Alle voor- en nadelen van pianoles zonder noten

Als je het lastig vind om muzieknoten te leren, kun je nu ook pianoles zonder noten volgen.

Voor veel mensen is muzieknoten leren namelijk een grote drempel om op pianoles te gaan.

Je hebt muzieknoten ook niet zomaar onder de knie, daar gaan echt wel wat studie-uren aan vooraf.

Gelukkig is muzieknoten leren helemaal niet nodig om toch goed en mooi piano te kunnen spelen. Hoe pianoles zonder noten werkt, zal in dit artikel worden uitgelegd.

pianoles zonder noten

Waarom notenleer mensen kan afschrikken

Er zijn mensen die al eens op muziekles hebben gezeten en hier een grote aversie tegen hebben ontwikkeld.

Ze moesten namelijk muzieknoten in hun hoofd stampen, oneindig veel toonladders achter elkaar spelen en stukken leren spelen die ze helemaal niet mooi vonden.

Als je iets moet doen wat je niet leuk vind en waar je tegenop gaat zien, dan krijg je daar een negatieve associatie mee.

Gewoon mooie muziek maken

Maar ook als je dit niet hebt hoeven doorstaan, kan notenleer een grote drempel voor je zijn om op pianoles te gaan.

Je wilt namelijk gewoon mooie muziek maken, en niet eerst lange uren besteden aan theoretisch geneuzel.

Als je pianoles zonder noten volgt, dan is deze drempel er niet meer en kan ook jij rustig met deze geweldige manier van muziek maken beginnen.

Overigens wil dit niet zeggen dat je nooit meer mét noten kunt leren spelen, het wordt er zelfs makkelijker van. Misschien dat je uiteindelijk toch nog de stap naar bladmuziek gaat zetten.

Hoe noten je als beginner in de weg zitten

Als je net begint met piano spelen, dan is het al lastig genoeg om te ontdekken waar alle toetsen zitten.

Als je dan ook nog noten moet leren lezen die in een boek beschreven staan als bolletjes en lijntjes, dan wordt het er niet makkelijker op. Want waar moet je nou je ogen houden?

Vergeet daarbij niet de juiste zithouding, de stand van de polsen en de plaats van je handen op het klavier.

Tot slot moet je wel het juiste ritme aanhouden, en dit gaat het makkelijkst als je hardop telt, dus dat komt er ook nog eens bij.

Jongleren met 6 ballen tegelijk is makkelijker om te leren!

Je moet met zo veel zaken tegelijk rekening houden dat je niet meer toekomt aan het genieten van het piano spelen zelf. Terwijl dat toch de essentie is.

Als je dus begint met noten leren lezen, en niet met piano spelen, dan kan dit je enorm in de weg zitten.

Notenleer niet noodzakelijk

Er zijn veel goede pianisten en componisten die niet groot zijn geworden door noten leren lezen, maar doordat zij op hun gehoor speelden. Dit deden zij met improviseren en zo de muziek te maken die zij mooi vonden klinken.

Om er maar eens wat te noemen die op deze manier te werk gingen:

  • Beethoven
  • Mozart
  • Elton John
  • Paul McCartney
  • Jerry Lee Leewis
  • Prokofiev
  • Tchaikovsky

Een muziekstijl waar dit ook sterk in naar voren komt is Jazz. Daar wordt veel geïmproviseerd, ook op de piano.

Waarom zou jij dan geen pianoles zonder noten kunnen krijgen?

Waarom pianoles hetzelfde is als een nieuwe taal

Hoe leer je het snelst een nieuwe taal spreken? Juist, door er naar te luisteren, door er mee in aanraking te komen, door het zelf ook proberen te spreken.

Je gaat je niet eerst verdiepen in de grammatica, of het eerst leren lezen.

Met pianoles is dit het zelfde.

Doof piano spelen

Als je eerst noten leert lezen, om vervolgens de bijbehorende toets aan te slaan, dan heb je wel gedaan wat er in het boekje staat, maar je weet helemaal niet hoe dit klinkt.

Je traint niet je oren om de juiste klanken te horen en die te associëren met de toetsen.

Je traint jezelf om een toets aan te slaan als dit je wordt aangegeven vanuit een boek.

Dat is toch niet logisch?

Muziek maken gaat er om dat je iets produceert wat je mooi vind, niet om precies te kunnen spelen wat er in een boek staat.

Gelukkig is er een goede methode om pianoles zonder noten te kunnen krijgen.

De methode om pianoles zonder noten te volgen

Pianoles zonder noten bestaat simpel gezegd uit het leren van akkoorden.

Een akkoord bestaat meestal uit 3 of 4 toetsen die teglijk worden aangeslagen.

Daarbij speel je de akkoorden met de linkerhand en de melodie met de rechterhand. Je kunt akkoorden opdelen in twee categorieën: Mineur en majeur.

Daarbij zullen de meeste akkoorden die je speelt majeur zijn. Als er een kleine m achter het akkoord staat, dan moet je mineur spelen.

Er is ook een filmpje waarin het leren spelen met behulp van akkoorden wordt uitgelegd, die kun je hier bekijken:

Een paar akkoorden zijn al genoeg

Misschien heb je er wel eens van de volgende uitdrukking gehoord: Hij of zij is echt in een mineurstemming.

Dit betekend dat iemand droevig, neerslachtig is. Bij een mineur akkoord is dit ook zo, dit zijn droevige klanken. Het majeur akkoord daarentegen klinkt juist opgewekt en blij.

Het leuke van met akkoorden spelen is dat je met een paar akkoorden al leuke liedjes kunt (mee)spelen.

Maar je kunt er nog veel meer mee:

  • Zelf nieuwe muziek bedenken
  • In een band piano spelen
  • Jezelf begeleiden bij het zingen
  • Meespelen met nummers die je op de radio hoort

Voorbeeld van akkoordenspel

Er is een optreden van een paar muziekanten die alleen maar met akkoorden spelen om te laten horen hoeveel je er mee kan.

Om precies te zijn spelen ze met 4 verschillende akkoorden. Je kunt het optreden hier bekijken (erg leuk!):

Overigens ben je niet zomaar uitgeleerd als je eenmaal de akkoorden hebt leren spelen. Binnen het piano spelen met akkoorden zijn er ook nog vele variaties mogelijk.

Waarom dit zo ideaal is voor beginners

Pianoles zonder noten maar met akkoorden is juist voor beginners een makkelijke methode om snel te leren spelen, die ook nog eens heel natuurlijk aanvoelt.

Akkoorden zijn namelijk erg een eenvoudig om te volgen, je kijkt naar de tekst en je speelt de akkoorden er bij.

Bij het spelen met akkoorden heb je direct een goede oefening om het juiste ritme aan te leren houden.

Door naar liedjes te gaan luisteren die je graag mee wilt kunnen spelen of na wilt kunnen spelen, leer je ook herkennen waar de akkoorden zitten.

Zo kan je er steeds handiger in worden op een hele plezierige en speelse manier. Je leert de structuur van liedjes herkennen en traint jezelf in de kennis van de akkoorden.

Veel gebruikte oefening

Als je met akkoorden gaat leren spelen, dan is pianobegleiding een hele goede oefening hierbij. Je gaat dan meespelen met bekende liedjes of jezelf begeleiden bij het zingen.

Dit geeft natuurlijk een extra dynamiek aan het oefenen, wat je bij notenleer niet hebt.

Dit zijn de voordelen als je gaat oefenen door middel van pianobegeleiding:

  • Het spelen wordt makkelijker omdat je zelf de melodie niet meer hoeft te spelen – dat de zanger(es) of het liedje op de radio al
  • Alleen de te spelen akkoorden hoeven op papier te staan waardoor het makkelijker te lezen is, je raakt minder snel in de war
  • Je hoeft maar met één hand in een ritme te spelen – wat veel makkelijker is dan direct met twee handen in een verschillend ritme

Kort gezegd kun je je veel meer focussen op het aanhouden van het juiste ritme, op de timing van de pedalen en de juiste techniek om te spelen.

Als je zelf niet kan zingen, of als dit niet direct tegelijk met het pianospel lukt, kies er dan eerst voor om met iets mee te gaan spelen.

Vraag eventueel iemand anders die met je mee wil zingen. Zelf er bij zingen kun je altijd nog leren en oefenen.

De juiste pianolessen voor deze methode

Als het je wel wat lijkt om pianoles zonder noten te volgen, dan is leren spelen met akkoorden echt wat voor jou.

Er zijn enkele pianocursussen waarbij je dit kunt leren.

Hieronder worden twee online pianocursussen met elkaar vergeleken waarmee je leert spelen op basis van akkoorden.

Je kunt er overigens óók met noten en bladmuziek mee leren spelen. Hiervoor is een aparte module ingebouwd, mocht je dit uiteindelijk ook willen leren.

Het zijn allebei hele goede lesmethodes, de één is wat uitgebreider dan de ander en daarom ook wat kostbaarder. Toch blijven de prijzen ver onder die van bijvoorbeeld een muziekschool.

Ook kun je beide pianocursussen risicoloos uitproberen, want er is een niet-goed-geld-terug garantie van meerdere weken.

Kijk gerust zelf even of het wat voor je is:

Pianoles van René
René Knops

Tijdelijk: € 149,-

30 lessen (PDF)
30+ instructie video's
E-mail begeleiding
10 Bonus lessen
70 Naspeel video's
Levenslang toegankelijk
Eenmalige investering OF termijnen
30 dagen niet-goed-geld-terug
Cursus Piano Spelen
Elize vd Berg

Tijdelijk: € 49,-

20 lessen (PDF)
20 instructie video's
E-mail begeleiding
Exclusieve leden omgeving
Besloten Facebook groep
Levenslang toegankelijk
Eenmalige investering
14 dagen niet-goed-geld-terug

Veel succes met het volgen van pianoles zonder noten.

Je kunt het voor jezelf zo makkelijk maken als je maar wilt.