Zo kun je met akkoorden piano leren spelen

Met akkoorden piano leren spelen is het slimste wat je kan doen als je net begint op de piano.

Als je eenmaal een paar akkoorden kent, kun je namelijk al vele liedjes op eigen houtje spelen. En zonder dat je op ieder stuk moet oefenen totdat je een ons weegt.

Dit is een groot voordeel als je het vergelijkt met het aanleren van bladmuziek.

Met akkoorden piano leren spelen doe je omdat je bijvoorbeeld graag jazz, funk, pop of klassiek wilt kunnen spelen. Het is voor echt elk genre in te zetten.

En of je nou met één of met twee handen wilt leren spelen, of jezelf of iemand anders wilt begeleiden bij het zingen, het kan allemaal.

Ontdek in dit artikel hoe akkoorden werken en hoe je ze zo snel mogelijk onder de knie kan krijgen.

akkoorden piano leren

Hoe akkoorden werken

Als je een akkoord aanslaat op de piano dan laat je drie verschillende klanken horen door drie verschillende toetsen in te drukken.

Overigens zijn dit wel vaste setjes van 3 of meer toetsen, wil je van een akkoord spreken.

Het wil dus niet zeggen dat als je drie willekeurige toetsen tegelijk aanslaat, je een akkoord hebt laten horen.

De setjes toetsen die samen een akkoord vormen, zijn bij elkaar gezocht omdat ze zo mooi klinken samen.

Daar komt bij dat ieder akkoord zijn eigen benaming heeft. De namen van de akkoorden zijn vernoemd naar de bastoon die in ieder akkoord aanwezig is.

Om een voorbeeld te noemen: Een C-akkoord heet zo omdat de bastoon een C is. Wel zo makkelijk toch?

Met 2 soorten akkoorden piano leren spelen

Je hebt de zogenaamde mineur en majeur akkoorden.

Iedereen kan met deze akkoorden piano leren spelen, meer heb je in principe niet nodig.

Een mineur akkoord is te herkennen aan de meer droevige klank en een majeur akkoord aan de juist wat vrolijkere klanken.

  • Als je een majeur akkoord aanslaat, dan zitten er tussen de twee eerste noten drie tonen. Dit wordt ook wel een grote terts genoemd.
  • Bij een mineur akkoord zit tussen de eerste twee noten een kleine terts.

Manieren om een akkoord te spelen

Als je alle toetsen van een akkoord op het zelfde moment aanslaat, dan speel je wat een ‘blokakkoord’ heet. Sla je de toetsen één voor één aan, dan wordt dit een ‘gebroken akkoord’ genoemd.

Er zijn instrumenten die enkel een gebroken akkoord kunnen laten horen. Ander muziekinstrumenten kunnen beide.

Hierbij kun je denken aan een gitaar, de piano natuurlijk maar ook een keyboard en een harp.

Waarom met akkoorden piano leren spelen?

Stel dat je met jezelf of met iemand anders wilt mee kunnen spelen terwijl jij of de ander aan het zingen is.

Als je dit zou doen met een paar losse tonen, dan zou dit niet echt mooi klinken. Dan ben je meer een klein kind die zomaar wat toetsen aanslaat…

Als je een akkoord aanslaat dan hoor je verschillende klanken die heel goed bij elkaar klinken. Samen maken ze een klank die direct een goed geluid afgeeft.

Als je een liedje speelt met behulp van akkoorden lijkt het ineens veel professioneler.

Alle mogelijkheden op een rij

Daarnaast zijn verschillende akkoorden ook goed naast elkaar te bespelen. En je kunt met de ene hand akkoorden spelen en met de andere hand een melodie aanslaan. Dat maakt dat je oneindig veel variaties kan maken.

Ik zal het even allemaal voor je op een rijtje zetten:

  • Akkoorden laten je liedje ‘professioneel’ klinken
  • Er zijn verschillende akkoorden
  • Je kunt akkoorden ook combineren met melodieën
  • Ieder akkoord is ook nog weer als een omkering te spelen

Met akkoorden piano leren spelen zorgt er dus voor dat je erg veel verschillende mogelijkheden krijgt om mooie muziek te maken.

En het leuke is dat het aanleren van akkoorden helemaal niet moeilijk is. Je kunt er in korte tijd al je eerste liedje mee spelen, zie ook de video.

Video over hoe je snel akkoorden kan leren spelen

Als je direct wilt beginnen met akkoorden piano leren spelen dan moet je de volgende video even bekijken. Het is een makkelijke en goede methode waar je direct mee kan starten:

Direct beginnen met akkoorden piano leren spelen

Als je niet kan wachten om te starten met het leren van de akkoorden, dan is het handig om te beginnen met de akkoorden die het meest gebruikt worden.

Er zijn namelijk een aantal akkoorden die erg goed bij elkaar klinken en daarom vaak gebruikt worden in nummers.

Deze akkoorden bestaan allemaal uit drie toetsen.

Als je deze onder de knie hebt kun je in een later stadium als je wat verder gevorderd bent, ook starten met de akkoorden van 4 of zelfs 5 toetsen tegelijk.

Overigens kom je hier ook achter als je deze gratis pianolessen gaat volgen.

Iedere dag even oefenen

Je kunt met akkoorden piano leren spelen door één keer in de week urenlang te oefenen op de piano.

Veel beter en ook effectiever is het om iedere dag even een kwartiertje of half uurtje er voor uit te trekken. Als je dan iedere dag de akkoorden oefent, kun je ze in no time spelen.

Het werkt erg goed als je ze voor jezelf op een papier uittekent of uitprint en vóór je houdt op de piano tijdens het oefenen.

Een andere manier om de akkoorden vlekkeloos te leren spelen is ze achter elkaar te plakken en aan één stuk door te spelen. En als je dat kan moet je ze ook eens door elkaar zetten en in een andere volgorde achter elkaar aan spelen.

Blind leren spelen

Met akkoorden piano leren spelen doe je het beste als je ze ook kan aanslaan zonder naar de toetsen te kijken.

Dit zal niet meevallen als je nog niet zo lang aan het oefenen bent, maar naarmate je langer oefent zal ook dit makkelijker worden. In het begin zal je nogal eens een keer de verkeerde toets aanslaan.

Het doel van ‘blind spelen’ is dat je vingers leren herkennen hoe ver ze uit elkaar moeten staan om een akkoord aan te slaan.

Blind spelen maakt dat je de akkoorden op den duur als vanzelf kan spelen en ze ook makkelijker na elkaar kunt spelen zonder fouten te maken. Snellere liedjes worden daardoor een eitje.

Leer akkoorden herkennen

Een andere manier om blind spelen te stimuleren is te leren herkennen hoe een akkoord klinkt.

Als je dat eenmaal in je hoofd hebt zitten kun je makkelijker wat je op papier ziet staan overbrengen met je vingers op de piano. Daarnaast is dit erg makkelijk als je zelf je eigenliedjes wilt gaan schrijven.

Ja, ook het eigenhandig componeren komt dan binnen handbereik. Dat is toch fantastisch?!

Voor als je wel wat hulp kan gebruiken

Met al deze tips kan je in plaats van met bladmuziek, met akkoorden piano leren spelen.

Het is een methode die veel makkelijker, leuker én sneller is.

Toch kan ik me voorstellen dat enige hulp welkom kan zijn. Al was het maar om de eenvoudige reden dat je geen zin hebt om alles zelf uit te zoeken hoe het werkt. Of om te ontdekken wat in jou situatie de beste methode is om het aan te leren.

In die gevallen is het slim om pianoles te nemen.

Dat kan bij een muziekschool in de buurt, maar ook online. Dit laatste bespaard je niet alleen (veel) geld, maar ook kun je de lessen helemaal in je eigen tempo volgen.

Ik heb hieronder een vergelijk gemaakt van de twee beste online pianocursussen die je op dit moment kunt vinden, misschien is het wel wat voor je.

Pianoles van René
René Knops

Tijdelijk: € 149,-

30 lessen (PDF)
30+ instructie video's
E-mail begeleiding
10 Bonus lessen
70 Naspeel video's
Levenslang toegankelijk
Eenmalige investering OF termijnen
30 dagen niet-goed-geld-terug
Cursus Piano Spelen
Elize vd Berg

Tijdelijk: € 49,-

20 lessen (PDF)
20 instructie video's
E-mail begeleiding
Exclusieve leden omgeving
Besloten Facebook groep
Levenslang toegankelijk
Eenmalige investering
14 dagen niet-goed-geld-terug