Zo kun je leren improviseren op de piano

improviseren op de pianoAls je er ook naar toe wilt om te improviseren op de piano, dan hoef je daar niet eens heel lang op te wachten.

Je moet voornamelijk even weten waar het bij improviseren op de piano om draait, en dan kun je het zelf ook gaan toepassen.

Improviseren is niets anders dan iets anders spelen dan wat op papier staat, iets wat op dat moment bij je opkomt.

Misschien denk je dat improviseren op de piano momenteel voor jou te hoog gegrepen is, maar er zijn trucjes waardoor je het sneller kan leren dan je denkt.

Het enige wat je moet kunnen spelen zijn wat toonladders en akkoorden, en dan kun je al beginnen met improvisatie.

Waar improviseren op de piano is ontstaan

Als je gaat improviseren, dan volg je niet meer de noten op papier, maar dan speel je iets wat jij op dat moment bedenkt.

Er is zelfs een genre – wat je ook op de piano kan meespelen – waarbij voornamelijk geïmproviseerd wordt en dat is Jazz. Alleen de akkoorden staan dan vast en alles wat er omheen gespeeld wordt komt vanuit het brein van de muzikant zelf.

Dat is ook waarom Jazz vaak zoveel ‘soul’ bevat, gevoeligheid.

In vroegere tijden toen de piano nog niet zo lang bestond was improvisatie op de piano overigens veel gebruikelijker.

Tegenwoordig is dit niet meer zo normaal, misschien komt dat omdat er veel meer muziek gemaakt wordt en je alles kan beluisteren op je telefoon of via de tv.

Hoe improviseren op de piano werkt

Het is natuurlijk niet zo dat je maar wat toetsen van de piano aanslaat en dat het dan gelijk improvisatie mag heten.

Natuurlijk ben je er vrij in om het zelf zo te noemen, maar de vraag is natuurlijk of het ook mooi klinkt.

Bij het improviseren op de piano klinkt het pas mooi als de beide handen goed met elkaar samenwerken. Dus met de ene hand (de rechter) de melodie spelen en met de andere (de linker) de akkoorden spelen. Die beide moeten goed bij elkaar klinken.

Als je gaat improviseren is het in het begin goed om te bedenken welke akkoorden je wilt gaan gebruiken. Als je wat verder gevorderd bent kun je dit ook bedenken tijdens het spelen.

Om daar de juiste melodie bij te bedenken moet je weten welke toonladders bij de bepaalde akkoorden horen. Die klinken namelijk goed samen.

Als je dat weet, moet je met je rechterhand toetsen aanslaan die horen bij het akkoord wat je met je linkerhand speelt. Dit doe je in willekeurige volgorde, maar wel binnen die bepaalde toonladder.

Zelf aan de slag met improviseren

Als je aan de slag wilt met leren improviseren op de piano, begin dan makkelijk.

Hiervoor moet je eerst 2 verschillende akkoorden op de piano kunnen spelen. Je hebt er twee nodig omdat je ze dan na elkaar kan blijven spelen.

Daarnaast moet je de bijbehorende toonladders beheersen en ook weten welke toonladder bij welk akkoord hoort.

  • Sla nu eerst één akkoord aan en sla tegelijk een paar tonen aan die horen bij de bijbehorende toonladder.
  • Sla vervolgens het andere akkoord aan met tegelijk een paar tonen uit de toonladder die dáárbij hoort.
  • Herhaal dit steeds met telkens andere tonen uit de bijbehorende toonladders.
  • Heb je dit onder de knie en vind je het leuk klinken? Maak het jezelf moeilijker door telkens een akkoord toe te voegen.

improvisatie

Tip om het extra goed te laten klinken

Om het professioneel te laten klinken is het goed om een bepaalde maat aan te houden en met regelmaat te spelen.

Wat je bijvoorbeeld kan doen is bij ieder akkoord 3 toetsen aan te slaan als melodie. Pas als je die 3 toetsen aangeslagen hebt ga je naar het volgende akkoord.

Tel in gedachten of hardop tot 3 mee als je de melodie-toetsen aanslaat. Zo is het makkelijker om te bepalen wanneer je weer een nieuw akkoord kan aanslaan plus dat je makkelijker in het zelfde ritme blijft spelen.

Het grote voordeel van leren improviseren

Improviseren op de piano klinkt niet alleen heel erg mooi en lijkt niet alleen heel professioneel, het is ook erg handig om te kunnen.

Als je dat namelijk kan, kun je ook met meer gemak een liedje dat je alleen maar gehoord hebt, naspelen.

Improviseren leer je niet zomaar even dus laat je niet uit het veld slaan als het niet direct lukt. Daarnaast is het belangrijkste dat je er plezier in hebt, en niet hoe goed je bent.

Als je blijft oefenen wordt je vanzelf beter en misschien wordt bladmuziek voor jou dan wel overbodig 😉