4 Redenen waarom een pianoboek voor beginners NIET geschikt is

pianoboek voor beginnersAls het je leuk lijkt om piano te leren spelen, dan kun je op zoek gaan naar een pianoboek voor beginners.

Zelf ben ik daar niet zo’n fan van en ik ga je ook uitleggen waarom.

Je hebt er namelijk erg veel zelfdiscipline voor nodig!

Daarnaast zijn er nog een aantal punten die er voor zorgen dat je als beginner beter een andere methode kan gebruiken om piano te leren spelen.

Anders heb je straks wéér een boek in de kast staan waar je niet mee doet.

Natuurlijk moet je helemaal zelf weten welke beslissing je maakt, maar ik zou het jammer vinden als je achteraf pas doorkrijgt dat het de verkeerde was…

Meest gebruikte pianoboek voor beginners

Alfreds pianomethodeHet pianoboek voor beginners wat ik het meeste tegenkom is ‘Alfreds Piano methode voor volwassenen‘.

Dit is een pianoboek voor beginners dat werkt op basis van het aanleren van akkoorden.

Het boek is bedoelt voor volwassenen die snel piano willen leren spelen en er zijn twee delen:

  • Het eerste deel gaat over het aanleren en opbouw van de akkoorden
  • Het tweede deel gaat over de techniek om beter te worden in piano spelen

Het eerste deel komt met een cd waarop je kan beluisteren hoe de stukken zouden moeten klinken die je zelf ook kunt leren spelen.

Bij het tweede deel zit alleen een cd als je het boek in een engelstalige uitvoering koopt.

Er is zelfs een derde deel, maar die is enkel in het engels verkrijgbaar wat voor veel mensen toch net even een stapje te ver is.

Je moet dan én goed zijn in engels én daarmee ook nog en nieuwe vaardigheid (piano spelen) leren.

De methode van dit boek is goed

De methode die dit pianoboek voor beginners gebruikt om je piano te leren spelen kan ik alleen maar toejuichen.

Als je op basis van akkoorden leert spelen is je leerweg naar goed piano kunnen spelen korter en leuker. Dit in vergelijking met het leren spelen op basis van notenschrift.

Akkoorden heb je namelijk veel sneller aangeleerd dan noten en het klinkt ook direct een stuk beter.

Toch heb je ook daarvoor doorzettingsvermogen nodig en moet je er tijd in steken om te oefenen.

Er is geen magisch trucje waardoor je ineens goed piano kan leren spelen!

Pianoboek Voor Beginners Bekijken

Waarom ik niet dol ben op pianoboeken voor beginners

Er zijn een aantal redenen waarom ik beginners niet aanraad om van uit een boek te leren spelen.

En zelfs afraad.

Het is wat mij betreft hetzelfde als auto leren rijden vanuit een boek.

Dit is wat er dan gebeurd: Je snapt de theorie precies, maar in de praktijk merk je dat het toch niet zo eenvoudig in elkaar zit als je denkt.

Er kunnen dan twee dingen gebeuren:

  1. Je bent ontmoedigt en stopt maar met leren autorijden; Dit is niets voor jou
  2. Je zet door met als gevolg dat je veel langer bezig bent met leren rijden én de kans heel groot is dat je het verkeerd aanleert…

autorijles

Het gevaar van ontmoediging

Als je uit een pianoboek voor beginners gaat leren spelen, is het gevaar van ontmoediging levensgroot aanwezig.

Eerst lees je het boek door en denkt het wel te snappen. Maar dan komt de praktijk, en blijkt het toch niet zo makkelijk te zijn.

Je kunt dan zomaar de handdoek in de ring gooien en zeggen dat het niets voor jou is.

En door die conclusie te trekken kan het zomaar zijn dat je voor de rest van je leven een beeld hebt geschapen van piano spelen – en misschien wel van alle muziekinstrumenten – wat ‘te moeilijk is om te leren’.

Terwijl je met goede lessen en goede begeleiding misschien wel een ultieme pianist was geworden!

Ontmoediging kan er dus voor zorgen dat je nooit weer een muziekinstrument aanraakt vanwege de negatieve associatie die je er mee hebt gehad.

Het gevaar van verkeerd aanleren

Kijk, bij piano leren spelen hoef je uiteindelijk geen examen af te leggen.

Bij het leren autorijden uit mijn voorbeeld hierboven is dat het punt waar je door de mand valt en gedwongen wordt om rijlessen te nemen om het goed aan te leren.

En geloof mij, het kost veel meer tijd om fout aangeleerde gewoonten af te leren dan nieuwe gewoonten goed aan te leren!

Toch kan er wel een punt komen dat je spijt krijgt dat je het jezelf niet direct goed hebt aangeleerd:

  • Als je in een band wilt gaan spelen en je kan niet met het ritme meekomen
  • Als je beter wilt worden in piano spelen en ook niet-beginners stukken wilt kunnen spelen
  • Als je jezelf of iemand anders wilt begeleiden bij het zingen en je het stuk dat je wilt zingen niet kan meespelen

Ofwel; als je een niveau hoger wilt, dan zul je ook moeilijkere technieken moeten gebruiken, en die zijn allemaal op basis van de technieken die je als beginner hebt aangeleerd.

Wat je mist bij een pianoboek voor beginners

kind pianoAls je een pianoboek voor beginners gebruikt om piano te leren spelen, zijn er ook een aantal punten die je NIET krijgt.

Zonder deze punten moet je echt een enorme doorzetter zijn om toch goed piano te kunnen leren spelen.

Natuurlijk zijn er altijd voorbeelden van mensen die het op die manier voor elkaar hebben gekregen.

Dit kan twee oorzaken hebben:

  1. Ze zijn geboren natuurtalenten (daar zijn er maar weinig van)
  2. Ze hebben er enorm veel tijd in gestoken (en raden je achteraf aan om toch maar lessen te nemen)

Je ZIET niet wat er moet gebeuren

In een boek kun je alleen maar plaatjes zien, geen bewegende beelden.

Ook heb je geen docent die het even voor doet. Je krijgt dus veel minder indrukken en moet naast de plaatjes maar raden hoe je het precies moet doen en hoe het moet klinken.

Het is niet voor niets dat we tegenwoordig zo gek zijn van filmpjes kijken.

Je krijgt gewoon veel meer indrukken tegelijk, de beleving is veel groter. Je ziet en hoort op het zelfde moment precies wat er gebeurd.

Alsof je er zelf bij bent!

Je hebt geen achtervang, geen back up

docentJe kunt met een boek niet even iemand bellen of bij iemand langs gaan om te vragen of je het zo goed doet.

Of als je er even niet meer uitkomt, kun je niemand vragen wat je moet doen om verder te komen.

Daarbij zit er ook nog verschil in iemand die ook behoorlijk piano kan spelen en een docent die weet hoe hij of zij anderen het beste piano kan leren spelen.

Want zelf kunnen spelen en iemand anders goed leren spelen zijn twee hele verschillende dingen!

Het alternatief voor een pianoboek voor beginners

Kijk, als je er van overtuigd bent dat je piano kan leren spelen vanuit een boek, dan moet je dat vooral doen.

Het bespaard je een hoop geld, hoewel de beide boeken die ik in het begin noemde samen met verzenden ook snel 40 euro kosten.

Maar als je dit niet wilt:

  • Het gevaar lopen dat je vroegtijdig ontmoedigd raakt
  • Alles alleen moeten uitvogelen
  • Veel meer tijd er aan kwijt zijn dan nodig is

Dan is er ook een alternatief dat misschien een iets grotere investering is, maar nog steeds stukken minder kost dan een muziekschool of privélessen.

Dat is de online pianocursus van Pianoles van René.

Het is een hele uitgebreide cursus met veel theorie en heel veel instructiefilmpjes. Daarnaast kun je al je vragen stellen aan een professionele piano docent.

Kijk zelf even of het wat voor je is, ik kan het je van harte aanraden.