Zo voorkom je falen bij keyboardlessen

Wil je keyboard leren spelen? Dan zit je hier helemaal goed want ik ga je precies uitleggen hoe keyboardlessen werken.

Het leuke is dat de basis van het keyboard spelen het zelfde is als die van de piano.

Bij het volgen van keyboardlessen zijn er wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

Als je dit niet weet of naast je neerlegt, is de kans groot dat je tijd én geld verspilt. Om maar eens wat te noemen kun je de verkeerde lesmethode gebruiken.

Zo zijn er meer valkuilen waarvoor je wordt behoedt als je dit artikel hebt doorgenomen. Voorkom dat jouw keyboardlessen een grote blamage worden!

keyboardlessen

Waarom het keyboard zo’n leuk instrument is

Als je kijkt naar de verschillende instrumenten die je kan leren bespelen dan is het keyboard een beetje een vreemde eend in de bijt.

Het is namelijk een elektronisch instrument met erg veel mogelijkheden.

Je hebt toetsenisten die duidelijk voor een piano kiezen, maar ook die voor een keyboard kiezen. Mensen die nog geen ervaring hebben met een keyboard kiezen dit instrument vanwege alle geluidseffecten die er op zitten.

In principe kun je met een keyboard in je eentje een compleet orkest laten horen.

Ook kun je opnemen wat je speelt en kun je verschillende beats laten horen terwijl je speelt. Dat zijn natuurlijk hele ‘coole’ dingen.

Maar voordat je deze toffe mogelijkheden kan toepassen moet je wel een leuk deuntje op het keyboard kunnen spelen. En om dat te kunnen leer je tijdens keyboardlessen dezelfde dingen als wanneer je piano leert spelen.

De verschillen tussen keyboard en piano

Misschien wil je keyboardlessen volgen omdat je iemand er hele toffe dingen mee hebt horen en/of zien doen.

Je bent geïnspireerd geraakt en je wilt dat ook kunnen.

Of het lijkt je wel een handig instrument en een piano zie je niet zo zitten om thuis te hebben staan.

Als dit je overwegingen zijn, dan is het misschien handig om ook andere verschillen tussen een piano en een keyboard te weten. Je kunt dan nog sterker je keuze maken om keyboardlessen te volgen en er helemaal voor gaan.

Keyboard versus…

Als je naar een keyboard kijkt, dan valt natuurlijk gelijk al op dat er veel meer knoppen op zitten dan bij een piano.

Met deze knoppen kun je andere muziekinstrumenten nadoen, denk aan een trompet of een saxofoon. Ook zitten er allerlei geluiden op die je kunt laten horen terwijl je aan het spelen bent.

Geluiden van dieren of van bijvoorbeeld de wind.

Daarnaast is het mogelijk om je keyboard te koppelen aan een computer om wat je speelt later terug te kunnen luisteren door het op te nemen.

Keyboards worden er al beter in om een piano goed na te bootsen qua klanken. Toch blijkt het moeilijk te zijn om dit perfect te doen, waarschijnlijk omdat een piano een bepaalde akoestiek heeft.

…piano

De piano is een snaarinstrument die zijn geluid voortbrengt doordat er hamers op snaren slaan.

Het klavier van een piano bestaat uit 88 toetsen. Door een toets harder aan te slaan ontstaat ook een harder geluid. De hamer slaat dan harder op de bijbehorende snaar.

En juist omdat een piano zo veel toetsen heeft, zijn de klanken ook erg uiteenlopend. Je hebt een heel groot bereik van lage en hoge tonen.

Dit maakt dat pianospel zo enorm gevarieerd kan zijn en met veel gevoel gespeeld kan worden.

Grote overeenkomst tussen keyboard en piano

Als je keyboardlessen wilt volgen, dan kun je dit heel goed doen door dezelfde lessen te gebruiken die voor piano spelen worden gebruikt.

De grote overeenkomst tussen een keyboard en een piano is namelijk het toetsenbord.

De toetsen hebben dezelfde benamingen en je moet ze op dezelfde manier bespelen. Als je dus een liedje wilt spelen, dan moet je dus dezelfde handelingen uitvoeren.

De extra toetsen die een piano heeft ga je pas gebruiken als je moeilijke klassieke stukken gaat spelen. Dat is dus echt iets voor (ver)gevorderden. Het gaat dan met name om de hele lage en hele hoge noten.

Omdat je op een keyboard vooral hedendaagse muziek speelt die minder bereik vraagt (hoog-laag), is het minder aantal toetsen totaal geen belemmering tijdens keyboardlessen.

Juist als je nog maar net een beetje kan spelen, maak je van dezelfde liedjes gebruik als mensen die piano willen spelen.

Om het even

Het belangrijkste in de beginner fase van een toetsenist is dat hij of zij weet welke toetsen aangeslagen moeten worden en in welk tempo. Daarnaast is het vooral uren maken om het gevoel en de vaardigheid van een goede toetsenist te krijgen.

Het maakt dan niet uit of je op een piano of op een keyboard aan het oefenen bent.

Het grappige van keyboardlessen is dat je een liedje wat je hebt geleerd kunt opleuken met geluidseffecten. Het klinkt dan al direct een stuk professioneler, waarmee je anderen versteld kan laten staan 😉

Welke lesmethode voor keyboardlessen?

Bij het volgen van keyboardlessen is de juiste lesmethode erg belangrijk.

De ene methode werkt namelijk sneller dan de andere en als je het verschil kent kun je ook beter de juiste keyboardlessen uitkiezen.

Per methode zal ik uitleggen wat er de voor- en nadelen van zijn, zodat je weet waar je over praat.

Er zijn 3 methodes die ik met je wil doornemen:

  1. Op basis van bladmuziek (noten leren)
  2. Op basis van akkoorden
  3. Op basis van naspelen

Keyboardlessen op basis van bladmuziek

Als je keyboardlessen op basis van bladmuziek volgt, dan is het de bedoeling dat je eerst noten leert lezen.

Dit is voor de meeste beginnende toetsenisten een hele kluif, want daarbij moet je eerst flink wat theorie doorworstelen. Ook het leren van je eerste liedje kost daarbij flink wat tijd en moeite, en je komt maar langzaam vooruit.

Het is een kwestie van veel oefenen.

Je moet namelijk leren wat de noten betekenen die je op papier leest, je moet weten welke toetsen daar bij horen en je moet heel snel van je blad op je toetsen kunnen kijken en andersom.

Daarnaast bestaat elk liedje weer uit een andere volgorde van noten. Dat betekend dat je iedere liedje weer helemaal opnieuw moet instuderen.

Een groot voordeel is dat als je dit eenmaal goed in de vingers hebt, je ieder liedje van bladmuziek kan leren spelen.

Bij bladmuziek kun je namelijk precies zien wat het ritme is, hoe het verloop van het liedje is en waar je sneller en langzamer moet spelen.

Het grootste nadeel is dat het een erg intensieve manier van keyboardlessen is. Voordat je een paar liedjes kan spelen ben je flink wat oefen uurtjes verder. Dit kan er voor zorgen dat je je motivatie om te leren spelen verliest.

bladmuziek leren lezen

Keyboardlessen op basis van akkoorden

Bij het volgen van keyboardlessen op basis van akkoorden ga je aan de slag met het aanleren van akkoorden.

Een akkoord is het aanslaan van drie toetsen of meer toetsen. Dit kun je tegelijk doen of vlak na elkaar.

Het grote voordeel hiervan is dat je met een paar akkoorden al een liedje kan meespelen. Voeg daar enkele klanken aan toe en je hebt een compleet liedje te pakken.

Het mooie is dat bijna alle liedjes die je op het keyboard kan spelen bestaat uit akkoorden. Daardoor kun je veel liedjes uitkiezen om te leren spelen. Op die manier hoef je alleen die liedjes te oefenen die je ook echt leuk vind om te spelen.

Als je keyboardlessen met noten (bladmuziek) hebt, dan begin je vaak met kinderliedjes omdat die in dat opzicht het makkelijkst te leren zijn. Dat is bij het aanleren van akkoorden gelukkig niet het geval.

Met akkoorden leren spelen is de makkelijkste en snelste manier van keyboard leren spelen. Veel mensen vinden het ook de leukste manier.

Een nadeel van deze methode is dat je geen noten leert spelen en dus geen bladmuziek kunt spelen. Veel toetsenisten die al keyboard kunnen spelen leren doen dit pas later.

Als je eenmaal keyboard kan spelen, kun je ook beter beoordelen of je zin hebt om het traject van de notenleer in te gaan.

Keyboardlessen op basis van naspelen

Deze lesmethode van keyboardlessen wordt ook wel Rote Learning genoemd.

In feite kijk je naar een video van bijvoorbeeld Youtube en ga je het proberen na te spelen. Ook kan het voorkomen dat de docent iets voorspeelt en je het dan gewoon moet naspelen.

Er zijn erg veel filmpjes te vinden die je na kunt leren spelen.

Je hoeft dan niet te investeren in lessen of lesboeken. In korte tijd kun je leuke liedjes naspelen door goed te kijken naar hoe iemand anders dat doet. Je leert luisteren naar liedjes en ontdekt steeds sneller hoe een liedje in elkaar steekt.

Op den duur gaat het steeds makkelijker om een liedje dat je hoort na te spelen.

Wat ik zelf een groot nadeel van deze methode vind is dat je niet zelf een vaardigheid ontwikkeld. Je zult naar filmpjes moeten blijven kijken om te kunnen spelen.

Het is daarbij altijd maar de vraag of je het originele liedje kan spelen, of dat je een zelfgemaakte versie van iemand anders hebt leren spelen. Veel leuker is het om zelf een versie er van te kunnen bedenken en te spelen.

Op deze manier zul je heel moeilijk of misschien zelfs nooit een eigen stijl ontwikkelen.

Online keyboardlessen volgen

Tegenwoordig is het bezoeken van een muziekschool of afspreken met een privé docent niet meer noodzakelijk om keyboardlessen te volgen.

Je kunt ook via internet op een hele interactieve manier keyboard leren spelen.

Er zijn namelijk online keyboardlessen te vinden die echt heel erg leuk zijn om te volgen. Enkele van de aanbieders is hier al jaren mee bezig en hebben hun product helemaal door ontwikkeld.

Dit betekend dat de lessen en het complete programma er helemaal op is ingericht om je zo snel mogelijk keyboard te leren spelen.

Ook aan de kant van de motivatie wordt gedacht, want daar wil het nog wel eens spaak lopen.

Zoals je in dit artikel te weten bent gekomen zijn keyboardlessen gelijk aan pianolessen. Je leert in beide lessen precies het zelfde.

Daarom wil ik je in contact brengen met Steven Pruis.

Steven heeft een ontzettend goede online pianocursus gemaakt en deze door de jaren heen helemaal geoptimaliseerd. Hij weet precies wat de pijnpunten zijn en hoe je als beginnende toetsenist hier overheen kunt komen.

Het beste wat je kunt doen is zelf even een kijkje op zijn website nemen om te zien of jij er ook wat aan kunt hebben: