Een review van de Yamaha Montage 8 synthesizer – De aankoop waard?

Voor een beginnende pianist is het belangrijk dat hij/zij de juiste apparatuur heeft. Met de juiste apparatuur heb je eigenlijk geen beperkingen meer. Je kunt naar hartenlust oefenen en zodoende je kwaliteiten verbeteren. Maar, wat is nou de juiste apparatuur? Dat is onder andere afhankelijk van jouw wensen. Gaat je voorkeur bijvoorbeeld uit naar een piano? Of heb je liever een keyboard? Of ben je specifiek op zoek naar een synthesizer?

In de basis lijken een keyboard en synthesizer nogal op elkaar. Bij een keyboard heb je kant en klare klanken tot je beschikking, terwijl het bij een synthesizer draait om het maken van de eigen klanken. Bovendien kan je bij een synthesizer zelf alle klanken aanpassen. Met een dergelijk toetsinstrument heb je dus volledige zeggenschap over de uitkomst van de klanken. 

Maar, wat is dan een goede synthesizer? Voldoet de Yamaha Montage 8 aan alle verwachtingen? Over het algemeen kunnen we stellen dat Yamaha vak apparatuur levert. Apparatuur van de hoogste kwaliteit en bovendien apparatuur waar je lang van kunt genieten. Geldt dat ook voor de Yamaha Montage 8? Is deze synthesizer de aankoop waard? Wij zijn op onderzoek gegaan en hebben onderstaande Yamaha Montage 8 review voor jou geschreven!

Yamaha Montage 8 review

In deze Yamaha Montage 8 review ontdek je of deze synthesizer voor jou geschikt is

Wat krijg je als je de Yamaha Montage 8 koopt?

Stel nou dat je besluit om deze synthesizer van Yamaha aan te schaffen. Welke accessoires krijg je dan standaard meegeleverd? Je krijgt uiteraard de synthesizer meegeleverd inclusief een handleiding. In deze handleiding staat het nodige uitgelegd over deze synthesizer, maar we komen later graag nog even terug op deze handleiding. 

Ook krijg je een stroomkabel meegeleverd en krijg je de mogelijkheid tot het downloaden van Cubase. Dit is software voor digitale MIDI- en audio editing.

Alle functies van de Yamaha Montage 8 synthesizer

Op welke punten scoort de Yamaha Montage 8 nou écht goed? Een van die punten is de veelzijdigheid. Deze veelzijdigheid is onder andere terug te zien in de hoeveelheid functies die standaard op deze synthesizer aanwezig zijn. In onderstaande lijst kan je een groot deel van deze functies terug vinden:

  • Balanced Hammer Effect keyboard
  • 88 gewogen toetsen
  • Initial touch én aftertouch
  • 7” kleur Breed-VGA touchscreen
  • Performance Mode 
  • 1,920 Preset Performances
  • 640 User Performances
  • 5,120 Library Performances 
  • Live Set Mode voor de organisatie van geluiden voor setlists of thematisch
  • Masterkeyboard functions 
  • 8 LED-encoders
  • 8 faders
  • FM-X-engine
  • Advanced Wave Memory 2

De belangrijkste functies verder uitgelegd

Bovenstaande lijst is absoluut indrukwekkend om te zien. Maar, wat zijn nou de belangrijkste functies van deze synthesizer? En op welke punten blinkt de Yamaha Montage 8 echt uit? 

Een van die punten is de mogelijkheden die deze synthesizer met zich mee brengt voor een producer. Dankzij het FM-X-Engine systeem is het namelijk mogelijk om ongelooflijk veel klanken na te bootsen. Deze klanken variëren van gave EDM-sounds tot aan de typische klanken uit de jaren 80. Door deze verscheidenheid aan klanken heeft een producer vrij baan. Je kunt volledig zelf bepalen welke klanken je wilt horen. Bovendien heeft de Yamaha Montage 8 bij 2 GB aan eigen geheugen voor eigen samples. Deze functie wordt aangeduid met de term Advanced Wave Memory 2.

Ook willen we graag de 88 gewogen toetsen bespreken. Deze toetsen zorgen voor een vrij bizar gezicht; het is namelijk een behoorlijk immense synthesizer. Ondertussen zorgt deze immense synthesizer wel voor een gemakkelijke bediening. Dat is onder andere te danken aan het kleurendisplay. Dit kleurendisplay kan je gemakkelijk met je handen bedienen (touchscreen) en biedt een simpele doch doeltreffende bediening voor de synthesizer. 

Tot slot willen we nog benoemen dat deze synthesizer een ongelooflijke hoeveelheid aan aansluitingen heeft. De volgende aansluitingen bevinden zich op/in de synthesizer:

  • USB (stick)
  • USB-MIDI
  • MIDI in/out/thru
  • Vetcontroller 1/2
  • Voetschakelaar toewijsbaar/sustain
  • Outputs 6.3 mm gebalanceerd
  • Toewijsbare outputs: 6.3 mm gebalanceerd
  • Hoofdtelefoon 6.3 mm
  • A/D inputs: 6.3 mm

Wat minder goed is aan de Yamaha Montage 8

Hoe zit het dan met de nadelen? Hebben wij in deze Yamaha Montage 8 review ook nog enkele nadelen te benoemen? Ja, zeker. Dat vinden we eigenlijk bijzonder spijtig gezien het prijskaartje. Dat is dan ook één van de eerste nadelen die we aan willen stippen. Voor deze synthesizer betaal je namelijk een bedrag van ongeveer € 3600. De vraag is dan ook of dit een geschikte synthesizer voor een beginnende pianist is. Is elke beginnende pianist in staat om een dergelijk bedrag neer te tellen voor een synthesizer? Is dit toetsinstrument wellicht iets te overdone voor een beginnende pianist? In onze ogen is deze synthesizer met name geschikt voor de ervaren muzikant en/of producent. Voor een beginnende pianist zijn er andere instrumenten die meer geschikt zijn.

Daarnaast hebben we ook zo onze bedenkingen over de handleiding. De Yamaha Montage 8 is een behoorlijk uitgebreide synthesizer. Toch is de handleiding ongelooflijk beperkt. Lang niet alle functies worden toegelicht, terwijl de toelichting bij andere functies erg summier is. Over bijvoorbeeld het aanpakken van de performances wordt geen woord gerept. Een gemiste kans, zeker met het bovengenoemde prijskaartje in ons achterhoofd.

Ook valt her en der over het uiterlijk van de Yamaha Montage 8 commentaar te lezen. Voor een dergelijk bedrag mag je een volledig afgewerkte synthesizer verwachten. Helaas is de MDF-bodemplaat niet in dezelfde kleur gemaakt als de rest van de synthesizer. Een gemiste kans, zeker omdat het op deze manier ietwat goedkoop oogt.

Lees hier ervaringen van andere gebruikers op Bax-shop.nl >>

De accessoires die je aan de Yamaha Montage 8 kan toevoegen

Zoals we al zeiden, is de synthesizer met name geschikt voor de ervaren muzikant. Een ervaren muzikant heeft over het algemeen ook behoefte aan meerdere accessoires. Welke accessoires kan je zoal aan de Yamaha Montage 8 toevoegen?

Onderstel

Een van die accessoires is een zogeheten LG-800 stand. Dit is een onderstel waar je de synthesizer veilig op neer kunt zetten. Hierdoor staat de synthesizer veilig, aangezien de ondergrond zeer stabiel is. Ook heeft dit onderstel een prettige hoogte, waardoor je altijd een geschikte zithouding aan kunt nemen.

​Bekijk hier bijpassende onderstel op Bax-shop.nl >>

Soft case (draagtas)

Ook is het mogelijk om een soft case aan te schaffen. Deze speciale Yamaha SCMONTAGE8 Soft case is specifiek op maat gemaakt voor de Yamaha Montage 8. Met deze soft case is het mogelijk om de synthesizer te beschermen, bijvoorbeeld als je op reis gaat. De case heeft de beschikking over ingebouwde wieltjes en zorgt voor een veilig transport.

Bekijk hier bijpassende soft case op Bax-shop.nl >>

Yamaha Montage 8 kopen

De Montage 8 is een dijk van een apparaat met ongelofelijk veel mogelijkheden

Waar je de Montage 8 het beste kan kopen

Heb je naar aanleiding van deze review interesse in de Yamaha Montage 8 gekregen? Dat kunnen wij ons goed voorstellen! Maar, waar kan je dan het beste deze synthesizer aanschaffen? Wij willen graag de Bax-shop aanraden. Bij deze (online) winkel heb je allereerst twee mogelijkheden: in één van de filialen aanschaffen of via de online winkel. In beide gevallen ben je verzekerd van een prima afhandeling en behoorlijk veel kennis. De Bax-shop is een meester op het gebied van muziekinstrumenten en heeft daardoor en hoop ervaring. Mocht er onverhoopt iets met jouw Yamaha Montage 8 aan de hand, lost het team van de Bax-shop dit uiterst professioneel op.

De Yamaha Montage 8 prijs en uitvoeringen

Zijn er nog meerdere uitvoeringen van de Yamaha Montage 8? Of is deze synthesizer alleen in het zwart verkrijgbaar? Nee, je kunt er ook voor kiezen om deze synthesizer in het wit aan te schaffen. In dat geval is de productnaam ‘Yamaha Montage 8 White synthesizer wit’. De aanschafwaarde van de witte variant is overigens iets hoger dan de zwarte variant:

  • Zwart:         € 3565
  • Wit:            € 3999

Bovengenoemde prijzen zijn de prijzen van de Bax-shop. Wij raden je van harte aan om deze synthesizer bij die (online) winkel aan te schaffen.

Conclusie van deze Yamaha Montage 8 review

Is de Yamaha Montage 8 echt zo goed als dat de prijs doet vermoeden? Ja, zeker. Toch is deze synthesizer niet voor een ieder geschikt. Voor een beginnende pianist is deze synthesizer simpelweg te veel van het goede. Voor een ervaren muzikant en/of producer biedt de Yamaha Montage 8 echter ongelooflijk veel mogelijkheden. Met name de ongekende variatie van klanken is voor ervaren muzikanten een lust voor het oog.

Daarnaast is het wel goed om te beseffen dat deze synthesizer een behoorlijk prijskaartje heeft. Wel durven we te stellen dat Yamaha absoluut puik werk geleverd heeft. De synthesizer ziet er stijlvol uit, heeft een ongelooflijk geluid en heeft bovendien een gigantische hoeveelheid aan klanken. Als je zelf de klanken wilt maken en aan wilt passen, is een synthesizer een goede optie. Wat dat betreft is de Yamaha Montage 8 zeker een goede optie.