Is Alfred’s piano methode echt zo goed? Een review van de lesboeken

Alfred's piano methodeTijdens het zoeken naar een goed piano lesboek komt Alfred’s piano methode steeds naar boven.

Omdat ik mij afvroeg of dit nou echt zo’n goed boek – of beter boekenreeks – is, ben ik me er in gaan verdiepen.

Aan de hand daarvan heb ik deze review geschreven over deze boeken die oorspronkelijk in het engels zijn geschreven.

Gelukkig zijn er ook Nederlandstalige uitvoeringen beschikbaar.

Dat maakt het voor veel mensen een stuk makkelijker.

Eén van de conclusies die ik hebt getrokken is dat áls je al met een boek piano wil leren spelen, dan is deze reeks zeker een aanrader.

Ik zal je aan het eind van het artikel ook nog een alternatief geven, lees dus snel verder.

Wat Alfred’s piano methode precies inhoud

Alfred’s piano methode is een manier om piano te leren spelen vanuit boeken.

Eigenlijk zijn de boeken geschreven met de gedachte dat ze als ondersteuning van een pianodocent moesten dienen.

Toen ik dat ontdekte, kwam bij mij nóg meer de gedachte dat zelf piano leren spelen vanuit een boek niet de meest makkelijke, snelste en meest logische manier is om het te leren.

Ik schreef hier namelijk al eerder een artikel over: 4 Redenen waarom een pianoboek voor beginners NIET geschikt is.

Als je door de verschillende boeken heen bladert, dan valt op hoe begrijpelijk alles beschreven is.

De pianoboeken bestaan uit meer dan 100 pagina’s, wat dat betreft krijg je wel waar voor je geld.

piano spelen handen

Makers van de lesboeken

Ik heb het dan over de boeken die in Nederland te verkrijgen zijn.

Als je namelijk naar de website van Alfred’s piano methode gaat, dan zie je dat ze (Alfred Music) onder Piano mehoden nog veel meer boeken aanbieden. Wel 248 in totaal!

Daarnaast leren ze ook mensen andere instrumenten bespelen met hun boeken:

  • Piano
  • Gitaar
  • Drum
  • Viool
  • Zingen
  • Accordeon
  • Banjo
  • Harp
  • Etc.

Alfred Music is dus een heel uitgebreide uitgever van alles wat met muziek te maken heeft. Het is gevestigd in de Verenigde Staten, Californië.

Hoe de methode werkt

In de eerste twee delen van de lesboeken ‘Alfred’s piano methode voor volwassen beginners’ wordt het pianospelen aangeleerd door middel van akkoorden.

Zelf ben ik hier een groot fan van omdat je op deze manier veel sneller leert spelen dan wanneer je eerst noten gaat leren lezen.

Je staat als het ware direct met de voeten in de klei.

In de praktijk betekend dit dat je minimale theorie hoeft te weten om direct op de piano te gaan oefenen met de juiste vingerzetting voor de akkoorden.

Bij het aanleren van de methode mét notenleer, dan zul je eerst veel tijd en energie moeten steken in de theorie die daar achter steekt.

En geloof me, er zijn heel wat cursisten die op die manier van het piano-virus af zijn geholpen.

Snel complete liedjes spelen

kind op pianoEr is nog een groot voordeel van Alfred’s piano methode en de aanpak met akkoorden.

Je kunt namelijk veel sneller complete liedjes leren spelen.

Bij het oefenen met noten moet je steeds maar weer alle noten goed in je hoofd prenten. Daar gaat niet alleen veel meer tijd in zitten, het is ook nog eens demotiverend en het maakt de kans des te groter dat je gaat afhaken.

Een akkoord is een aanslag van 3 of meer toetsen tegelijk. Hierdoor klinkt iedere aanslag gelijk een stuk mooier dan een aanslag van slechts één toets.

Ieder akkoord is zó samengesteld dat de tonen van de verschillende toetsen mooi bij elkaar klinken.

Meer motivatie

Als je vervolgens eenmaal een paar akkoorden kan spelen, en die met elkaar varieert, klinkt het direct best wel professioneel.

Dat geeft natuurlijk veel meer motivatie dan wanneer je telkens weer andere toonladders achter elkaar moet oefenen.

Daar komt nog eens bij dat veel verschillende liedjes dezelfde basis-akkoorden hebben.

Je hoeft dus bij ieder nieuw liedje wat je gaat instuderen veel minder te leren dan wanneer je het compléte liedje opnieuw zou moeten instuderen.

Twee verschillende soorten van Alfred’s piano methode

Alfred’s piano methode is er in Nederland in twee verschillende soorten:

  1. Alfred’s piano methode voor volwassen beginners (oorspronkelijk: Alfred’s Basic Adult Piano Course)
  2. Alfred’s Basic Piano Library

Van sommige boeken van beide cursussen zijn er Nederlandse vertalingen, helaas niet van allemaal.

Ik zal ze beide even met je doornemen.

Alfred's piano methode lesboek 2

1. Alfred’s piano methode voor volwassen beginners (1 t/m 3)

Dit is de methode waarin je aan de slag gaat met akkoorden (Volgens mij de beste manier voor beginners).

Dit is ook de methode die in Nederland het meest wordt gebruikt van deze twee soorten cursusboeken.

Er zijn verschillende lesboeken die elkaar opvolgen.

Ik zal ze hieronder noemen en ook direct laten weten of er een Nederlandse versie van is:

  • Alfred’s Piano Methode voor volwassen beginners, Lesboek 1 (nl) Boek bekijken >>
  • Alfred’s Piano-Methode voor volwassen beginners, Lesboek 1 + CD (nl) Boek bekijken >>
  • Alfred’s Piano-Methode voor volwassen beginners, Lesboek 2 (nl) Boek bekijken >>
  • Alfred’s Basic Adult Piano Course Lesson Book, Level 3 Boek bekijken >>

Alleen lesboek 1 is in het Nederlands te verkrijgen met een cd.

Op die cd kun je precies horen hoe de stukken die je in het lesboek leert spelen zouden moeten klinken. Een leuke en leerzame aanvulling dus op het lesboek.

Bij het tweede deel zit bij de Nederlandstalige uitvoering geen cd.

Als je die cd wel zou willen zou je de engelstalige uitvoering van lesboek 2 moeten nemen, maar die is weer moeilijk te krijgen.

2. Alfred’s Basic Piano Library (1 t/m 3)

Bij de lesboeken van Alfred’s Basic Piano Library leer je wél op basis van noten spelen.

Wat mij betreft zou ik dit alleen aanraden als opfris cursus of als ondersteuning naast een pianodocent.

Maar dan nog is piano leren spelen voor beginners veel leuker en makkelijker op basis van akkoorden in plaats van noten.

Het is natuurlijk helemaal aan jezelf welk pad je inslaat.

Dit zijn de lesboeken die in Nederland te verkrijgen zijn van Alfred’s Basic Piano Library als Nederlandse editie:

Misschien leuk om te zien hoe deze boeken in elkaar steken en wat je er mee kan leren in deze video’s.

De eerste video gaat over Alfred’s Basic Piano Library Lesboek Niveau 1A:

De tweede video gaat over Alfred’s Basic Piano Library Lesboek Niveau 1B:

Alternatief voor Alfred’s piano methode

Ik heb je nu een goed inzicht gegeven in wat de boeken van Alfred’s piano methode voor je kunnen betekenen – en ook wat niet.

Maar ik wil deze gelegenheid ook direct aangrijpen om je hiervoor een alternatief te bieden die volgens mij veel beter werkt.

Als je met een pianoboek piano wilt leren spelen, dan kan het zomaar zijn dat je het liefst op eigen houtje aan de slag gaat.

Of dat je geld wilt besparen en niet een rib uit je lijf wilt afstaan aan een pianodocent.

De beste middenweg

piano pro reviewEen goede middenweg hierin is de online pianocursus van PianoPro.

Hiermee kun je op eigen houtje aan de slag, maar heb je wel een stok achter de deur en een vraagbaak voor als je vastloopt.

Je leert spelen op basis van akkoorden, maar er is ook de optie om noten te leren spelen.

Als ik zou moeten kiezen tussen een pianoboek en deze cursus, dan zou ik echt 10 keer voor de cursus gaan.

Het is gewoon een hele goede investering voor de toekomst waar je nog veel plezier aan gaat beleven.

Online Pianolessen Bekijken