Supersnel met akkoorden keyboard leren spelen doe je zo

akkoorden keyboardWil je met akkoorden keyboard leren spelen? Dan zit je hier helemaal goed!

Met keyboard akkoorden kun je namelijk veel sneller leren spelen.

Eigenlijk hoef je niet eens zo veel over noten te weten om hier mee aan de slag te gaan. Keyboard akkoorden leren spelen gaat namelijk veel sneller dan wanneer je puur op basis van notenleer liedjes wilt leren spelen.

Dubbel voordeel dus 😉

Maar welke keyboard akkoorden zijn er dan en wat kun je er precies mee?

De mogelijkheden zijn behoorlijk oneindig, ik zal het je allemaal uitleggen. Lees dus snel verder!

Direct met akkoorden keyboard leren spelen

Als je een beginner bent als het om keyboard spelen gaat, dan is het slim om te starten met keyboard akkoorden.

Toch zijn er nog steeds heel veel beginners die gaan ploeteren met noten. Waarschijnlijk is dit onwetendheid, want als je weet hoe akkoorden werken dan zou je zoiets niet doen.

Om jou te behoeden voor een veel langere leerweg wil ik je precies gaan uitleggen hoe je dit het beste kan oppakken.

En als je het eenmaal kan, dan zul je merken dat je direct ook al leuke liedjes kan spelen.

Je hoeft je echt niet helemaal blind te staren op ‘Vader Jakob’ of ‘Altijd is Kortjakje ziek’.

TIP: Wil je op de JUISTE manier met akkoorden keyboard leren spelen? Kijk dan eens bij deze betaalbare online pianolessen >>

Waarom keyboard akkoorden leren spelen zo’n goed idee is

Je hoeft echt niet klakkeloos van mij aan te nemen dat keyboard akkoorden leren spelen zo’n goed idee is.

Ik zal je uitleggen hoe ik daarbij kom.

Als je bij het keyboard spelen akkoorden gaat gebruiken, dan zul je horen dat deze akkoorden het fundament van het liedje vormen.

Ze geven ieder liedje ‘body’, waardoor het direct al ‘professioneel’ klinkt.

Zo kun je met enkel 4 akkoorden al een compleet liedje ten gehore brengen.

keyboard spelen

Hoe dit kan?

Wat je doet als je een akkoord laat horen is dat je tegelijk verschillenden toetsen aanslaat. De klanken van deze toetsen zijn zó bij elkaar gezocht dat ze samen erg mooi klinken.

Ze vormen samen één mooie klank.

Ieder akkoord heeft dus bepaalde noten die als het ware bij elkaar horen. Als je deze ‘setjes’ eenmaal kan spelen heb je een hele goede basis om wat leuks te laten horen.

Natuurlijk kun je dit niet van de ene op de andere dag.

Het is geen wonderpilletje waardoor je ineens heel goed keyboard kan spelen.

Je moet er voor oefenen, maar de leercurve is veel steiler dan wanneer je liedjes leert spelen met noten.

Ga geen melodieën meer oefenen

Iedere liedje heeft zijn eigen melodie. Dus voor ieder liedje moet je een nieuwe melodie instuderen om hem te kunnen spelen.

Als je met akkoorden keyboard leert spelen hoef je niet meer voor ieder liedje eerst de melodie te kennen om hem mee te kunnen spelen.

Er zijn maar een paar akkoorden die je hoeft te kennen voor de meeste liedjes.

Als je die akkoorden kent dan kun je:

  • Zelf nummers maken
  • Radioliedjes meespelen
  • Onderdeel worden van een band
  • Jezelf of anderen begeleiden op het keyboard bij het zingen

Ik hoop dat ik je zo voldoende motivatie heb gegeven om met akkoorden keyboard te gaan leren spelen 😉

Mocht je toch nog even een setje nodig hebben, bekijk dan de volgende video even. Hierin worden maar 4(!) verschillende akkoorden gebruikt:

Gebruik deze PDF voor keyboard akkoorden leren spelen

Het is slim om met de keyboard akkoorden te beginnen die het meest gebruikt worden.

Op die manier weet je zeker dat je de kortste weg neemt om goed te leren spelen.

Van die akkoorden heb ik een overzicht in pdf, die kun je gewoon gratis gebruiken. Je kunt dit overzicht hier downloaden.

Om dit pdf bestand te kunnen openen heb je wel Adobe Acrobat Reader nodig.

De vele mogelijkheden van keyboard akkoorden

Als je met de akkoorden keyboard leert spelen uit het overzicht, ben je nog niet uitgeoefend.

Ik kan me namelijk voorstellen dat je je afvraagt of dit echt alles is en of het echt zo makkelijk is.

Ja, het is makkelijk en hier kun je al heel veel liedjes mee spelen.

En ja, er is nog meer om nog beter te worden in keyboard spelen.

Je kunt namelijk variaties aanbrengen in de keyboard akkoorden. Ik zal iedere variatie even kort met je doornemen, want ik wil graag dat je je eerst focust op de akkoorden zelf. Je moet niet te hard van stapel lopen 😉

Verschillend aantal noten van een keyboard akkoord

Als je gaat variëren met het aantal noten van een akkoord, dan kun je compleet andere klanken tevoorschijn toveren.

Je hebt akkoorden die een drieklank worden genoemd en akkoorden die een vierklank worden genoemd. De eerstgenoemde heeft 3 noten en de tweede 4 noten. Simpel.

Verder heb je nog de mogelijkheid om 2 noten tegelijk aan te slaan, maar dit is officieel geen akkoord (ook geen tweeklank, die bestaat niet in de akkoorden wereld).

Keyboard akkoorden op verschillende manieren aanslaan

Om nog meer variatie in de akkoorden aan te brengen kun je de toetsen van een akkoord in plaats van tegelijk, allemaal na elkaar aanslaan.

Dit heet een ‘gebroken akkoord’ en klinkt direct heel anders dan een standaard akkoord.

Deze variatie is zowel voor drieklanken als voor vierklanken te gebruiken.

Probeer het maar eens uit als je de akkoorden eenmaal in de vingers hebt.

Het is wel even een graadje moeilijker dan de toetsen van de akkoorden allemaal in één keer aan te slaan.

Omkeringen gebruiken in de akkoorden

keyboard podiumTot slot kun je ook nog omkeringen gebruiken als je met akkoorden keyboard gaat spelen.

Dit wil zeggen dat je de noten van een akkoord omdraait.

Een akkoord krijgt daardoor ineens een hele andere klank, maar doordat de klanken wel goed bij elkaar passen, klinkt het alsnog heel goed.

Een omkering kun je ook gebruiken om je pianospel makkelijker mee te maken.

Soms moet je namelijk je vingers in hele moeilijk bochten wringen om van het ene naar het andere akkoord te gaan.

Door op een gegeven moment een omkering te gebruiken wordt het overstappen op het volgende akkoord een stuk makkelijker omdat je vingers toch al in de buurt zijn.

Het is aan jou op welk moment je wel of geen omkering gebruikt, dus je kunt eindeloos variëren.

Supersnel met akkoorden keyboard leren spelen

Mocht je helemaal enthousiast zijn geworden over keyboard akkoorden leren spelen, dan heb ik wat leuks voor je.

Er is namelijk een manier om heel erg snel de akkoorden onder de knie te krijgen.

Je moet hiervoor wel wat hulp in je leven toestaan 😉

Eigenlijk is zelf aanrommelen het zelfde als zelf leren auto rijden.

Op den duur kom je er achter dat je het met rijlessen veel sneller leert, plus dat je de dingen die jezelf (verkeerd) hebt aangeleerd eerst weer moet afleren.

Ofwel, het kost gewoon veel meer tijd en moeite als je eerst zelf gaat aanrommelen.

Ik heb het over de online piano cursus van René Knops waarmee je ook heel goed keyboard kunt leren spelen.

Deze cursus is gebaseerd op de akkoorden waar ik het met je over heb gehad.

Neem even een kijkje of het wat voor je is, ik kan de cursus echt van harte aanbevelen. Ik weet zeker dat het je keyboardskills een enorme boost gaan geven!

Ja, Ik wil direct beginnen met akkoorden!