tijdens officiële lessen, laat staan voor het halen van praktijkexamen.

Want als je niet de goede of zelfs helemaal geen instructies krijgt en het op die manier fout aanleert, moet je eerst weer afleren voordat je het wél goed kan.

Het beste leer je het dus gelijk goed aan 🙂

Bekijk daarom deze gratis pianoles online om er voor te zorgen dat je de juiste instructies goed aanleert, zoals:

  • Hoe je je vingers op de toetsen moet plaatsen
  • Welk ritme je moet aanhouden
  • Hoe je de akkoorden goed speelt
  • Wat je van muzieknoten moet weten

Je kunt hierbij beter stap voor stap de verschillende aspecten goed aanleren, dan te snel willen en daar later spijt van krijgen.

Op deze manier ben je geen extra tijd kwijt om verkeerd aangeleerde vaardigheden te corrigeren.

Les #4: Hak liedjes in stukken

In deze vierde gratis pianoles online behandel ik het opdelen van de liedjes die je wilt leren spelen op de piano.

Door ze in stukken te ‘hakken’ kom je er sneller achter welke stukken je makkelijk vind en welke moeilijker.

De stukken van het liedje die je moeilijker vind kun je dan extra aandacht geven en vaker oefenen. Dit doe je door het moeilijke deel heel rustig te spelen om vervolgens het tempo steeds wat verder op te voeren totdat je het tempo hebt bereikt zoals deze in het liedje bedoelt is.

Uiteindelijk zal dit er voor zorgen dat je het complete stuk foutloos en in het juiste tempo kan spelen.

Als je liedjes niet opdeelt

Wat je vaak ziet bij mensen die de liedjes niet opdelen in verschillende stukken is dat ze eindeloos opnieuw beginnen met spelen als ze ergens een fout maken.

Daardoor moet je niet alleen het deel wat je moeilijk vind nog een keer spelen, maar ook het deel wat je al wél goed kan spelen.

Dit zorgt er ook nog eens voor dat telkens als je opnieuw begint de spanning wordt opgebouwd totdat je bij het moeilijke stuk komt. Hierdoor ga je natuurlijk nog sneller weer de fout in en moet je wéér opnieuw beginnen.

Doe rustig aan

Daarnaast is het zo dat als je te snel speelt terwijl je nog bezig bent om het liedje te leren, je geen tijd hebt om goed te zien wát je eigenlijk moet spelen.

Als beginnende pianist heeft je hoofd tijd nodig om dat wat je leest om te zetten in handelingen met je vingers.

En als je iets al heel vaak fout hebt gespeeld (omdat je bijvoorbeeld aldoor te snel wilt), is het veel lastiger om het goed te spelen. Je hebt de fout dan onbewust jezelf aangeleerd. Die moet je dan eerst weer ‘uit je systeem’ halen.

Les #5: Leer sneller door je te verdiepen

Deze laatste gratis pianoles online vertel ik je een manier om liedjes sneller te leren spelen.

Voordat je achter de piano kruipt om te beginnen met oefenen bekijk je het liedje wat je wilt gaan spelen.

Dit kun je doen door de papieren waarop jhet liedjes atat weergegeven nader te bekijken. Ook kun je op Youtube filmpjes opzoeken over het liedje. Je ziet dan wat er bedoelt wordt met een liedje en ook kun je luisteren naar hoe hij moet klinken.

Je ontdekt dan sneller wat moeilijkere stukken in het liedje zijn voor jou op de piano.

Maak ondertussen aantekeningen op het papier waar vanaf je het liedje gaat spelen:

  • Onderstreep moeilijke stukken
  • Beschrijf de juiste vingerzettingen
  • Geef aan waar je harder of zachter moet spelen
  • Noteer de rustpunten
  • Etc.

Hierdoor maak je het liedje jezelf helemaal eigen en zal je het ongetwijfeld sneller kunnen spelen.

Het leuke van deze gratis pianoles online is dat je hem overal kan uitvoeren met je smartphone en een internet verbinding.

Neem gewoon de papieren mee in de bus of de trein en ga aan de slag. Thuis kun je dan weer achter de piano kruipen om het stuk te oefenen!

Bonus Tip: Ga structureel aan de slag met lessen

De gratis pianoles online die je in dit artikel hebt kunnen vinden is natuurlijk leuk, want je kunt de tips direct in de praktijk toepassen.

Nog veel beter is om structureel met lessen bezig te zijn.

Ik kan me voorstellen dat als je op zoek bent naar gratis tips je het liefst zo goedkoop mogelijk uit wilt zijn.

Het lastige is dat compleet gratis tips nooit toereikend genoeg kunnen zijn om volleerd piano te leren spelen.

Alleen echte doorzetters lukken het om met ups en downs zonder les goed piano te leren spelen. Dit kost hen echter veel meer tijd en moeite dan nodig is.

Het grote risico daarvan is dat je in de tussentijd het bijltje er bij neergooit.

Neem dus alsjeblieft les als je de droom hebt om piano te kunnen spelen. En tegenwoordig hoeft dat helemaal niet meer duur te zijn zoals je dat hieronder kunt zien.

Ik heb de twee beste online piano cursussen van dit moment naast elkaar gezet in een vergelijking. Doe er je voordeel mee!

Pianoles van René
René Knops

Tijdelijk: € 149,-

30 lessen (PDF)
30+ instructie video's
E-mail begeleiding
10 Bonus lessen
70 Naspeel video's
Levenslang toegankelijk
Eenmalige investering OF termijnen
30 dagen niet-goed-geld-terug
Cursus Piano Spelen
Elize vd Berg

Tijdelijk: € 49,-

20 lessen (PDF)
20 instructie video's
E-mail begeleiding
Exclusieve leden omgeving
Besloten Facebook groep
Levenslang toegankelijk
Eenmalige investering
14 dagen niet-goed-geld-terug