Piano akkoorden leren? Gebruik deze 10 tips en begin direct

Piano akkoorden leren is niet moeilijk als je eenmaal weet hoe het werkt.

Dat klinkt misschien flauw, maar het betekend simpelweg dat je je er in moet verdiepen en er mee aan de slag moet gaan.

In dit artikel ga ik dieper in op piano akkoorden leren door te kijken naar welke akkoorden er zijn en hoe je ieder akkoord speelt.

Het is echt een voordeel als je eenmaal akkoorden kan spelen.

Je hoeft je dan niet blind te staren op toonladders of oubollige liedjes, maar je kunt direct beginnen met het echte werk; muziek maken.

Als je piano akkoorden leren gaat, dan leer je piano spelen zoals het zou moeten zijn:

Met veel plezier en verslavend!

Je kunt dan moderne liedjes spelen, waardoor je er de moed in houd en niet stopt met oefenen.

piano akkoorden leren

10 tips om direct te starten met piano akkoorden leren

Eigenlijk is piano akkoorden leren het eerste wat je zou moeten doen als je net begint met piano spelen.

Omdat er veel mensen zijn die hier niet mee beginnen, wil ik er alles aan doen om piano akkoorden leren zo makkelijk mogelijk te maken.

Daarom deel ik hieronder tips met je waarmee je direct kan starten om de piano akkoorden onder de knie te krijgen.

Het helpt om te begrijpen wat piano akkoorden zijn, daarom geef ik ook wat achtergrond uitleg.

Mocht je achtergrondinformatie minder interessant vinden, sla die tips dan lekker over, maar als je echt piano wilt leren spelen is het goed om te weten waarom je de dingen doet.

Laten we snel van start gaan!

In korte tijd piano leren spelen met akkoorden? Bekijk dan deze online piano cursus >>

Piano akkoorden leren tip 1: Zo maken je liedjes direct impact

Net als bij bijvoorbeeld gitaarspelen zijn het de akkoorden die een liedje op de piano de meeste kracht geven.

De akkoorden zorgen er voor dat de liedjes ook echt wat klinken. En het leuke is dat als je nog maar 4 akkoorden kan spelen, je al complete liedjes voort kan brengen.

Je hebt dan in no-time de mensen in je omgeving versteld staan van wat je al kan, het klinkt direct heel wat.

Het geheim

Dat komt omdat piano akkoorden een aanslag is van meerdere toetsen tegelijk. Dit zijn noten die goed bij elkaar klinken, als het ware vormen ze één mooie warme klank.

Het geheim hierachter is dat de noten van een een akkoord een bepaalde afstand van elkaar hebben. Als je weet wat die afstand moet zijn, kun je mooie variaties maken.

Het is niet zo dat je de akkoorden zomaar even onder de knie hebt, je moet er wel voor oefenen.

Vooral de verschillende akkoorden achter elkaar spelen kost oefening.

Met piano akkoorden leren besteed je je tijd erg efficiënt, want als je ze eenmaal kan spelen kun je ze overal voor gebruiken 😉

Piano akkoorden leren tip 2: Stop met melodieën leren

Een liedje bestaat altijd uit een specifieke melodie. Die melodie is herkenbaar, maar dus ook voor ieder liedje weer anders.

Als je je gaat focussen op de melodieën van een liedje, dan ben je lang bezig met oefenen en ken je alleen nog maar dat specifieke liedje.

Met akkoorden is het anders. Je kunt dezelfde akkoorden leren voor verschillende liedjes.

Focus!

Focus dus op akkoorden, dan kun je in korte tijd verschillende liedjes spelen en weet je zeker dat het leuk blijft om te oefenen.

Dit is er allemaal mogelijk als je eenmaal een paar akkoorden kent:

  • Met nummers op de radio meespelen
  • In een band meespelen
  • Zingen terwijl je jezelf begeleid op de piano
  • Zelf muziek componeren

Cool toch?

Als je me niet geloofd dan is hierbij een erg bekend optreden waarin alleen maar akkoorden worden aangeslagen, maar wat echt fantastisch klinkt.

Geloof het of niet, alles wordt gespeeld met slechts 4 akkoorden. De melodie maken ze zelf. Luister en geniet:

Piano akkoorden leren tip 3: Gebruik de juiste hulpmiddelen (pdf)

Net als bij leren autorijden is het bij piano akkoorden leren zo, dat je met de juiste instructies veel sneller leert.

Ook leer je het dan direct op de juiste manier.

Dat is precies de reden waarom het wordt afgeraden om eerst zelf te oefenen om je rijbewijs te halen. Je leert je dan dingen aan die je later weer moet afleren omdat het geen goede gewoonten zijn om veilig auto te rijden.

Vaak kost dit meer inspanning en moeite dan waneer je het in één keer goed had aangeleerd.

Met piano akkoorden leren werkt het net zo.

Gebruik daarom dit overzicht van de meest voorkomende akkoorden (pdf) eens, het wordt er wellicht een stuk duidelijker en makkelijker van.

Echt goed leren rijden

Natuurlijk is dit nog steeds een beetje leren rijden zonder een echt goede rij-instructeur.

Mocht je daar wel aan toe zijn dan zou je eens naar deze lessen kunnen kijken. Dan weet je zeker dat je goed aan de slag gaat met piano akkoorden leren.

In korte tijd piano leren spelen met akkoorden? Bekijk dan deze online piano cursus >>

Piano akkoorden leren tip 4: Maak gebruik van variaties

Misschien krijg je het idee dat akkoorden zo simpel zijn dat ze saai worden. Dat piano akkoorden leren iets voor watjes is die niet van doorzetten weten.

Dan heb ik nieuws voor je, hou je schrap, want ook met piano akkoorden kun je nog vele variaties maken.

Mocht je de meest voorkomende akkoorden uit de hierboven genoemde pdf onder de knie hebben, dan is er nog veel meer te ontdekken in akkoordenland.

Hoewel je met de pdf al een hele goede basis hebt om veel leuke liedjes te kunnen spelen, kun je het leren van piano akkoorden nog veel verder uitbreiden.

Piano akkoorden leren tip 5: Varieer met aantal noten

Ten eerste kun je variëren met het aantal noten (of klanken) per akkoord. Zo zijn er akkoorden met 3 en met 4 noten. Die met 3 noten wordt een drieklank genoemd en die met 4 een vierklank.

Daarnaast kun je ook nog twee klanken tegelijk aanslaan, maar dit wordt een interval genoemd, en is dus géén akkoord of tweeklank.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het wel een variatie is op de meest gebruikte akkoorden 😉

Piano akkoorden leren tip 6: Varieer in soorten akkoorden

Zoals je in de pdf van de meest gebruikte akkoorden kunt zien, wordt er een onderscheid gemaakt in mineur en majeur akkoorden.

Deze twee soorten akkoorden kun je goed van elkaar onderscheiden door te luisteren naar de klank die ze hebben. Zo klinkt een mineur akkoord vaak droevig of naargeestig. Een majeur akkoord daarentegen klinkt opgewekt en blij.

Beide soorten akkoorden hebben natuurlijk hun eigen bijdrage in een muziekstuk of liedje. Zo is bijvoorbeeld niet elk liedje bedoelt om vrolijk te klinken.

Piano akkoorden leren tip 7: Varieer in het aanslaan van akkoorden

Wat je ook nog kan doen met akkoorden is de toetsen van een bijvoorbeeld een 4 klank niet allemaal tegelijk aan te slaan, maar om de beurt.

Je krijgt dan een hele leuke variatie op het standaard akkoord.

Dit worden ook wel gebroken akkoorden genoemd, of arpeggio.

privé docent

Piano akkoorden leren tip 8: Varieer ín de akkoorden

Als laatste wil ik je nog meegeven dat je ook kan variëren met de akkoorden zelf. Dit kun je doen door de noten in een akkoord om te draaien.

Dit worden ook wel omkeringen genoemd, en in de popmuziek heten dit conversions.

Je maakt daarmee de basisakkoorden net even anders, waardoor je hele verassende klanken kunt voortbrengen die wel goed bij elkaar passen.

Om maar even een voorbeeld te noemen; Je kunt een drieklank door elkaar gooien door van de oorspronkelijke hoogste toon nu de laagste toon te maken.

Cool toch?

In korte tijd piano leren spelen met akkoorden? Bekijk dan deze online piano cursus >>

Makkelijker overstappen van akkoorden

Nog een laatste ding over omkeringen.

Je kunt ze ook goed gebruiken om makkelijker van het ene naar het andere akkoord over te stappen. Je kunt door omkeringen te gebruiken kiezen voor juist die toesten die dichter bij de toetsen van het volgende akkoord liggen.

Hoef je je vingers niet in een spagaat te werken en klinkt het toch fantastisch.

En je mag helemaal zelf weten waar en wanneer je omkeringen gebruikt.

Doe gewoon wat jij mooi en makkelijk vind. Als je dit eenmaal onder de knie hebt wordt improviseren ook veel makkelijker!

Piano akkoorden leren tip 9: Vind de akkoorden van elk liedje

Mocht je nou een leuk liedje hebben gevonden waarvan je de akkoorden graag na wilt leren spelen, dan is het wel handig om de akkoorden van dat specifieke liedje voor handen te hebben.

Er is een online tooltje waarmee je de akkoorden van elk liedje naar boven kunt halen.

Hier kun je het vinden: http://chordify.net/

Youtube link gebruiken

Het leuke is dat je je eigen liedje in de tool kunt gooien door het te uploaden, maar je kan ook gewoon een link van youtube gebruiken waarin een liedje wordt gespeeld.

De website is zo gemaakt dat het erg gebruiksvriendelijk is, waardoor het zelfs voor de minst handige computeraars te doen is 😉

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker…

Piano akkoorden leren tip 10: Ga niet afwachten

Misschien ben je op dit moment nog enthousiast voor piano akkoorden leren.

Ga niet afwachten en ga wat met dat enthousiasme doen. Hoe langer je wacht om er ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan, hoe groter de kans is dat er nooit wat van komt.

Alleen door actie te ondernemen ga je je dromen om mooie liedjes en muziekstukken te kunnen spelen, of zelfs te kunnen improviseren, waar maken.

Natuurlijk kun je er nu voor kiezen les te nemen bij een muziekschool of een privé pianodocent.

Maar als je weet wat dit kost, namelijk zo’n 1200 euro per jaar voor de muziekschool en privé les nóg meer, dan kijk je wel even verder.

Piano akkoorden leren tegen veel lagere kosten

Zelf ben ik laaiend enthousiast over online piano leren spelen. Dit zijn namelijk een cursussen die bij lange na niet zo duur is als een jaarabonnement bij de muziekschool.

Met online piano cursussen ga je net zo goed piano akkoorden leren, zo niet beter.

Een goede online piano cursus is namelijk zo opgebouwd dat je in korte tijd al complete liedjes op de piano kunt spelen, of naspelen van de radio.

Zo laat je je vrienden en familie in korte tijd versteld staan

Stel je voor dat je je familie of vrienden versteld kunt laten staan van wat je in die korte tijd al kan…

Dat werkt zo enorm motiverend dat je steeds de energie blijft houden om meer te willen leren.

Maar het mooie is dat het niet bij piano akkoorden leren blijft. Je leert namelijk ook noten lezen en bladmuziek spelen.

Bij dit alles kun je onbeperkt vragen stellen aan je eigen piano coach.

Risicoloos proberen

Natuurlijk klinkt dit allemaal fantastisch, maar niet alle online piano cursussen zijn even goed.

Om je een beetje op weg te helpen heb ik de twee beste voor je geselecteerd.

Neem gerust een kijkje en weet dat je geen enkel risico loopt als je besluit om te kijken of het wat voor je is. Je hebt in beide gevallen altijd een bedenktijd van enkele weken.

Pianoles van René
René Knops

Tijdelijk: € 149,-

30 lessen (PDF)
30+ instructie video's
E-mail begeleiding
10 Bonus lessen
70 Naspeel video's
Levenslang toegankelijk
Eenmalige investering OF termijnen
30 dagen niet-goed-geld-terug
Cursus Piano Spelen
Elize vd Berg

Tijdelijk: € 49,-

20 lessen (PDF)
20 instructie video's
E-mail begeleiding
Exclusieve leden omgeving
Besloten Facebook groep
Levenslang toegankelijk
Eenmalige investering
14 dagen niet-goed-geld-terug

Veel succes als je ook piano akkoorden leren gaat en weet dat het een enorme voldoening geeft als je het eenmaal kan 😉

Laat je hieronder in de reacties nog even weten waarom jij zo graag wilt leren spelen?

Vind ik erg leuk!