Piano spelen kun je ook makkelijk leren. Ontdek hoe dit precies werkt:

Piano spelen is niet iets wat je zomaar even doet.

Er zijn mensen die het gered hebben met enkel filmpjes kijken op Youtube, maar dan heb je óf heel veel talent, óf je bent een rasechte doorzetter.

Als jij geen muzikaal genie bent (zoals de meeste mensen) dan is pianoles de beste optie om je op te richten.

Het mooie van de piano is dat je er zoveel verschillende genres op kan spelen dat er voor iedereen wel wat leuks bij zit.

In dit artikel ontdek je een lesmethode waarmee piano spelen leren een stuk makkelijker wordt dan het altijd was.

piano spelen

Vroeger was piano spelen een kunst om te leren

‘Back in the days’ was piano spelen echt niet makkelijk om te leren.

Er zijn overigens nog steeds pianodocenten die op deze manier werken. Vaak zijn dit mensen van de oude stempel, of heel erg gericht op het spelen van klassieke muziek.

Ik hebt het over de lesmethode waarbij je piano spelen leert op basis van bladmuziek.

Het eerste waar je daarbij mee aan de gang gaat is notenleer. Ik hoor je denken; Maar je kunt toch geen piano leren spelen zonder dat je noten kan lezen?

Ja dus, er bestaat pianoles zonder noten. Daarover straks meer.

Om de voordelen van deze nieuwe manier van piano spelen te snappen, moet je eerst goed begrijpen waarom de oude methode zo lastig is.

Hoe notenleer werkt

Eerst ga je de theorie van bladmuziek leren. Je moet weten wat een notenbalk is, hoe die werkt en wat de noten en andere tekens op de notenbalk betekenen.

Daarna moet je leren welke toetsen van het klavier bij de noten op de notenbalk horen.

Vervolgens moet je leren om dat wat je op papier ziet staan ook te laten horen via de piano. Je moet dus de juiste toets bij de juiste noot aanslaan.

Als je dat eenmaal kan is het tijd om je eerste liedje te gaan leren.

Omdat het voor een beginner erg lastig is om tegelijk op het papier te kijken én de juiste toetsen aan te slaan, begin je met hele simpele kinderliedjes.

Ondertussen moet je er voor zorgen dat je het juiste ritme aanhoud door mee te tellen. Ook moet je niet vergeten de juist zithouding achter de piano aan te nemen.

Veel tijd en geduld later…

Je kunt je wel voorstellen dat er behoorlijk wat tijd en geduld overheen gaat voordat je je eerste liedje kan spelen.

En als je die eenmaal kan spelen en je wilt een moeilijker liedje op de piano spelen, dan begint het leerproces weer van voor af aan.

Alle noten staan natuurlijk weer in een andere volgorde en ook het ritme is anders.

Voordat je het nieuwe liedje op de piano spelen kan, gaat er weer veel tijd voorbij.

Oók voordelen

Het grote nadeel van deze manier van leren is dat het een stuk langer duurt voordat je een beetje mooi kan piano spelen.

Dit maakt dat de kans groter is dat je tussentijds afhaakt en er geen motivatie meer voor op kan brengen. Er lopen genoeg mensen rond die een afkeer van noten lezen hebben gekregen omdat ze dit er in moesten stampen…

Het voordeel van noten leren lezen is dat je alles kan leren spelen vanaf notenbalken. Daarop kun je precies lezen hoe snel je moet spelen, en ook zie je makkelijk het verloop van de toonhoogten.

Dit maakt dat je snel een liedje of muziekstuk kan doorzien en eerder weet waar de moeilijke stukken zitten.

Maar gelukkig kun je ook piano spelen leren en pas later op notenleer overgaan. Je weet dan veel beter voor jezelf waarvoor je het doet en je bent meer gemotiveerd om er voor te gaan.

Je kan piano spelen ook ánders leren (gelukkig)

Als je graag wilt kunnen piano spelen, maar geen zin hebt in de saaie brok theorie die bladmuziek met zich mee brengt is er gelukkig nog een andere oplossing.

En dat is piano leren spelen op basis van akkoorden.

Persoonlijk zou ik iedere beginner willen aanraden om met deze lesmethode piano te leren spelen. Het is:

  • Makkelijker
  • Leuker
  • Sneller

Het voorkomt dat je al in een vroeg stadium jezelf afvraagt waarom je ooit een jaarabonnement op de muziekschool hebt genomen.

Het voorkomt dat je door de muzieknoten het pianospel niet meer ziet (mijn vertaling van door de bomen het bos niet meer zien 😉 ).

Hoe akkoorden werken

Als je gaat piano spelen met akkoorden, dan maak je gebruik van een techniek die direct veel ‘voller’ en professioneler klinkt.

Dit komt doordat je met één hand 3 of meer toetsen tegelijk aanslaat. Een ander methode is om deze toetsen direct na elkaar aan te slaan.

Het zijn setjes toetsen die bij elkaar horen en samen een mooie klank geven. Als je een paar akkoorden achter elkaar speelt klinkt het gelijk alsof je al best goed kan aanspelen.

Het leuke van akkoorden is dat er niet heel veel van zijn (ongeveer 14 die het meest gebruikt worden) en dat elk liedje met akkoorden gespeeld kan worden.

Daar getuigd dit filmpje ook van:

Veel liedjes leren

Als je nog maar een paar akkoorden geleerd hebt, kun je al een leuk liedje op de piano spelen.

Ten opzichte van leren piano spelen met bladmuziek, ga je veel sneller aan de slag met het leren van liedjes. Ook kun je sneller liedjes spelen die je zelf leuk vind en hoef je je niet perse te houden aan wat een boek je zegt dat je moet oefenen.

Een ander voordeel is dat je bij het gebruik van noten je direct met je rechter- en linkerhand behoorlijk moeilijke oefeningen moet aanleren om het goed te laten klinken. Ze spelen beide een andere melodie-lijn en dat is voor een beginner knap lastig.

Bij pianospelen met akkoorden speelt je linkerhand de akkoorden (Telkens 3 tonen tegelijk) en je rechterhand een melodie-lijn. Die melodie klinkt al goed als je slechts één toets tegelijk aanslaat.

Moet je bedenken hoe geweldig het gaat klinken als je ook met je rechterhand meerdere toetsen tegelijk gaat aanslaan.

Waar kan je op de makkelijke manier leren piano spelen?

Om piano spelen te leren kun je naar een muziekschool gaan of een privé docent inhuren.

Beide opties zijn niet goedkoop, en het is maar de vraag hoe ze je leren piano spelen. Je gaat namelijk een hoop tijd verliezen als je het met behulp van bladmuziek aan de gang gaat.

Om nog maar te zwijgen over de hoognodige motivatie die je in dat geval kwijt kan raken.

Je zult dan een erg enthousiaste docent moeten hebben die piano spelen zó kan aanleren dat het leuk blijft om er mee bezig te zijn en er voor te gaan.

Andere manier van leren piano spelen

Een andere manier van piano spelen leren is door gebruik te maken van online pianolessen.

Er is namelijk iemand die de makkelijke lesmethode heeft verwerkt in een cursus, nou ja, het is meer een heel lesprogramma.

Dit is Steven Pruis.

Steven doet dit al jarenlang en ik ben echt enthousiast over zijn methode. Hij heeft het door de jaren heen helemaal door-ontwikkeld en hij maakt gebruikt van alle digitale middelen die in deze tijd tot onze beschikking staan.

Daardoor zijn de lessen die je krijgt van hoge kwaliteit, en je kunt je vragen op ieder moment stellen – als je die al hebt na het doornemen van de uitgebreide instructies en haarscherpe voorbeeld-filmpjes.

Ik zou zeggen, kijk zelf even of het wat voor je is. Hij legt het allemaal uit op zijn website: