2

De voor- en nadelen van het keyboard

Als je piano wilt leren spelen heb je hiervoor niet persé een akoestische piano nodig. Er zijn ook andere instrumenten waarop je piano kunt leren spelen, en één daarvan is het keyboard.

In feite maakt het niet zo veel uit als je net begint met piano spelen waarop je het leert.

Een keyboard is erg geschikt om beginnersliedjes op te spelen, en er zijn veel gevorderden die nooit zijn oversgestapt op een akoestische piano omdat ze een keyboard een prima instrument vinden om piano op te spelen.

keyboard

Het belangrijkste van piano leren spelen is het eigen maken van de plaatsing van de vingers (vingerzettingen) en het aanleren van het spelen met twee handen.

Als beginner heeft een keyboard een aantal voordelen als je het vergelijkt met een piano. Zo ben je minder geld kwijt aan een keyboard en is een keyboard veel handzamer.

Ook heeft een keyboard een aantal functies die een akoestische piano mist.

Dit zijn onder andere de functie van een metronoom, daarmee kun je piano leren spelen op het juiste ritme.

Maar ook de aansluiting van een koptelefoon is een groot voordeel als je net begint met pianospelen. Je kunt dan op elk gewenst moment gaan oefenen, zonder dat je daarmee anderen in de weg zit.

Verschil tussen piano en keyboard

Een aantal voordelen van een keyboard zijn al genoemd, maar belangrijk is ook om voor jezelf te weten in welke gevallen je misschien toch beter voor een piano kan kiezen, ook als beginner zijnde.

Want hoewel je op zowel een keyboard als een piano prima kunt leren pianospelen, zijn er toch ook verschillen die niet onderbelicht moeten blijven.

Verschillen in de toetsen

Een groot verschil tussen een keyboard en een piano is het klavier, ofwel de toetsen. Zo heeft een piano 88 toetsen, en een keyboard vaak 61 (5 octaven) of 76 (6 octaven).

De reden dat een piano een aantal toetsen meer heeft is omdat er sommige muziekstukken zijn die heel erg variëren in toonhoogte. Een piano heeft dus meer hele hoge en hele lage tonen er bij.

Als beginner kun je deze ingewikkelde muziekstukken toch nog niet spelen, dus daarvoor hoef je geen piano aan te schaffen.

Er zijn wel pianodocenten die zeggen dat het toch beter is om direct op een akoestische piano te leren spelen omdat je dan gelijk kan wennen aan het aantal toetsen dat je steeds voor je hebt.

Echter dat wennen kan ook nog als je de overstap maakt van keyboard naar piano als je na een jaar of twee wat beter hebt leren spelen.

Verschillen in het aanvoelen

Maar naast het aantal toetsen is er nog een belangrijk verschil in het klavier, en dat is hoe de toetsen aanvoelen.

Een piano werkt namelijk met snaren en hamers. Als je een toets van een piano aanslaat, dan zorgt het mechanisme in de piano er voor dat er een hamer tegen een snaar aanslaat, wat een klank veroorzaakt.

Hierdoor heeft de toets enige weerstand, en betekend het ook dat met hoe meer kracht je de toets indrukt, hoe harder de hamer tegen de snaar slaat, en hoe harder het geluid zal zijn.

Bij een keyboard is er geen mechanisme die voor de klanken zorgt, maar worden de klanken digitaal geproduceerd.

Hierdoor hoeft het niet uit te maken hoe hard je de toets indrukt, het geluid komt er altijd wel uit. Daardoor heeft een dergelijke toets ook minder weerstand.

Dit kan een reden zijn om toch voor een piano te kiezen om te leren piano spelen.

Je leert dan gelijk hoe de toesten van een piano aanvoelen, en leert ook vanaf het begin hoe je met hardere en zachter klanken moet spelen.

Maar ook daarvoor is een oplossing bedacht als het gaat om keyboards, en dat is de aanslaggevoeligheid die sommige keyboards hebben.

Het hoeft in ieder geval geen reden te zijn om niet meer voor een keyboard te kiezen om piano te leren spelen. Zo zijn deze pianolessen uitermate geschikt om er piano mee te leren spelen.

Verschillen in het geluid

Het geluid van een keyboard is anders als dat van een piano. Omdat de ontwikkelingen niet stil staan, gaat het geluid van een keyboard dat van ene piano wel steeds meer benaderen.

Maar het typische geluid van een hamer die tegen een snaar aanslaat blijkt toch lastig elektronisch na te bootsen.

Vooral de duurdere keyboards lukt dit het beste.

Het is nou eenmaal zo dat als je de toets van een keyboard indrukt, deze geluid blijft produceren zo lang je de toets ingedrukt houd.

Als je de toets van eenpiano indrukt, dan sterft het geluid langzaam weg, hoe lang je de toets ook ingedrukt houd. Dit komt natuurlijk omdat de hamer maar één keer tegen de snaar kan slaan, en daarna geen nieuw geluid meer produceert.

Dit laatste maakt dat je meer gevoel in de muziek kan leggen, maar wat het aanleren van het pianospelen ook weer een stuk moeilijker maakt.

Daar komt nog eens bij dat een piano ook nog eens pedalen heeft waar je mee om moet leren gaan. Met de pedalen kun je de klanken die de piano maakt ook nog weer beïnvloeden.

Prijs van een keyboard

Als je de aanschaf van ene keyboard vergelijkt met die van ene piano, dan is het keyboard een stuk goedkoper.

Waar een goede piano zo rond de € 1000,- begint, begint een goed beginners keyboard zo rond de € 100,-.

Dit komt natuurlijk omdat een piano uit allerlei mechanische onderdeeltjes bestaat – duizenden – die ook na de aanschaf ook nog eens onderhouden moeten worden.

Zo hoeft een keyboard nooit gestemd te worden, maar een piano toch zo’n twee keer per jaar.

Natuurlijk wordt het wel goedkoper als je een tweedehands piano aanschaft, maar dit geld uiteraard ook voor een tweedehands keyboard.

Kwaliteit van het keyboard

Waar je om moet denken bij de aanschaf van een keybopard, is dat je beter voor een instapmodel van een kwaliteitsmerk kan gaan dan een uitgebreider model van een B-merk.

Niet alleen de restwaarde is hoger van een kwaliteitsmerk, maar ook het geluid is beter.

Daar komt bij dat je als beginner alle opties op het keyboard toch eerst niet gaat gebruiken.

De focus ligt in het begin vooral op het leren spelen, en minder op de effecten die je er uit kan toveren (Hoewel dat natuurlijk wel heel erg leuk is om te doen 😉 )

Goede keyboard merken

Er zijn goede en minder goede keyboards. Meestal is dit afhankelijk van het merk dat je koopt.

Dit wil niet zeggen dat je niet kunt leren spelen op ene goedkoop merk keyboard. Het zal alleen wat minder mooi klinken, en voor veel mensen is een mooie klank een goede motivator om er mee door te gaan.

Hieronder staat een rijtje van merken die voor A-merken kunnen doorgaan:

  • Yamaha
  • Korg
  • Kurzweil
  • Roland
  • Casio

Een goede stelregel is dat hoe duurder de piano, hoe meer functies er op zitten. Bepaal voor jezelf welke functies echt noodzakelijk zijn en welke ‘leuk om te hebben’ zijn.

Zo kun je jezelf een hoop geld besparen als je een keyboard kopen gaat.

Verschillende soorten keyboards

Als je een keyboard wilt aanschaffen, dan zijn er een paar verschillende soorten waar je tussen kan kiezen. Er zijn er vier die het meest gebruikt worden en die hieronder genoemd worden:
  1. Synthesizer
  2. Digitale piano
  3. MIDI keyboard
  4. Stage piano

Als deze keyboards produceren hun geluid door middel van digitale klanken, waardoor het ook wel elektronische toetsinstrumenten worden genoemd.

1. Synthesizer

Wat we nu een keyboard noemen, heette vroeger een synthesizer. Maar omdat de vroegere synthesizer er ook in andere vormen is, en het keyboard hiervan de meest gebruikte is, wordt het keyboard nu keyboard genoemd. Snap je het nog?

Andere vormen van synthesizers zijn:

  • Gitaar synthesizer
  • Viool synthesizer
  • Drumstel synthesizer

Toen de synthesizer werd uitgevonden, stond de muziekwereld op zijn kop. Je kon nu met één apparaat allerlei verschillende muziekinstrumenten naspelen, maar je kon ook allerlei verschillende effecten aan je muziek meegeven, terwijl je aan het spelen was.

Zo zijn ook muziekgenres ontstaan als house, dance en elctro.

De synthesizer die we nu keyboard noemen heeft ook veel verschillende functies en kan als je wil een heel orkest naspelen, waarvan jij de dirigent bent.

2. Digitale piano

Een digitale piano komt het dichtst in de buurt van een akoestische piano.

Een digitale piano is er namelijk helemaal op gericht om zo veel mogelijk een akoestische piano na te bootsen. Zowel de klanken als de toetsen klinken en voelen aan als een echte piano.

Ook het aantal toetsen is gelijk aan die van een akoestische piano: Het zijn er ook 88.

Eén van de voordelen van de digitale piano is dat er een aansluiting voor een koptelefoon op zit. Hierdoor kun je in alle stilt toch zo luid oefenen als je zelf maar wilt, zonder dat andere mensen daar last van hebben.

De reden dat een digitale piano ook onder de keyboards valt is dat het geluid digitaal wordt geproduceerd, net als bij een keyboard. En dus niet mechanisch, zoals bij een akoestische piano.

3. MIDI keyboard

Een MIDI keyboard wordt vooral gebruikt om muziek te bewerken. Het kan zelf geen geluid maken, alleen als het op een ander apparaat wordt aangesloten, zoals en computer.

Deze computer vertaald dan vervolgens de informatie die hij binnen krijgt naar geluid.

Dit zijn toepassingen van een MIDI keyboard:

  • Muziekproducers die een melodie of baslijn in een stuk willen produceren
  • Toetsenisten die live op het podium veel verschillende instrumenten willen laten horen
  • DJ’s die willen experimenteren met allerlei geluiden

Een MIDI keyboard kun je namelijk gebruiken in samenwerking met allerlei software plug-ins, waardoor de toetsen telkens weer andere instrumenten kunnen nabootsen.

4. Stage piano

Als je wilt gaan optreden met een keyboard, dan kun je dit het beste met een stage piano doen.

Een stage piano heeft minder functies dan een keyboard, omdat je tijdens een optreden toch alleen die functies gebruikt die je ingestudeerd hebt. Zo kan een stage piano vaak alleen het geluid van een akoestische en een elektrische piano naspelen, en dat van een orgel.

Daarnaast is hij zo compact mogelijk gebouwd, waardoor het formaat wel handzaam blijft. Ook heeft hij een extra stevige behuizing, waardoor het minder erg is als hij eens een stootje krijgt.

Dit maakt dat een stage piano uitermate geschikt is om er mee te reizen en snel op te zetten en weer mee te nemen is.

Click Here to Leave a Comment Below 2 comments